Avatar billede dehaas Nybegynder
12. september 2005 - 14:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mappe drev og printere ude Novell Client

Hej,

Jeg har ikke før arbejdet med Novell netværk. JEg er netop startet på gymnasiet og her bruger de altså Novell. Vi har vores engen bærbar med på skolen, og mit spørgsmål er nu. Er det muligt for mig at mappe mit netværksdrev og skolens printere uden at installere novell client ?
Avatar billede wise Seniormester
12. september 2005 - 14:11 #1
Det kommer rigtig meget an på ...

Som udgangspunkt nej! Hvis serveren kun snakker novell-"sprog", så skal du have en novell klient for at kunne det...
Men når det er sagt, så kan en novell server sættes til at emulere windows server (smb) eller mac (appletalk). Hvis dette er installeret på serveren skal du anvende de respektive klienter og eftersom microsoft klient er den som du har installeret på din pc som udgangspunkt, så vil du kunne mounte SMB drev uden en klient.

så hvis serveren snakker SMB kan du, ellers ikke (ifølge mit kendskab)
Avatar billede zeled Nybegynder
12. september 2005 - 17:57 #2
Det kan lade sig gøre... Men ikke nemt.

Printere: Det kommer an på hvilken opsætning de benytter. NDPS så kan du ikke, Trad. print kø, så *burde* du kunne.

Netværks drev: Du skal installer MS novell client, men jeg mener ikke den undstøttet pure-ip, så det kræver IPX/SPX på en server.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
03. november 2005 - 11:51 #3
Mht. til printere kan du såfremt det er netværksprintere formentlig bare lave en tcp/ip-port til dem og den vej igennem udskrive.
Måske ikke den kønneste løsning men kan da bruges...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
27. januar 2006 - 13:38 #4
Hejsa...

Hvor går du på gymnasium henne?
Avatar billede dehaas Nybegynder
16. juli 2006 - 15:37 #5
Smid nogle svar, så vi kan få tråden afsluttet.
Avatar billede dehaas Nybegynder
30. august 2007 - 09:23 #6
Tak for hjælpen. Siden der ikke er kommet nogle svar lukker jeg hermed traaden.