Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 19:30 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Samle data fra 7 ark på 1

Hej allesammen.
Jeg fik igår hjælp herinde til at samle 7 regneark så jeg kunne åbne dem allesammen i det samme ark.
Jeg ville nu høre om jeg på et 8. ark kunne samle data fra de 7 andre ark ekspl. omsætning-solgte stk.-rabat o.s.v. så når jeg havde tastet dagens omsætning ind i de 7 forskellige ark så havde jeg totalen på det 8. ark.
Alle oplysninger på de 7 ark står i de samme felter.
Er der nogen der kan hjælpe med det.
M.V.H.
Torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:35 #1
Når du vil hente tal fra et bestemt ark (som altså ikke er det samme som det du er i), så finder du de enkelte celler ved at foranstille dem med navnet på arket:

=Ark1!A3

Denne giver indholdet af cellen A1 på arket som hedder "ark1".
Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 19:42 #2
Hej Nielle.
Tak for hurtig svar.
Jeg skal lige forstå dig rigtig,hvis jeg i ark1 har celle b65 og b120 og b189 jeg skal have lagt sammen så ville formel i ark8 hedde  =ark1!b65+b120+b189 er dette korrekt.
Torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:44 #3
Ikke helt. Sådan:

=ark1!b65+ark1!b120+ark1!b189
Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 19:45 #4
Hej Nielle.
Et spørgsmål mere.
Kunne formel også hedde =ark1!a3+=ark2!a3+=ark3!a3 o.s.v.
er det den rigtige måde at skrive formelen på
torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:45 #5
I den formen du angav, ville regnearket tage b120 og b189 fra ark8.
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:46 #6
Kun et =-tegn:

=ark1!a3+ark2!a3+ark3!a3
Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 19:47 #7
Hej Nielle.
Jeg prøver senere iaften at lege lidt med dette og vender tilbage til dig senere idag eller imorgen.
torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 19:53 #8
Fino :^)
Avatar billede s_kjaer Praktikant
31. oktober 2005 - 20:08 #9
Istedet for at bruge alm. referencer, ville jeg bruge funktionen "Konsolider", da der så er mere fleksibilitet, hvis du indsætter en ny række ind i et af arkene, uden at du behøver at tæske igennem alle cellerne.
Funktionen ser på enten overskriften i rækken eller kolonnen, og summer så alle med den samme række eller kolonneoverskrift.
Du finder funktionen under: Data--> Konsolider
Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 21:14 #10
Hej Nielle.
Jeg har nu lavet et ark 8 hvor jeg har en formel der hedder:
=sum(navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192)
men den tæller ikke sammen fra de 7 ark. hvad gør jeg galt tror du.
torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:26 #11
Hedder ark'ene da alle sammen "navn"?
Avatar billede brynil Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:39 #12
Prøv engang at anvende den indbyggede funktion SUM.

Markér den celle i ark8 hvor du vil have resultatet.

Vælg menuen Indsæt - Funktion og vælg SUM fra listen over funktioner. Klik OK.

Når menuen for funktionen kommer frem klikker du på ark1 og derefter den celle du ønsker skal med i din sumberegning.

Du kan se at referencen på arket og cellen kommer frem i boksen Tal1.

Indsæt et + og marker derefter næste ark og cellen der skal medtages, tryk + igen osv indtil alle celler der skal summes er med.

Klik derefter på OK, og cellen i ark8 vil vise summen af alle de celler du har valgt i forløbet.

Du får hele formlen foræret og vil sikker kunne genkende hvad du har foretaget dig.
Avatar billede torben lind Forsker
31. oktober 2005 - 21:48 #13
Hej Nielle.
Nej alle ark hedder ikke det samme det var nemmere at skrive kun navn,men de har forskellige navne alle 7.
Hej Brynil.
de måde lyder også meget int. jeg vil også prøve denne metode og komme tilbage.
torben
Avatar billede nielle Nybegynder
31. oktober 2005 - 22:10 #14
Du skal ikke bruge sum på den måde, bare:

=navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192+navn!c192

PS: Du kan da vare cut'n'paste dine formler ind her. Så behøver du ikke at skrive dem om.
Avatar billede beanbag Nybegynder
01. november 2005 - 18:12 #15
=navn1!c192+navn2!c192+navn3!c192+navn4!c192+navn5!c192+navn6!c192+navn7!c192

kan omskrives til :

