Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 17:05 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kan ugenummer ikke bruges videre i Excel?

Hej

Jeg er ved at lave et lille løbeskema til en bekendt. Det går udemærket, og specielt med hjælp her fra eksperten :-)

1. problem:
Skemaet baseres på, at man indtaster dagens resultater ud fra den aktuelle dag og dertilhørende uge. Ugenummeret har jeg beregnet ud fra følgende formel: "=WEEKNUM(A13;2)-1"

Jeg ved godt, at -1 til sidst i formlen, måske ikke er særlig kønt, men ellers kan jeg ikke få det til at stemme. Kan resultatet af en ugenummerformel ikke bruges videre i Excel? Fordi jeg synes, at jeg får et helt andet resultatet, om jeg bruger formlen eller manuelt indtaster ugenummeret.

2. problem:
Jeg ønsker også at lave en statistik baseret på tal for den enkelte uge. For at kunne gøre dette prøver jeg med denne formel: =SUMIF(Dagbog!$A$5:$B$500;"1";$D$6:$D$501) at lave en sum. Et eller andet må være galt med formlen, fordi resultatet passer ikke.

Det er heller ikke den mest elegante formel, så måske er der en som har en bedre idé til en formel.

Det kan være ganske svært at forklare dette via et forum, så jeg vil meget gerne sende mit lille ark per e-mail, hvis nogen har lyst til at kigge lidt nærmere på det.

På forhånd tak
Allan
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 17:49 #1
=SUMIF(Dagbog!$A$5:$B$500;"1";$D$6:$D$501)

er det fordi du har forskudt arrayere med en række ?
$A$5:$B$500
$D$6:$D$501
skal det ikke være

=SUMIF(Dagbog!$A$5:$B$500;"1";$D$5:$D$500)
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:05 #2
her er en brugerdefinerer funktion, den passer altid her i danmark.

Public Function DKWeeknum(DKDate As Date) As Integer
DKWeeknum = Format(DKDate, "WW", vbMonday, vbFirstFourDays)
End Function
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 18:18 #3
Hov, du har naturligvis ret Kabbak. Formlen =SUMIF(Dagbog!$A$5:$B$500;"1";$D$6:$D$501) var en lettere tilrettet udgave fra et ark jeg tidligere havde brugt.
Egentlig skulle formlen faktisk have været: =SUMIF(Dagbog!$B$5:$B$500;"1";$D$5:$D$500)

Beklager smutteren, men selv om jeg bruger korrekte formel får jeg stadig ikke det forventede resultat.
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 18:19 #4
Hmm, hvordan skal jeg bruge den funktion du nævner?
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:28 #5
I regnearket, tryk ALT + F11

Nu er du i VBA editoren, vælg Insert module, der skal du kopiere den ind.

Luk igen på det øverste X

Kal den i en celle med = DKWeeknum(A1)

Hvis du har datoen i A1
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:33 #6
nu er det vel ikke sådan at den også skal summere i arket Dagbog

=SUMIF(Dagbog!$B$5:$B$500;"1";Dagbog!$D$5:$D$500)
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 18:33 #7
Kanon ... nu passer mit ugeregnskab! Indtil nu har jeg været nødt til manuelt indskrive uge 53 for 1/1 og 2/1.
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:37 #8
hvis du i Dagbog, kolonne B har ugenummeret nu, så skal deformlen rettes, da min funktion retunerer et tal.

=SUMIF(Dagbog!$B$5:$B$500;1;Dagbog!$D$5:$D$500)
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 18:40 #9
Nu spiller del 1 :-)

Lad mig lige præcisere del 2:

Arket dagbog indeholder følgende (relevante) kolonner:
A = Dato, B = Uge, C = Aktuelle løb, D = Distance

Arket sammendrag indeholder indtil nu følgende kolonner:
A = Ugenummer, B = Antal løbte m pr uge

Række4 er for uge 53 (1-2/1-05)
Række5 er uge 1
Række6 er uge 2
osv.

