Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 22:40 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Halogen-spots gik ud!

Så gik lyset i køkkenet sgu!
Vi har 4 små spots (halogen) under højskabene. De startede allesammen med at blinke lidt og næste gang de blev tændt, var det slut.
Hvorfor gik allesammen ud på én gang? Er alle pærerne døde? Hvis ikke, hvordan finder jeg så ud af hvilken der skal skiftes?

Hvordan kommer jeg videre?

Måske et latterligt spørgsmål, men det er første gang pærerne er gået og er ikke en haj til EL :o)
Avatar billede stigdk Nybegynder
29. oktober 2005 - 22:42 #1
mit første gæt vil være en kortslutning et sted i kredsløbet. Men det er ikke meget information du giver.
Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 22:48 #2
Jeg har givet den information jeg havde. De blinkede kraftigt et stykke tid - og gik så i sort allesammen.

En kortslutning? Hvad gør jeg så i givet fald?
Avatar billede fromsej Praktikant
29. oktober 2005 - 22:59 #3
Trafoen er stået af, hvis det er 12 v.
Det kan også være afbryderen.
Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:00 #4
Hmmm...det lyder som noget jeg bør lade en elektriker kigge på, ikke?
Avatar billede screem_brille Novice
29. oktober 2005 - 23:08 #5
trafoen er død (er mit gæt) kommer lidt an på hvordan det er lavet om det kræver en elektriker eller ej, men er du i tvivl er det bedst at lade en fagmand kigge på det.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. oktober 2005 - 23:09 #6
Jo, hvis du ikke har forstand på det selv, så skal der fagfolk til.
Der er indtil flere fejlmuligheder, men uden at være der med et måleinstrument er det umuligt at sige hvad det er.
Er der andet i køkkenet/huset der blinker eller opfører sig "underligt"?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:24 #7
vær opmærksom på at et lysstofrør der sidder tæt på dine spots kan foråsage at spændingen et kort øjeblik overstiger det kredslø/trafo kan holde til, har selv oplevet det i vort køkken.
Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:30 #8
Fromsej> Nej, der er ikke andet der opfører sig underligt, kun de der spots.

Det er altså ikke normalt at alle spots går ud på én gang i et halogen kredsløb? For så kan jeg jo udelukke at det er en pære der er gået.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:34 #9
... det fremgår ikke om alle 4 fødes fra samme 12V Trafo/switchmode 'ting' ?
Avatar billede screem_brille Novice
29. oktober 2005 - 23:37 #10
majsmarken det er nu det mest normale, jeg mindes ikke at have set en serie forbindelse af halogen pærer
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:41 #11
... NÆ - men det kunne være fire selvstændige 12V's
eller
det kunne være fire selvstændige 230V's ...
Avatar billede fromsej Praktikant
29. oktober 2005 - 23:49 #12
Ja, det kan godt være 230 V, så er det en løs forbindelse med 98% garanti.*S*
Men det er gætteværk, der skal en elektriker til med et måleinstrument for at komme videre.
Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:49 #13
Jo, de er alle 4 samlet i en "switch"-ting, som så går til en hvid flad W60-transformator og derfra ud til strømmen
Avatar billede fromsej Praktikant
29. oktober 2005 - 23:53 #14
Sluk på gruppeafbryderen, prøv at trække i ledningerne, også i dem der går ind i lampeudtaget, eller hvor trafoen får sine 230 v fra, men jeg tror mest på trafoen.
Husk 230 v ER livsfarlig.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 23:55 #15
Et par muligheder mere:

- Hvis pærerne er serie-forbundet, og den ene pære går i stykker, forsvinder strømmen til alle pærerne.
Det er fordi strømen går igennem alle pærerne på éen gang, og når den ene pære går i stykker, kan strømmen ikke gå igennem til resten af pærerne.

