Avatar billede numsegarn Nybegynder
18. december 2005 - 20:53 Der er 3 kommentarer

Gemme variabler

Hejsa

Jeg er ny i VB.net

Der er noget jeg ikke helt kan regne ud hvordan virker. Når min bruger f.eks. skriver "Hej" i en TextBox hvordan gør jeg så sådan at næste gang brugeren åbner programmet så står der "Hej" i TextBoxen?

Er det noget med at gemme variabler osv? og hvordan gemmer jeg så de variabler?

Håber du kan hjælpe
Avatar billede jokkejensen Novice
18. december 2005 - 23:59 #1
(kender kun til webforms)

Men der er mig bekendt ikke nogen måde at gemme variabler på uden at ligge dem "uden" for applikationen..

Altså gemme dem på disken i et eller andet format, txt, xml eller hvad ved jeg.. eller en database..

Mvh
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2005 - 06:13 #2
Løsningen hedder normalt, lav et setup objekt med de egenskaber du ønsker at gemme, brug serialization til at gemme det på disk, læs deserializer objektet ved program start.

Der er ikke noget "hokus pokus" API til det. ;)
Avatar billede jens_enzo Nybegynder
05. januar 2006 - 15:08 #3
Dette er metoden hvorpå du gemmer en variabel så du senere kan hente den frem.
Her skriver jeg variablen til en txt fil... Det kan jeg bare godt lide...
Husk Import er øverst... Og du kan også droppe importet og bare bruge namespacet i deklerationen...

Imports System.IO
'importer dette øverst

Public Sub setFile(ByVal var As String)

    Dim writeStream As FileStream
    Dim length, i As Integer

        writeStream = New FileStream("mappe\FilNavnetHer.txt", FileMode.Append, FileAccess.Write)

write(var)

writeStream.Close()

End Sub

    Private Sub write(ByVal var As String)
        length = var.Length
        For i = 0 To (length - 1)
            writeStream.WriteByte(CByte(Asc(var.Chars(i))))
        Next
    End Sub