Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 19:52 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Udvikling af stort community

Jeg er ved at lave forretningsplan og budgetter for min kommende virksomhed.

Omdrejningspunktet bliver et site, som jeg skal have lavet fra bunden. Funktionerne skal være i stil med arto.dk og dating.dk, men indholdet naturligvis noget andet.

Hvad er et realistisk bud på udviklingsomkostninger for et site af den størrelsesorden?

Leverandøren skal være momsregistreret og have erfaring fra  lignende opgaver.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. juli 2005 - 20:26 #1
Wauh, det kan kun blive vildskud med så få oplysninger, men alt mellem 300.000 og 3 mio. er vel realistisk alt afhængigt af kundesegmentet og dets udbredelse og tilgængelighed ...
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 21:25 #2
Ja. Det var jo ikke særlig præcist - og så har jeg svært ved at se hvad kundesegmentets udbredelse og tilgængelighed har at gøre med prisen på at få udviklet sitet.

kundesegmentets udbredelse og tilgængelighed er, så vidt jeg kan se, en væsentlig faktor mht. om sitet bliver en succes eller en fiasko - men på det punkt vælger jeg, at stole på min egen dømmekraft.

Men jeg ved ikke nok om, er hvad det koster at udvikle et kvalitetssite som eksempelvis dating.dk eller arto.dk fra bunden. Når jeg nævner de to, er det fordi mange elementer går igen på de to sites. Kendte jeg udviklingsprisen på enten arto.dk eller dating.dk, kunne jeg let estimere resten selv.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 21:27 #3
Jeg må hellere understrege, at jeg ikke ønsker at kopiere nogle af de to fortrinlige sites, men blot ønsker at få udviklet noget af tilsvarende kaliber.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 21:40 #4
Det er formentligt dyrt !

At arto.dk og dating.dk ligner lidt hinanden kan ikke overraske, da
de begge er ejet af Freeway.

Ifølge Computerworld havde Freeway i sidste regnskabs periode 15 ansatte.

Nu aner jeg ikke om Freeway selv udvikler alt eller de får det lavet ude
i byen.

Men lad os gætte på at de udvikler selv men får hostet ude i byen. Så
er der sikkert 10 udviklere blandt de 15 ansatte. Lad os antage at
de store sites bruger 3 hver. Det giver 4500 timer om året. Til konsulent
sats er det vel 2-3 millioner om året.

Jeg tror faktisk at det er et optimistisk gæt. Jeg tror at de hiver freelance
ind til de store spring frem.
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
29. juli 2005 - 21:45 #5
Kunne godt lave dig et for 500.000 kr.
Det vil nok bare tage lidt tid :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 21:50 #6
Hvis du vil gøre dig forhåbninger om at holde omkostningerne nede så bliver du
nødt til at satse på et customized standard system.

Det er hundedyrt at udvikle systemer fra scratch.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 21:56 #7
Ved godt at både arto.dk og dating.dk er ejet af Freeway. Derudover ejer Freeway vist også DVDzone.dk, danmarkbynight.dk, telefin og et investeringsselskab, som investerer i ejendomme. Sidste skud på stammen er vist deres delejerskab i diskotek Park på Østerbro.

<Citat fra portræt i Børsen>
I dag består Freeway af 13 andre kommercielle aktiviteter, hvoraf de fem af dem er dating-konceptet i andre lande, som England, Singapore og New Zealand. Derudover er Freeway aktive inden for udlejning af dvd-film over nettet, salg af skoleopgaver via nettet, kreditkortsløsninger, en hjemmeside rettet mod folk, der søger penne-venner, en »gå i byen«-side og endelig har Freeway som sagt medejerskabet i den nyrestaurerede natklub på Østerbro.
</Citat>

På baggrund af ovenstående kan man vist godt glemme alt om, at sjusse sig frem til hvor meget tid de har brugt på enten arto.dk eller dating.dk.
Avatar billede dfens Nybegynder
29. juli 2005 - 21:57 #8
Arne_V's svar tror jeg er et rimeligt godt bud på en pris.
Du kan evt. prøve at tage fat i freeway, og hører om det hører ind under forretningshemmeligheder, eller om du kan lokke lidt med dem.