- Hvis de er parallel-forbundet, og den ene pære går i stykker, forsvinder strømmen MÅSKE til de andre pærer af denne grund:
Ttransformatoren er dimensioneret til at levere et præcist antal watt + Ampere til pærerne, og da det er halogen-pærer (lavvolt 12V.), bliver Ohms lov beregnet på en lidt anden måde. En længere forklaring...
Kort sagt: Hvis den ene pære går i stykker, skal de andre 3 pærer "lyfte samme energi", som hvis de havde været 4 pærer om det samme arbejde. Og det er tit for stor en byrde for de andre pærer. Derfor ryger de andre pærer som regel kort tid efter at den første pære er røget. Derfor skal man skynde sig at isætte en ny pære i et sådan system.
Det kan også være derfor, at dit system blinkede, før det gik i sort.

Ja, og så er der også de andre forklaringer, som de andre har givet. :-)

Som de andre også skriver: Lad en fagmand kigge på det.
Men prøv evt. at skifte pærerne ud først.
Avatar billede screem_brille Novice
29. oktober 2005 - 23:58 #16
extend, siger du at ohms lov er anderledes ved lavspænding ? for så er månen altså også en gul ost *S*
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:59 #17
det vil nok høre til sjældenhederne at lamperne er serieforbundet.
Avatar billede willsonn Nybegynder
29. oktober 2005 - 23:59 #18
Tror lige jeg venter med at pille ved det til imorgen, så kan jeg slå relæet fra og stadig have lys nok. Er i forvejen ikke meget for at rode med strøm, så jeg skal ikke lægge mig ud med 230v lige nu tror jeg.
I hører fra mig imorgen.
Læg evt. bare nogle svar, så I kan få lidt for ulejligheden :o)
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 00:00 #19
og resten passer heller ikke, en kredsløb der er parallel forbundet kører fint videre bare fordi en pære dør.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. oktober 2005 - 00:01 #20
95,7% på at det er denne "switch" ting. (Omsætte 230V AC til 12V/2-5A).
Mange af disse er noget underdimentioneret - der skal jo spares et eller andet sted...

Pærer serieforbundne - det har jeg kun oplevet med juletræskæder...

Denne "switch" ting vil gøre alt hvad den kan for at holde disse 12V uanset hvor meget belastning (antal pærer) der påsættes. Selvfølgelig indtil dens grænse (4A?)...
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 00:07 #21
jeg vil godt sige 998.9% på det er trafoen, nogen højere ? *G*
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:30 #22
tag en pære og sæt to ledninger på og stik dem i trafoén. Knaler pæren er trafoén ikke gået *g* aj. skal du nok ikke gøre.
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 02:34 #23
varmeskud det er nu faktisk en udemærket måde at teste den på, sålænge man sørger for at ledningerne ikke kortslutter, og at pæren har den rette effekt og spænding ;)
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:39 #24
tja. sluk strømmen i huset og tag stue lampen ned med ledning på. Tag de to ender og spænd fast i trafoén og tænd så strømmen (og lad værd med at kigge ind i lampen hvis den springer) Så er den hurtig testet *Gg*

Men hvor gammel er dit lys sæt.

Lyder mest som at den er gået død og nok nemest at smide et nyt sæt op da det jo næsten ikke køster nogen penge nu til dags.
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 02:41 #25
det nytter så til gengæld ikek noget, en trafo til halogen lamper er normalt kun 12 volt ud, og det er slet ikke i nærheden af spænding nok til at få en 230V pære til at gløde.
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:44 #26
det er jo nok rigtig nok. Lidt opfindsomhed.... Ud i bilen og "låne" en pære fra forlygte/baglygte.

Men en prøvelampe ville være alle tiders eller måleinstroment...
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 02:48 #27
og med de priser der er på måleinstrumenter burde alle have sådan et (hvis de bare laver lidt hobby arbejse)
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:52 #28
tror vist thansen, biltema og harald nyborg sælger dem for 50kr eller sådan noget.

