Avatar billede whyme Nybegynder
03. september 2005 - 18:00 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Nogen som har prøvet hypnose?

Jeg overvejer at prøve hypnose, men jeg tænker at det måske er "svindel/splat" og ikke virker, samt det er mange penge der "smides ud" hvis det er det...

Det er angst osv.

Er der nogen som har prøvet dette før og det har hjulpet med noget?

Er meget interesseret

På forhånd tak for jeres svar
Avatar billede kalp Novice
03. september 2005 - 18:05 #1
Ja det virker! Du kommer i en anden tilstand når du bliver hypnotiseret.. du skal helst ikke være på medicin der kan påvirke dine følelser eller lignende.. så er der ingen problemer..

En bekendt.. ikke ven.. blot bekendt.. blev hypnotiseret for at tabe sig.. ændre sit syn på mad osv. og han har tabt sig en del.. han fortalte om en anden som var bange for at flyve og som ikke var det længere..

Du skal desuden være åben over for det.. og ikke kritisk indstillet.
Avatar billede kalp Novice
03. september 2005 - 18:06 #2
Jeg kan muligvis få fat i nummeret til den person min bekendte var hos.
Avatar billede sardinen Nybegynder
03. september 2005 - 18:06 #3
Det er forskelligt, hvordan det virker på folk. Hvis du er åben og tror på det, er der en chance for, at den form for hypnose, du taler om, nemlig suggession, vil hjælpe, men hvis du tropper op og ikke tror på det med en negativ indstilling, skal du ikke regne med at det virker. Så det handler mest om, efter min mening, om tro.
Jeg har prøvet det i mine unge år - mod neglebidning - og det virkede, men i dag, hvor jeg har læst meget om, hvordan det virker osv. og er blevet skeptisk overfor det, virker det ikke mere på mig. Så det er altså rent psykisk.
Avatar billede kalp Novice
03. september 2005 - 18:08 #4
Helt enig med sardinen:) og det var præcis hvad der lå i den sidste sætning jeg skrev:)
Avatar billede miss-g Seniormester
03. september 2005 - 18:29 #5
Jeg har prøvet og vil sige at det virker, og det måske stadig virker. Underbevidstheden arbejder nemlig af sig selv, og det kan tage uger eller måneder for mit vedkommende - nok altid hvad det er man skal have ´behandling´for.

Her er lidt læsning - tror der stod mere førhen, men de har ændret det:
http://www.hypnose.dk/hypnoterapi/Spoergsmaal_og_svar.17.0.html

Jeg oplevede det som at kroppen sov, men at hjernen var vågen. Det er det stadie lige før man falder helt i søvn. Jeg er bevidst og kan ikke tvinges til noget jeg ikke har lyst til. Troede det var anderledes end det var - men sådan er det *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
03. september 2005 - 18:32 #6
Avatar billede whyme Nybegynder
03. september 2005 - 19:50 #7
Jeg har læst de sider som i angiver... eksempelvis står der her:
http://www.hypnose.dk/hypnoterapi/Er_der_forskel.5.0.html

Citat:
"En ofte anvendt metode af visse hypnotisører er, at problemet tildækkes via  suggestioner (positive ord), så du får det bedre. Men det svarer jo lidt til at tage en hovedpinetablet, når det gør ondt. Smerten er  ganske vist væk, man hvad var årsagen ?  Det fandt man ikke ud af og problemet er derfor ikke fjernet men blot flyttet til en andel del af krop eller psyke. Det er en metode, som vi ikke ønsker at bruge.

Den form for hypnoterapi vi anvender er derimod baseret på den nyeste forskning  og indebærer, at vi  søger årsagen til dit problem og behandler den. Efterfølgende ser vi fremad og hjælper dig videre ved at forankre og udvikle de positive forandringer, som du  ønsker i dit liv. "

Jeg er lidt kritisk over det, og kan godt se det "manipulerende" i ting, samt er lidt psykologisk opbygget så jeg godt kan se når en svindler prøver på noget, eller det manipulerende i reklamer osv. og ser ting lidt kritisk... derfor tænker jeg at "han vil da ikke kunne få mig til at slappe af eller komme ind til mig.."

Men da jeg så læste den side, tænkte jeg at jeg har en chance da de bruger andet end "bare" suggestioner...

Men ville bare høre om der er nogen som har prøvet det selv... altså eks. kan jeg have angst for at gå ind i et rum hvor der sidder en masse folk allerede, og gå lidt i stå nærmest og kun snakke med den person jeg skal snakke med uden at skænke en tanke eller sige "hej" til de andre i rummet fordi jeg er angst/bange/genert/dunno...

Håber der lige kommer nogen flere som måske har prøvet lignende situation...?