Du kan evt. forsøge at få det udviklet i rusland/kina/indien eller lign.
Noget billigere timepris, men risiko for misforståelse og intet sammenspil imellem projektmagere og programmører.
Hvis du vælger denne, ville det nok være en god ide at hyrer en udviklingsorienteret kosulent til at bistå dig med projektstyring osv.

Et andet alternativ er at tage udgangspunkt i et eksisterende portal system, som der faktisk findes mange gode og billige af idag, som kan udvides med alverdens moduler.

MEN....man får hvad man betaler for....
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 22:14 #9
Hvis man vil have samme høje kvalitet, som de eksempler jeg har nævnt, så må man udvikle sitet fra scratch - og ikke prøve at videreudvikle eksisterende standardportaler.

Jeg er helt på det rene med, at det her kommer til at koste rigtig mange penge, hvis det skal gøres rigtigt. Men jeg tvivler på, at det behøver at koste 2-3 mio. kr. om året.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 22:41 #10
Jeg har også læst at Jubii bruger 20 mand på at udvikle deres chat.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 22:53 #11
Ja, og jeg har læst, at Jubii har rykket al udvikling til Armenien.

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=24976

Martin Thorborg oplyser på sin udmærkede iværksætterside - amino.dk - at hans nye firma Spamfighter ligeledes anvender udenlandske udviklere fra tid til anden.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 22:55 #12
Måske skulle jeg kontakte et af de nye konsulenthuse, som formidler udviklingsarbejde for firmaer i Rusland, Armenien, Rumænien eller Indien.

Er der nogen, som har erfaring med det?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2005 - 22:57 #13
Vi har en bruger her på Eksperten som formidler kontakt til et bulgarsk
konsulent firma.

Men:

20 mand x østeuropæisk løn + ekstra omkostninger ved off shore udvikling

er stadig mange penge !
Avatar billede dfens Nybegynder
29. juli 2005 - 23:05 #14
iznogood:
Hvis du alligevel er på amino, så er der en derinde, som giver lidt rabat på udvikling i rusland tror jeg nok....
jeg mener at hun hedder valentina.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 23:11 #15
Ja. Hende har jeg hørt om. Hun repræsenterer complector.dk, som formidler udviklingsopgaver udført af russiske udviklere.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 23:13 #16
Eller rettere: Complector ejer et russisk udviklingshus.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. juli 2005 - 23:16 #17
Med udbredelse mener jeg demografisk udbredelse. D.v.s. hvor mange sprog, og deraf afledte forskeligartede (kulturelle) grafiske brugergrænseflader, skal der anvendes?

Med tilgængelighed mener jeg primære, sekundære og tertiære browsere, styresystemer, platformer, båndbredder, medieinteraktion, hvilke typer servere i hvilke lande hvorfor o.s.v.
Avatar billede iznogood Nybegynder
29. juli 2005 - 23:30 #18
-> tony_breindal

OK. Så misforstod jeg dit indlæg.

• Der skal kun være et sprog (dansk) og en brugergrænseflade.
• Sitet skal være tilgængeligt i minimum IE og Firefox.
• Styresystem og platform afhænger af priserne for udvikling i hhv. PHP og ASP.
• Der vil primært være tale om dansk trafik og formentlig en dansk serverlokalitet.
Avatar billede punnishment Nybegynder
30. juli 2005 - 00:22 #19
nu kan jeg ikke lige se hvorfor i blander freeways årlige omkostninger for vedligeholdelse og drift af siderne ind i spørgsmålet, men for at svare på dit spørgsmål iznogood, så vil sådan et arbejde formodentlig ligge i prisklassen fra kr. 5-50.000, alt efter hvem der udvikler.