Hjemme hos os kan vi simpelhen ikke undvære måleinstromenter som bliver brugt rigtig meget her hjemme
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 02:55 #29
biltema er såvidt jeg husker kun i Næstved, men ja harald nyborg har dem også biligt.
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:06 #30
ja og århus eller ålborg. kan ikke lige huske vilken by
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 02:09 #31
screem_brille - har du set tidspunkterne vi har skrevet på?

Ser nemlig lidt dumt ud af tiden lige er gået en time tilbage
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 08:16 #32
varmeskud hehe ja det kan jeg faktisk godt se *G*
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2005 - 10:18 #33
screem_brille:
- Nej, selvfølgelig er Ohms lov ikke anderledes ved lavspænding, det er da klart!
- Men ellers ja, jeg havde bare byttet om på begreberne vedr. parallel og serieforbundet. :-/ Men hvá nu? Skal jeg smides i blenderen pga. det? ;-)
- Og jo, jeg har mere end 1 gang set ting serieforbundet, foruden juletræspærer og højttalere. Det har I vel også?
Avatar billede fromsej Praktikant
30. oktober 2005 - 10:25 #34
Extend har lidt ret, ikke i det med Ohm´s lov, men i at springer der en stiger spændingen over de andre, de trafoer er bygget til at levere en given spænding ved en given belastning, falder belastningen stiger spændingen, så vil de andre pærer springe hurtigere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. oktober 2005 - 10:39 #35
taler vi om de små fikse regulatorer mener jeg at spændingen er stabiliseret, så evt. variationer på nettet ikke vil få indsflydelse på den.
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 11:57 #36
extend det er ret sjældent at højttalere er serie forbundet( af flere grunde)

Fromsej er ikke enig i at hvis en pære springer så dør de andre pga overspænding, jo hvis den er kraftigt underdimensioneret så har du ret, men ellers nej.

retexes korrekt, men langt de fleste er uregulerede trafoer, da den smule spændigs variation der er på primær siden bliver omsætnings forholdet mindre på sekundær siden også.
Avatar billede fromsej Praktikant
30. oktober 2005 - 12:10 #37
Screem_Brille >> Det er set mange gange at præcis det sker, så jeg ved jeg har ret.*S*
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 12:15 #38
fromsej ja hvis trafoen er underdimensionret ellers ikke.
Avatar billede fromsej Praktikant
30. oktober 2005 - 12:23 #39
Hvor mange har du sat op af de sæt, og hvor mange har du fejlfundet på?
Om skramlet er underdimensioneret eller ej, det er i hvert fald godkendt efter gældende normer, at det så er med Halogén lys som med alt andet, du får hvad du betaler for.
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 12:30 #40
fromsej har nu kendskab nok til elektronik til at vide at en korrekt dmensioneret trafo, IKKE fordobler sin udgangs spænding pga en 1/3 eller en 1/4 del af belastningen forsvinder, var det tilfældet ville forstærkere dø i begge udgangs trin hvis den enen kanal dør, og det er ikke tilfældet.
Avatar billede fromsej Praktikant
30. oktober 2005 - 13:03 #41
Jeg betvivler ikke dine evner eller kendskab til elektronik, men du betvivler til gengæld mine erfaringer med de forp. halogen lamper, fakta er som jeg beskriver det, om det så er fordi de er underdimensionerede, eller folk forlænger ledninger med for tynde kvadrater, eller konstruktionen er for billig, eller en kombination af det hele er jeg helt ligeglad med, det opfører sig som jeg skriver.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2005 - 14:22 #42
screem_brille:
- Ja, det er ikke særligt tit at højttalere er serie forbunde - men vi talte ikke om hyppigheden af denne sammensætning, men derimod om at det godt kan finde sted. Og det kan det jo udemærket godt, ikke sandt?