Dette kan godt beskrive det lidt:
http://www.angstforeningen.dk/billeder/SOCIAL%20FOBI%20WEB1_0001.wmv
Avatar billede strych9 Praktikant
03. september 2005 - 21:45 #8
ja suggestion er ikke det samme som hypnose. Man bliver ikke bragt ind i en egentlig sonambul tilstand (trance).

Der er mange sjove fordomme overfor hypnose, en af de interessane er "Det er kun dumme/mindre intelligente mennesker der kan hypnotiseres". Jeg har læst i en hypnosebog at det faktisk forholder sig lige omvendt angående trance. =)

Du kan prøve at undersøge hvilke teknikker vedkommende hypnotisør bruger, og hvor mange års erfaring vedkommende har før du beslutter om pengene skal gives ud.
Avatar billede whyme Nybegynder
04. september 2005 - 02:49 #9
Men igen... hvis man tænker at en hypnotisør er fusk, så jo længere års erfaring han/hun har, jo bedre er de bare til at fuske hehe :)

Men ved nogen om det er permanent? Er det noget jeg aktivt i hverdagen skal gå og ændre på... eller gør jeg det underbevidst?
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2005 - 03:12 #10
What exactly is Hypnosis?
Among practitioners the most common view of hypnosis is that it
is an altered state of consciousness; your awareness differs
somehow to your everyday sense of reality.

This is often referred to as being in a trance. However, for many,
perhaps most, people being in hypnosis does not seem much
different to how they feel at other times.

One difference such people do usually note is that they feel
relaxed.
Often more deeply relaxed than they've ever felt before. This has
led to claims that hypnosis is nothing more than profound
relaxation. But laboratory tests prove hypnosis is something more
than relaxation: e.g., after hypnosis the heart rate remains slowed
down longer than after relaxation alone.

Another definition holds that hypnosis is a heightened state of
suggestibility. What does this mean? That if you're in hypnosis you
will accept suggestions more readily than if not in hypnosis? That
explains nothing.

People are readily suggestible without hypnosis -- the mammoth
advertising industry attests to that -- and people in hypnosis by
definition want to cooperate. Of course you accept suggestions.
You suspend your disbelief, as you would while reading a novel.
But if something distasteful is suggested you'll quickly stop
cooperating -- just as you'd stop reading a novel which offends
you.

Perhaps hypnosis is simply role-playing.

Some theorists say you think or do things in hypnosis because it's
expected of you and by you. You are fulfilling a role. You want to
please the hypnotist. So there's no altered state of consciousness,
there's simply a motivation to act "as though" hypnotized.

This theory might hold for stage performances and the like but can
hardly apply to surgery. Thousands of hypnotized persons have
benefited from operations with no chemical anaesthetic.

Hypnosis has also been defined as a form of conditioning. You
learn, through direct experience or the media, how to behave
'hypnotized.'

Another way to see hypnosis as something learned, is to assert that
you become conditioned to a word stimulus such as "Relax."
Once having allowed yourself to relax, you are thereafter
conditioned to repeat the experience of relaxation upon hearing the
stimulus word.

Yet another definition of hypnosis, one that has wide support
among researchers, is that it is a form of dissociation. That is, that
in some as yet unexplained way, your mental functioning is
compartmentalized and one part can be isolated from the others.
Dissociation is an everyday conscious experience, which begins in
childhood, according to Dr Josephine R. Hilgard, noted hypnosis
researcher and author.

When you are engaged in conversation with someone else you are
also talking with yourself and thinking ahead to your next
comments.

Children blithely slip in and out of fantasy lives, temporarily
adopting make-believe roles, which they discard at will.

This capacity to fantasize can be retained through practice and
makes the dissociation characteristic of hypnosis less surprising.

Altered state, relaxation, heightened suggestibility, role-playing,
conditioning or dissociation, whatever hypnosis is, we can agree
with David Soskis who points out that hypnosis enables a person to
experience thoughts and images as though they were real.
Hypnosis is like guided daydreaming: a form of relaxed
concentration.

What is relaxed is first, the body and second, the conscious part of
the mind.

Therein lies its power as a method of self-improvement.

All Hypnosis is Self-Hypnosis
Actually all hypnosis is self-hypnosis because it is you who uses
your abilities, including concentration and imagination, to produce
what we recognize as "hypnotic" effects.

Hvis vi tager denne definition af hypnose for pålydende, så vil det være, som allerede sagt til dig her, fuldstændig op til dig om det virker eller ej. Der er ikke fusk i hypnose, - det har været praktiseret siden Freud og det er ca 100 år. Seriøs lægevidenskab bruger hypnose. Du kan ikke sætte det på linje med spåkoner og tarotkort.

