Avatar billede voirsous Nybegynder
03. august 2005 - 14:49 Der er 6 kommentarer

Karma besked

Hej,

Jeg faldt over denne her i min karma ordbog.

---
En bruger som har mange åbne spørgsmål Nu lukker han dem, fint nok Men han siger ikke tak for hjælpen og snupper points selv Hvorfor skal man bruge tid på at hjælpe en fyr som ikke sætter pris på hjælp? Derfor dårlig karma :o)
---

Korrekt jeg havde åbne spørgsmål, langt, langt,langt,langt de fleste var spørgsmål uden svar i (de grønne).

Korrekt da jeg fik af vide at jeg skulle/burde lukke de spm. gjorde jeg det med denne besked

---
Takker :). Lukker, der er intet svar og jeg har fået at vide jeg skal lukke mine spm. Jeg smider derfor selv et svar. Hvis i vil have point så skriv :)
---

Nu er jeg så ved at tjekke op på de spm. om der nogle som gerne vil have point for deres kommentar (svar).

Hvor syv seven har jeg gjort noget forkert i denne sag?

Ps. desuden takker jeg altid pænt for indsatsen!

Vh-Casper
Avatar billede hcma Novice
03. august 2005 - 15:03 #1
du har nok ikke gjort som foreslået her:
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
(og nok særlig dette: Brugeren har kun lagt en kommentar, hvilket ikke kan kvitteres med point. Du beder ham om lave et svar. Når han har gjort det, kan han tildeles points)
Avatar billede voirsous Nybegynder
03. august 2005 - 15:07 #2
den har jeg ikke set, men min fremgangsmåde minder da absolute om den? Dog lukker jeg spm , men beder samtidig folk om at skrive hvis de ønsker point.
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 15:22 #3
er pænere at spørge de folk som man mener skal have point om at lægge et svar, istedet for at oprette et nyt bagefter, giver også et bedre overblik synes jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 16:55 #4
Det er ikke altid nemt.

Først bliver du punket for ikke at lukke dine spørgsmål.

Og så bliver du punket for selv at tage point.

Og ingen af dem har været så venlige at give dig et link til den uofficielle
Eksperen FAQ, som faktisk er glimrende.

Nogen gange synes jeg at "luk dine åbne spørgsmål" folkets aktivit har en
lidt uheldig side effekt.

Det afgørende er ikke bare at få lukket spørgsmålet. Det afgørende er at få dem
lukket på en pæn måde (spørger skulle gerne have fået lidt ud af det, svarer skulle
gerne synes at det har været umagen værd og dem som finder spørgsmålet ved
søgning om et år skulle også gerne synes at det hjælper dem).

Det er ikke godt hvis trusler om bål og brand får en spørger til at panik
lukke alle sine spørgsmål i en fart.

God spørgsmåls lukning betyder:

1)  sikker dig at det tydeligt fremgår hvad der var rigtigt og hvad der var forkert

2)  hvis der er god svar som kun er lagt som kommentarer så bed dem ligge et svar
    og giv dem lidt tid (de kan jo være på ferie og først se det når de
    kommer hjem igen).

3)  Overvej point fordelingen nøje. Og giv gerne en begrundelse.

4)  Hvis du selv tager point så vær sikker på at der ikke er nogle
    brugbare svar/kommentarer og begrund valget.

    Hvis der er svar men det er sådan lidt la la, så hvis det er er et få
    point spørgsmål så del ud alligevel (ihvertfald hvis du ikke selv har fulgt
    op på det). Hvis det er et mange point spørgsmål så lig selv et svar og uddel
    f.eks. halvdelen til deltagere.

5)  Vær forberedt på at enkelte brugere ikke samler på point. Sådan er det
    bare.

6)  Uddel gerne lidt karma til deltagerne efter fortjeneste.
Avatar billede roenving Novice
03. august 2005 - 19:24 #5
Afsnittet om 'Det afgørende ...' er glimrende formuleret (og punkterne en god eksemplificering !-)

-- måske skulle Eksperten ligefrem indføre en mellemside, når man selv tager point, hvor disse spørgsmål/kommentarer blev fremført som betingelse for lukning ?-)

-- og så er spørgsmål/kommentarer om Eksperten og dens funktionsmåde pr. kotume gratis, så her kan du i hvert fald selv lukke spørgsmålet uden at nogen vil fare over dig !-)
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 21:02 #6
Det burde være et krav at man som minimum sortalte hvorfor man beholder point selv, og hvis folk ikkke kunne det, skulle de straffes på en eller anden måde, alt andt er svineri (et eksempel http://www.eksperten.dk/spm/636644 )