Men SÅ sjældent er det heller ikke, at man serie forbinder højttalere, screem_brille. Det bliver brugt i mange dyre konstruktioner. ;-)

- Du skrev: "og resten passer heller ikke, en kredsløb der er parallel forbundet kører fint videre bare fordi en pære dør."
Nej, men jeg skrev jo også at jeg bare havde byttet om på begreberne vedr. parallel og serie. Og så har jeg pludselig ret alligevel, ikke sandt? Eller du vil måske påstå, at et parallel forbundet kredsløb kan fungere, hvis en pære går ud??? for så er månen altså også en gul ost *S*

Eller var det virkelig SÅ svært at se, at jeg bare havde byttet om på de 2 tekniker???
Avatar billede screem_brille Novice
30. oktober 2005 - 14:27 #43
extend hvordan skal jeg på det tidspunkt kunne vide hvad du faktisk mener ? det var først bagefter du rettede det, og da du samtidigt kunne sige at ohms lov ikke virker på samme måde ved lavspænding, var det ret svært at vide hvor stor viden du har...

Vi kan godt fortsætte men så skriv til screem_brille@hotmail.com
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2005 - 14:35 #44
screem_brille:

Vedr. mail: Nej tak, det er helt OK. :-)

Det er fint nok til mig, hvis vi har hjulpet willsonn frem til en enkel og ufarlig fejlfinding, minimeret fejlkilderne, overtalt ham til bare at købe et nyt element, eller hvilken løsning der passer ham bedst.
Tror du ikke også, at han har fået lidt at tænke på nu? :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. oktober 2005 - 16:10 #45
Godmorgen

Hehe jeg tror spørgeren er skræmt væk med alt dette elektronik snak *g*

Men var det ikke en ide at få at vide hvor gammelt det ca. er? Så kan man jo nogen gange udelukke nogle problemer eller lukke andre ideér ind!!!.

Men ville klart være nemest lige at smække et lampe på og se om den kan bare give en lille smugle lys hvis man ikke har instromenter.
Avatar billede willsonn Nybegynder
31. oktober 2005 - 17:49 #46
Tak for alle svarene. Hold da kæft ja, I fik jer ellers noget af en elektroniksludder :o)
Tror I blev enige om, at det var transformeren - og dét var det. Elektrikeren har ordnet det idag.
Altid rart med lidt god debat - det er derfor jeg altid vender tilbage hertil, når der er noget jeg er i tvivl om.
Læg nogle svar, hvis I vil have del i den enorme pointpulje ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
31. oktober 2005 - 18:49 #47
29/10-2005 22:59:55 Må berettige til en del af kagen.*S*
Avatar billede varmeskud Praktikant
31. oktober 2005 - 20:45 #48
Bare for lige at give svar fra mig syntes jeg Ikke at jeg skal have noget af "kagen" da det er de andre der har svaret    først.

Men tak for en god debat som der godt måtte være flere af hvor den bliver holdt på et ordentligt nevø *s*
Avatar billede willsonn Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:34 #49
Yes, lad os lukke den her! Fromsej du får pointene, du var jo trods alt også den første med det korrekte svar.

Tak til alle anyway :o)
Avatar billede varmeskud Praktikant
31. oktober 2005 - 21:38 #50
willsonn - Ville du ikke for sjov lige prøve at skrive hvor gammel systemet er?!?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. oktober 2005 - 21:39 #51
Velbekomme, tak for point.*S*
Ikke mindst tak for en god debat.
Avatar billede willsonn Nybegynder
01. november 2005 - 17:19 #52
varmeskud> Jo, vi fik sat systemet op sammen med resten af køkkenet og det er ca. 4 år siden nu. Det har kørt upåklagelig lige siden vi fik det sat op - ikke engang en "pære" er gået på de 4 år.
Avatar billede varmeskud Praktikant
02. november 2005 - 07:56 #53
Tja. 4 år er vel ikke så lang tid og aligevel. Kommer vel an på kvalitetten, og hvor det er blevet brugt.