=sum(navn1:navn7!c192)

Det kræver blot at fanebladet for navn1 og navn 7 er placeret hhv. først og sidst.
Avatar billede torben lind Forsker
01. november 2005 - 19:00 #16
Hej Brynil.
jeg har prøvet din metode og den er yderst nem som du skriver,men jeg har et problem,når jeg har markeret cellerne i de første 6 ark og ønsker at gøre det i det syvende kan jeg ikke markere den aktuelle celle i ark 7 hvborfor ikke,hvad gør jeg galt.
Torben
Avatar billede brynil Nybegynder
01. november 2005 - 21:01 #17
Det skal jeg ikke kunne sige, jeg ved jo ikke hvad du gør men det fungerer udmærket hér!

Mit forslag er iøvrigt mere ment som et redskab for dig til at lære noget om funktionernes opbygning. Prøve at forstå logikken i opbygningen.

I praksis ville jeg også gøre som beanbag skriver.
Avatar billede torben lind Forsker
01. november 2005 - 21:09 #18
Hej brynil.
Jeg forstår hvad du mener men jeg kan ikke forstå hvorfor jeg kan gøre det med de første 6 ark men ikke med nummer 7 ark,det er en gåde for mig og jeg vil selvfølgelig prøve beanbag foreslag også da det ser nemt ud.
Jeg kommer tilbage til jer begge 2 senere.
Torben
Avatar billede brynil Nybegynder
01. november 2005 - 21:10 #19
Forsøg at få det til at fungere med et mindre antal ark.

Du kan altid redigere i formlen ved at klikke på 'fx' (står umiddelbart til venstre for indtastningslinien), når du altså har markeret cellen med formlen.
Avatar billede torben lind Forsker
03. november 2005 - 08:24 #20
Hej Brynil.
Jeg har på en måde fået det til at virke,men jeg har et problem tilbage.
Når jeg åbner den fil hvor alle 7 ark ligger på og på det 7 laver dit forslag virker det.
Men jeg kunne ønske mig at dette 8 ark skulle ligge for sig selv.
Når jeg står i det ark med 7 faner fornede(de 7 forskellige regneark)og går op i filer og klikker på ny for jeg et billede i venstre side hvor jeg kan vælge tom projektmappe eller eksisterende mappe hvad skal jeg vælge jeg tror det er her det går galt.
Har du nogen ide til det
Torben
Avatar billede torben lind Forsker
03. november 2005 - 08:25 #21
undskyld billedet er i højre side.
Avatar billede tobler Nybegynder
03. november 2005 - 09:02 #22
Det du bli'r spurgt om, er om det ekstra skal oprettes i den fil hvor du har de 7 ark, eller om du vil oprette en ny fil.
Avatar billede tobler Nybegynder
03. november 2005 - 10:06 #23
sku læses som: ... det ekstra ark skal ...
Avatar billede brynil Nybegynder
03. november 2005 - 15:00 #24
Når du bruger Filer - Åben, så danner du jo en helt ny .xls fil, dvs mappe.

Hvis du bare skal tilføje et tomt regneark til din eksisterende mappe så brug Indsæt -Regneark. Eller højreklik på et faneblad, klik Indsæt og vælg Regneark.
Avatar billede torben lind Forsker
03. november 2005 - 21:58 #25
Hej Brynil.
Så kom det til at virke,jeg kan se at man aldrig bliver for gammel til at lære,mange tak for hjælpen smid et svar og du vil få dine point.
M.V.H.
Torben
Avatar billede brynil Nybegynder
03. november 2005 - 23:45 #26
Jeg synes du skal fordele pointene. Der er andre der har hjulpet til. :))
God fornøjelse!
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2005 - 20:16 #27
Jamen, så lægger jeg da også lige et svar ... og så kan torbenlind jo suverænt selv bestemme fordelingen. :^)
Avatar billede torben lind Forsker
04. november 2005 - 21:37 #28
Hej Brynil og Nielle.
Så vil jeg give jer 50/50 som tak for jeres ulejlighed med at hjælpe mig.
Endnu engang tak for hjælpen.
Torben
Avatar billede nielle Nybegynder
04. november 2005 - 23:16 #29
Takker for point :^)
Avatar billede brynil Nybegynder
04. november 2005 - 23:17 #30
Åss' herfra!