Jeg har mange års erfaringer med at udvikle sådanne løsninger og jeg kan udføre arbejdet til en rimelig pris, det skal dog siges at du ikke vil få hele pakken, jeg kan nemlig ikke sammensætte et professionelt design ej heller en server, men selve kodningen af siden, opsætningen af databasen og kodningen af et attraktivt grafisk  miljø som et alternativ til en chat er hvad jeg kan byde. Skriv til mig hvis dette har fanget din interesse med dine krav til systemet og jeg vil give dig et tilbud:

invipun@hotmail.com
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
30. juli 2005 - 09:21 #20
OK, så bør prisen kunne holdes omkring de 50k + betalingsløsning, specielt hvis du går uden om de største udviklerhuse og selv danner et lille team af udviklere (journalist, grafikker og programmør). Der findes adskilligere brugere her på E, der ville kunne løse den opgave og den første har jo allerede meldt sig på banen ...

Hvis du har opgaven vel beskrevet (kravspecifikation), så kan du også ligge den på SharksForum og bede om faste tilbud.
Avatar billede areon Nybegynder
30. juli 2005 - 10:24 #21
Goddag IzNoGood,
Jeg driver tildagligt et udviklingshus i Bulgarien. Jeg vil gerne udarbejde et prisforslag til dig. Og jeg kan forsikre dig det ikke ligger noget nær de priser vi har været inde over i den her chat.
Send mig en kravsspecifikation eller lidt mere informationer og vi kan snakke om det.

Med venlig hilsen
Thomas Sørensen
ts@net4you.bg
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 12:09 #22
Der er ingen som har blandet freeways årlige omkostninger ind i billedet (de er
meget større end de her opgivne tal).

Jeg lavede lidt tal magi og gættede på hvor mange udviklings timer de bruger
på arto.dk eller dating.dk om året - og bemærkede at jeg synes at det
lød lavt.

Tallet for Jubii's chat er hard fact.

Så vidt jeg ved har Jacob i lange perioder arbejdet fuldtids (1500-2000 timer om året
afhængig af arbejdstiden) på at vedligeholde og videreudvikle Eksperten. Og
Eksperten (simpelt bruger system + forum) er kun en lille del af det som
spørger efterlyser.

Det er meget dyrt at udvikle software fra bunden af, hvorimod man kan få
meget bang for the buck ved at customize et af de mange eksisterende systemer.

Det er med vilje at jeg hele tiden snakker om "per år". Uanset om man bruge
flere mand måneder på at teste så slipper det alligevel fejl igennem, som
skal rettes. Der er normal vedligehold (jeg ved godt at Eksperten ikke får
den vedligehold for tiden, men det har altså også nogle konsekvenser !).
Langt de fleste internet businesses er i et meget konkurrence præget marked.
Hvad der er godt nok i år er ikke godt nok næste år. Man skal hele tiden
udvikle nye features og forbedre de gamle for at forblive konkurrence dygruge.
Der er derfor også årlige omkostninger til videreudvikling.

Jeg omregnede til kroner udfra danske satser. Russiske og bulgarske satser
er noget lavere.

Og at tro at man kan udvikle software i arto.dk eller dating.dk klassen
fra bunden af for 5000-50000 kr. finder jeg fuldstændigt ved siden af.
Avatar billede areon Nybegynder
30. juli 2005 - 12:59 #23
Fuldstændig enig Arne omkring projekter af den størrelsesordens kontinuerlige udgifter på viderudvikling og maintainance.
Der er dog mange forskellige måder at gribe disse projekter an på, Ikke alle smider 500.000 kr før de har en sikkerhed om at systemet også kan generere indtægter. Derfor kan velfungerende systemer godt udvikles og lanceres for væsentlig mindre priser, og så løbende opgradere projektet i tankt med interesse og indtjenings potentiale.
(Driver selv til dagligt en internet portal, som er oparbejdet på ovenstående grundlag)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 13:06 #24
www.dating.dk er sikkert også startet lidt mere beskedent end idag

