Avatar billede blackie Nybegynder
10. september 2005 - 15:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formel til excel

Hvordan gør man når man vil have et regneark. A skal være tekst, B skal være en pris, C skal udregne og give resultat B + 10%. Hele arket igennem.
Avatar billede nielle Nybegynder
10. september 2005 - 15:30 #1
I cellen C1 skriver du fomlen =B1*1.1

Derefter klikker du på C1-cellen, og så er der en lille firkant nede i celle-hjørnet. Træk denne ned af til at du har fået markeret så meget af C-søjlen du skal bruge.
Avatar billede blackie Nybegynder
10. september 2005 - 18:54 #2
Det virker ikke, Der skal arbejdes med komma tal når jeg skriver 22 så skriver den 242 i C, Og Hvorfor 1.1???
Avatar billede sjap Praktikant
10. september 2005 - 19:24 #3
nielle's forslag er godt nok, med du skal måske bare lige erstatte punktummet med komma.

=B1*1,1
Avatar billede nielle Nybegynder
10. september 2005 - 20:19 #4
> Og Hvorfor 1.1???

At gange et tal med 1,1 svarer til at lægge 10% til.
Avatar billede sjap Praktikant
10. september 2005 - 23:31 #5
Det ligger i ordet eller betydningen af ordet procent - per hundrede.

Dvs. 10 % betyder 10 per hundrede eller 10/100 = 0,1

Men din opgave er at lægge 10% til tallet ikke blot finde 10% dvs. dit regnestykke bliver

=B1 + 0,1*B1

Hvilket er det samme som

=B1*(1 + 0,1)
=B1*1,1

I excel kan det i øvrigt også skrives som

=B1*(100%+10%)

Med %-tegnet dividerer Excel automatisk med 100.
Avatar billede blackie Nybegynder
12. september 2005 - 15:15 #6
Det fungere fint med udregningen, men udregningen skal overføres til næste side, der skal være to lister bare med 10% forskel, hvordan gør jeg det, vil gerne give flere point, nu i er to med gode svar.
Avatar billede nielle Nybegynder
12. september 2005 - 18:00 #7
Hvad mener du med "næste side"? Er det fane nr. 2 eller noget i den stil?
Avatar billede blackie Nybegynder
12. september 2005 - 18:41 #8
sheet 2 eller blad 2
Avatar billede nielle Nybegynder
12. september 2005 - 19:09 #9
Hvis du på side 2 (altså "Sheet2") skal have fat på cellen A1 på side 1 (altså  "Sheet1"), så skriver du foermelen:

=Sheet1!A1

Hvis du derfor ønsker at cellen A1 på side 2 er 10% større end A1 på side 1, ser formelen derfor sådan her ud:

=Sheet1!A1*1,1

Også i denne sammenhæng kan du bruge tricket med at klikke på den lille firkant i hjørnet af cellen og så trække ned af.
Avatar billede blackie Nybegynder
13. september 2005 - 12:52 #10
Hvorfor står der 0,00 i alle cellerne på sheet2 i udregningscellerne, d.v.s. at de skal udfyldes, kan de ikke laves tomme, så når man printer ud og ikke udfylder det hele, så står der ikke en masse nuller.
Avatar billede blackie Nybegynder
13. september 2005 - 14:42 #11
Har fundet ud af det nielle, læg lige svar. sjap, jeg lægger point ud i samme kategori i nyt spørgsmål ref til dette. Tusind tak for hjælpen begge to.
Avatar billede nielle Nybegynder
13. september 2005 - 18:33 #12
Svar :^)

PS: Hvis du gerne vil give flere point på dette spørgsmål, for at give nogen til sjap, så kan du gøre det under menupunktet "Funktioner" i venste side af denne side. Der er ingen grund til at oprette nye spørgsmål blot for dette. :^)
Avatar billede blackie Nybegynder
13. september 2005 - 20:04 #13
For sent, husker det til en anden gang.
Avatar billede nielle Nybegynder
13. september 2005 - 20:27 #14
Takker for point :^)