Avatar billede dsj Nybegynder
12. november 2005 - 23:10 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opbygning af menu med Struts

Jeg prøver at opbygge en menu i min Struts-applikation, men savner nogle best practises. Jeg har forsøgt på den helt simple måde med en række <html:link>, men kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg "disabler" linket til den aktive side. I PHP eller ASP.NET plejer jeg at oprette en page-attribut i session, hvori jeg gemmer navnet på den aktive side, og som menuen bruger til at finde ud af, hvilket link der er valgt.

Hvordan strukturerer og opbygger man "normalt" menuer i Struts? Jeg har kigget på <logic:notEmpty>, som jeg godt kan få til at kigge i session, men har ikke fundet ud af, hvordan jeg får sat værdien i session - og det må meget gerne ske i selve JSP-siden sammen med resten af menu-koden.

Bør det gøres på en anden måde? Ved valg af enkle menu-punkter, skal flere nye underpunkter kommer til syne, men ellers er der ikke tale om en funktionelt avanceret menu.
Avatar billede dsj Nybegynder
12. november 2005 - 23:17 #1
Enkelte menu-punkter skal dog skjules, så længe brugeren ikke er logget ind. Bruger-autentifikationen har jeg selv implementeret, som en LoginAction, der lægger et egenudviklet Profile-objekt i session, som menuen kan tjekke op mod med <logic:notEmpty>.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2005 - 23:23 #2
jeg formoder at du ikke vil bruge scriptlet kode (<% %>)

supplerer du Struts tags med JSTL tags ?  fordi JSTL har et set tag til dette formål !
Avatar billede dsj Nybegynder
12. november 2005 - 23:32 #3
Jeg vil nemlig ikke bruge scriplets, ellers havde det været piece of cake :-)

JSTL-tags har jeg ikke anvendt indtil videre, og har heller ikke tænkt at gøre det - har Struts virkelig ikke et tag til det?

Jeg har kigget lidt på Struts Menu-frameworket, men synes at det virker lidt som overkill til min forholdsvis simple menu. ved du hvordan folk normalt opbygger menuer i Struts?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2005 - 23:43 #4
Jeg er ikke den store ørn til Struts.

bean:define måske ?
Avatar billede dsj Nybegynder
12. november 2005 - 23:49 #5
<bean:define id="page" value="nyheder"/>

Har ingen effekt på - måske skriver jeg det forkert?

<logic:notEmpty name="page">
...
<logic:notEmpty>
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2005 - 00:13 #6
page er vist et reserveret navn

følgende virker hos mig:

<%@ taglib uri="struts-logic" prefix="logic" %>
<%@ taglib uri="struts-bean" prefix="bean" %>
<bean:define id="mypage" value="nyheder"/>
<logic:notEmpty name="mypage">
Det virker.
</logic:notEmpty>
Avatar billede dsj Nybegynder
13. november 2005 - 01:09 #7
Ja, det gør det også hos mig nu. Fejlen var, at jeg havde skrevet scope="session" på begge statements, men på <bean:define...> skulle jeg egentlig have skrevet toScope="session".

Det næste er så, hvordan jeg får sat "mypage" til "forside", når der er trykket på forside-linket, og "nyheder", når brugeren har trykket på nyheds-linket. Jeg har prøvet at sætte bean:define ind i html:link, men så bliver bean:define altid afviklet, hvilket egentlig også siger sig selv:

<html:link action="news">Nyheder<br>
  <bean:define id="mypage" toScope="session" value="nyheder"/>
</html:link>
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2005 - 10:44 #8
skal den ikke bare sættes på forsiden ?
Avatar billede dsj Nybegynder
13. november 2005 - 13:34 #9
Hmm jo, selvfølgelig skal den det.

Smid et svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2005 - 17:53 #10
kommer her
Avatar billede dsj Nybegynder
13. november 2005 - 19:01 #11
Nu fandt jeg en lidt bedre løsning baseret på Tiles (som jeg allerde anvender sammen med Struts): http://www.lifl.fr/~dumoulin/tiles/doc/tutorial.html - tilhørende kode og live-eksempler findes her: http://www.assortedinternet.com/tiles-documentation/tutorial/index.jsp

Løsningen er baseret på, at menuen er beskrevet som to lister i tiles-defs.xml, én til links og én til navne. Hvilket punkt der er valgt valideres mod title-attributten, menu-logikken er nødt til at blive placeret i template.jsp og ikke i en seperat menu.jsp, som beskrevet i eksemplet. Fordelen ved at dette er, at det netop er muligt at validere mod title-attributten. Placeres menu-logikken i en anden fil end templaten, er man nødt til at introducere en ny tiles-attribut, f.eks. "selected", som skal sættes i hver enkelt side-fil. Jeg kan bedre lide min egen løsning, hvor al hele menuen alt inkls. kan opbygges i tiles-def.xml og ikke er spredt ud over en masse filer. Følgende er definitionerne fra min egen tiles-def.xml:

<tiles-definitions>
  <definition name="index" path="/WEB-INF/template/template.jsp">
    <put name="title" type="string" value="Forside"/>
    <put name="header" value="/WEB-INF/web/header.jsp"/>
    <put name="body" value="/WEB-INF/web/introduction.jsp"/>
    <put name="right" value="/WEB-INF/web/sidebar.jsp"/>
    <putList name="items">
      <add value="Forside"/>
      <add value="Nyheder"/>
      <add value="Butik"/>
    </putList>
    <putList name="links">
      <add value="index.do"/>
      <add value="news.do"/>
      <add value="shop.do"/>
    </putList>
  </definition>
</tiles-definitions>

Da de to lister, items og links, skal itereres igennem på samme tid, er man nødt til at bruge lidt scriptlet, følgende er menu-logikken:

<%-- Push component attributes in page context --%>
<tiles:importAttribute />

<table>
  <%-- Prepare the links list to be iterated --%>
  <bean:define id="links" name="links" type="java.util.List" scope="page" />
  <% Iterator i = links.iterator(); %>

  <logic:iterate id="iterateItem" name="items" >
    <bean:define id="item" name="iterateItem" type="java.lang.String" scope="page" />

    <tr>
      <td width="10" valign="top" ></td>
      <td valign="top"  >
        <%-- check if selected --%>
        <% String link = (String)i.next(); %>
        <logic:notEqual name="selected" value="<%=item%>">
          <% // Compute link value
          if(link.startsWith("/") )
          link = request.getContextPath() + link;
          %>
          <font size="-1"><a href="<%=link%>"><%=item%></a></font>
        </logic:notEqual>
        <logic:equal name="selected" value="<%=item%>">
          <%=item%>
        </logic:equal>
      </td>
    </tr>
  </logic:iterate>
</table>

I forhold til eksemplet er String link = (String)i.next(); flyttet ud af logic:notEquals, da i.next() ellers ikke bliver kaldt for det ene punkt der er valgt (med forkerte links til følge).

Håber nogen kan få glæde af denne løsning :-)