Hvis jeg benytter følgende formel i B4 (antal løbte meter for uge 53): =SUMIF(Dagbog!B5:Dagbog!B500;"53";Dagbog!D5:Dagbog!$D$501) vises det korrekte resultatet.
Hvis jeg benytter følgende formel i B5 (antal løbte menter for uge 1): =SUMIF(Dagbog!B5:Dagbog!B500;"53";Dagbog!D5:Dagbog!$D$501) får jeg kun tallet 1.
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:48 #10
B4=SUMIF(Dagbog!B5:Dagbog!B500;A4;Dagbog!D5:Dagbog!$D$500)

Hvis jeg benytter følgende formel i B5 (antal løbte menter for uge 1): =SUMIF(Dagbog!B5:Dagbog!B500;"53";Dagbog!D5:Dagbog!$D$501) får jeg kun tallet 1

den sidst er jo også forkert du søger på "53" og ikke "1"

brug den øverste her
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:49 #11
Træk den derefter nedad intil du har brugt alle uger
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 18:51 #12
den skal lige låses inden du trækker

B4=SUMIF(Dagbog!$B$5:Dagbog!$B$500;A4;Dagbog!$D$5:Dagbog!$D$500)
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 18:59 #13
Nu spørger jeg naturligvis dumt, men hvad gør gør:

B4=SUMIF(Dagbog!$B$5:Dagbog!$B$500;A4;Dagbog!$D$5:Dagbog!$D$500) ?

Hvis jeg kopier den ind, sker der ingenting på nær hele formlen vises i stedet for et resultat.
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 19:02 #14
Uh, jeg tror jeg har fanget idéen.... lad mig lige rode lidt med det.
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 19:13 #15
det betyder formlen i B4 er
=SUMIF(Dagbog!$B$5:Dagbog!$B$500;A4;Dagbog!$D$5:Dagbog!$D$500)
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 19:16 #16
A4 som står i midten af formlen henviser til A4 som indeholder dit ugenummer, det vil skifte til A5 når du trækker formlen nedad osv..
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 19:22 #17
Virkelig geneial, jeg frytgtede at man var nødt til at manuelt rettede formlerne i kolonne B.

Og det giver korrekt resultat nu, men kun hvis alle dagene på første ark (Dagbog) er udfyldt, hvis bare 1 felt mangler giver den resultatet på den pågældende uge.

Så f.eks. hvis kun 6 ud af 7 dage i uge 3 er udfyldt vil følgende formel:
=SUMIF(Dagbog!$B$5:Dagbog!$B$500;A7;Dagbog!$D$5:Dagbog!$D$500) -> 3, mens det f.eks. skulle have givet 10000.
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 20:32 #18
det fatter jeg ikke, det virker fint her, uanset om der er 1 eller 7 dage i en uge der er udfyldt, summerer den rigtig
Avatar billede swoop Novice
02. november 2005 - 22:24 #19
Tak for hjælpen kabbak.
Det fungere dog ikke helt endnu, så det giver i hvert fald mulighed for at rode lidt mere med det.

Hvis du har udarbejdet et lille skema, hvor du gør ovenstående, må du gerne sende forslaget per e-mail (swoop @ swoop.dk). Så kan jeg jo sammenligne, for et eller andet sted må det jo gå galt.

Jeg er kommet et godt stykke videre, så point er hermed givet :-) Beklager at min udvælgelsesformel blev det rodet...
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2005 - 22:45 #20
Avatar billede swoop Novice
03. november 2005 - 14:56 #21
Tak for linket, men jeg får kun "Temporarily unable to connect to 62.66.206.111:80: Operation timed out", når jeg prøver at åbne siden.
Avatar billede kabbak Professor
03. november 2005 - 18:32 #22
der er åben nu, den ligger på min egen computer, og den er slukket om dagen
Avatar billede swoop Novice
03. november 2005 - 21:03 #23
Tak for arket.
Der er et par små forskelle ...
Jeg udvælger mine løb ud fra en drop-down boks med denne: =OFFSET(Løberuter!$A$5;0;0;COUNTA(Løberuter!$A$5:$A$100);1)
Avatar billede swoop Novice
03. november 2005 - 21:05 #24
Tak for arket.
Der er et par små forskelle ...
Jeg udvælger mine løb ud fra en drop-down boks med denne: =OFFSET(Løberuter!$A$5;0;0;COUNTA(Løberuter!$A$5:$A$100);1)
Og distancen findes med følgende: =IF(C295="";"";VLOOKUP(C295;Løberuter!$A$2:$B$1000;2;0))
Avatar billede kabbak Professor
03. november 2005 - 23:02 #25
De forskelle, har da ikke noget med SUMIF at gøre, var det ikke der din fejlede ?
Avatar billede swoop Novice
04. november 2005 - 09:40 #26
Det mente jeg heller ikke de havde.
Men ja, det er ved SUMIF min fejler.... Nu er v i f.eks. ved uge 44, og hvis alle dage i uge 44 ikke er udfyldte giver det et besynderligt resultet.

Hvis jeg f.eks. har indtastet mandag-torsdag og lørdag-søndag i uge 44, men mangler fredag er resultatet 44.
Hvis jeg derimod har indtastet torsdag-søndag (lad os sige totalt 10000) og dermed mangler mandag-onsdag er resultatet 10044.