men vil man starte i det små omkostningsmæssigt må man geare
ambitions niveauet efter det

et vilkårligt eksempel: lad os sige at der er den funktionalitet
at man kan uploade et billede og at det bliver skaleret til 100x100
på serveren - man kan jo starte med at supportere JPEG og så tilføje
en halv million grafik formater senere
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2005 - 13:13 #25
apropos dyre løsninger så er der en historie her:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18085
Avatar billede danic Nybegynder
31. juli 2005 - 09:35 #26
Man kunne også forstille sig at det kunne betale sig at købe noget som er færdigt, så er det jo aftestet, her kan det være oplagt at se i udlandet. Ellers kan man jo kode det selv, det tager ca. 1 år ene mand, vel og mærke at man først skal lærer at kode.
Avatar billede iznogood Nybegynder
31. juli 2005 - 17:52 #27
OK. Jeg er i hvert fald blevet noget klogere - især takket være arne_v, tony_breindal og areon.

Hvis arne_v og tony breindal lægger et svar, så må det blive til et 3-delt split.

-> Thomas Sørensen
Jeg er ret interesseret i at høre, hvad opgaven kunne løses for i Bulgarien, så du hører fra mig, når kravspecifikationen er på plads.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2005 - 17:54 #28
svar
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
31. juli 2005 - 18:14 #29
svar
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2005 - 22:19 #30
Vil lige give mine 2 cents :)

Angående Jubii så havde de +20 ansatte (udviklere, grafikere, mm.) siddende til at tage sig af chatten - men så skal det lige indskydes at chatten var/er den mest brugte i Europe - da Jubii hører ind under Lycos.

At Freeway har 15 personer ansat dækker også folk som yder support på diverse sites og administration og så videre. Et "kvalificeret" gæt er vel 4-5 udviklere. Så udgifterne på de store sites er nok ikke så STORE! Jeg ved at de har taget freelancere ind til grafikken.

Nu sidder jeg selv og udvikler på et community stærkt inspireret af myspace.com -
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2005 - 22:43 #31
(meget lig arto) dette har dog ikke engang halvdelen af de features som Arto. Men udfra mine erfaringer så er 50.000 i underkanten - regn med at ligge omkring 100.000 mindst i upfront cost før du har noget brugbart. Dette er vel at mærke SKRABET.

Rigtigt nok er der mange eksisterende systemer der kan sparke dig igang (bare søg på dating site på Google) - men disse vil i mange tilfælde ikke dække dine specifikke behov.

Hvad priserne er i Rusland, Rumænien, Bulgarien og Indien er selvfølgelig forskellige fra hvad danske!

Sorry for de to posts!
Avatar billede iznogood Nybegynder
31. juli 2005 - 23:19 #32
-> regin
Ingen grund til at undskylde for de to posts. Det var da gode informative indlæg, som jeg også vil tage til mig.

Tak fordi du tog dig tid til at give en kommentar med på vejen.
Avatar billede aspguf Nybegynder
11. august 2005 - 23:15 #33
-> iznogood
Jeg er ret interesseret i at høre, mere om din ider kan du ikke mail til mig på
webmaster@fototrold.dk kan være jeg kan hjælpe dig !!!
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2005 - 16:36 #34
nu er der jo kommet lidt frem om dating.dk

de har brugt 3 mand i 1 år ialt 1.5 mio. kr. på at omskrive fra ASP til
ASP.NET

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=29723
Avatar billede areon Nybegynder
15. september 2005 - 10:16 #35
Iznogood: Jeg havde dig lige til at poppe op i min Outlook, og ville lige høre hvordan det gik med Kravsspecifikationen. Vi kan ligeledes snakke samme over skype, ved lejlighed eller jeg kan give dig et kald over fastnetten..

Du har min emailadresse så lad mig høre fra dig.

Med venlig hilsen
Thomas