Avatar billede htmlkrede Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:03 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Opløsnings-dilemma

Hej eksperter.

Jeg er ved at skrive en IT-rapport og skal i den forbindelse designe en hjemmeside.

Nu vil jeg argumentere for at 1024x768 er den mest brugte opløsning i dag, men at siden dog også er brugbar for brugere med 800x600.

Er der nogen der har nogen anelse om hvor jeg kan finde sådan en kilde. Det er jo generel viden blandt webdesignere, det er bare mere om jeg kan finde en kilde som siger dette - eller noget med 70% bruger denne opløsning osv.

Håber i kan hjælpe.

Mvh
Christian
Avatar billede cob Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:17 #1
Der findes mange....
se eks: http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat_trends.htm

men resultaterne kan variere en del - lav en google søgning på:
browser stat resolution
Avatar billede cob Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:18 #2
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2005 - 11:33 #3
Du skal skrive i din rapport at man ikke kan regne med en bestemt opløsning, designet bør laves så det automatisk tilpasser sig. Det er jo ikke alle der kører med maksimerede vinduer, og man kan have forskellige top/sidebars installeret.
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. oktober 2005 - 11:53 #4
Jeg bruger normalt den her http://www.thecounter.com/stats/2005/September/res.php
Lav en argumentation ud fra målgruppen.
Avatar billede trophymanager Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:24 #5
Præcis - du kan godt vælge at sige "Jeg vælger ikke at beskæftige mig med det segment der bruger 800x600" (hvis det kan argumenteres ud for målsætningen med at lave siden). Hvis det for eksempel er den nye hjemmeside til Told & Skat du laver er det vigtigt at ALLE kan bruge siden da der er services der skal være tilgængelige for hele befolkningen. Tilsvarende hvis det er en pensionistforening ville det nok også være omsonst at overse 800x600

Konklusionen er altså, at du ikke kun skal argumentere ud fra de tal du får fra disse counters, men også ud fra sidens formål og dens målgruppe.