Hypnose virker ikke for evigt nej. En bekendt af mig kan hypnotisere. Han lavede rygeafvænning på en anden bekendt. En hypnotisør kan ikke få dig til at gøre noget du ikke selv vil. Min bekendte fortalte simpelthen den anden at smøger smager ækelt, hvorefter vedkommende ikke røg i to uger fordi smøger vitterligt smagte ækelt for ham. Han ryger igen i dag, - det er der ikke nogen hypnotisør der kan forhindre ham i og de smager ikke ækelt længere. En hypnotisør kan ikke lægge livslange blokader ind i din underbevidsthed. Han kan løsne op og sparke dig ud i situationer hvor du finder ud af at du godt selv kan.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2005 - 03:50 #11
Jeg glemte at nævne at hypnose bruges til operationer med skalpel og hele molevitten i stedet for narkose bedøvelse. Så godt kan det nemlig virke. Som sagt er det lægevidenskab vi snakker om.

Nogle folk spiser piller for at få løst deres problemer og blive personligt udviklet i en bestemt retning, andre går til psykolog, andre går i kirke, og atter andre går til hypnotisør.
Men fælles for alle disse er at ingen af dem er en "silver bullet" - mirakelløsningen på alle problemer. Mennesker er fundamentalt set dovne og ubehjælpsomme. I valg af behandling vælger de fleste den hvor de regner med at de skal yde mindst på egen hånd. "Æd en pille og problemet er væk" er en illusion mange har. Hvis jeg ikke havde ret ville medicinalindustrien ikke være halvt så stor som i dag, for hvad er nemmere og mere bekvemt end at sluge en pille?

Når man søger andres hjælp til personlig udvikling er det altid et samarbejde mellem patient og behandler. Ingen kan hjælpe en som ikke vil hjælpes, og ingen kan lægge dig i trance og knipse dig vågen med fingrene 20 minutter senere til et nyt liv uden problemer. Du kan blive hjulpet på vej, og der er folk som kan tage et med-ansvar, men problemet løser du i sidste ende selv.

Tjah, det er mit bedste forsøg på attitude-adjustment. Håber det giver dig mere udbytte når du prøver det.
Avatar billede 2paz Nybegynder
04. september 2005 - 04:12 #12
Har engang for mange år siden prøvet det i et forsøg på at holde op med at ryge. Det eneste det havde effekt på, var min tegnebog!
Avatar billede strych9 Praktikant
04. september 2005 - 04:13 #13
apropos =)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. september 2005 - 11:28 #14
Jeg har prøvet det i forbindelse med rygestop - det hjalp ikke. 800 kr. lige ud af vinduet....
Avatar billede whyme Nybegynder
04. september 2005 - 17:01 #15
Okay, bliver helt nervøs nu når man får at vide det ikke virker :)

dem som siger det ikke virkede... hvad følte i/skete der? og hvem brugte i så man ikke bruger den samme en anden gang)
Avatar billede christoffero Nybegynder
05. september 2005 - 11:17 #16
Det virker vel også kun hvis man virkelig ønsker at stoppe med at ryge, og ikke bare gør det fordi ens omgivelser synes man skal stoppe. :-)
Avatar billede whyme Nybegynder
05. september 2005 - 15:33 #17
Tak for jeres tid - kom endelige med nogen svar :)
Avatar billede miss-g Seniormester
28. september 2005 - 03:15 #18
Hvad med f.eks. teapi? Angst kan jo også have noget at gøre med ens tankegang.

Og er den rigtig slem kan det være hen af depression? Lykkepiller og teapi kunne måske hjælpe?

Du kan jo lade lægen vurdere *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
21. november 2005 - 00:53 #19
Noget nyt her? *G*
Avatar billede whyme Nybegynder
21. november 2005 - 21:21 #20
Lukker :)
Tak
Avatar billede hypnosehorsens Nybegynder
10. november 2012 - 00:07 #21
Om hypnose virker er ikke et spørgsmål om tro.
Tro hører til i kirken, og jeg holder af at arbejde ud fra forskningsbaseret viden.
Den nyeste forskning i det etablerede sundhedssystem viser at HYPNOSE ER SÆRDELES EFFEKTIVT til bla angst fobier og smerter.
Se link på http://www.HypnoseHorsens.dk
Avatar billede shanesmith949 Nybegynder
23. februar 2015 - 08:59 #22
Jeg skal nok være helt ærligt med dig, det er ligesom med så mange andre ting, helt op til dig selv, hvis du tror på at de virker, så kommer det til at virke. Måske kunne du prøve at skrive et til et hospital, http://www.arosph.dk/ , om de har en ide til hvad du skal gøre?