08. januar 2006 - 17:04Der er
11 kommentarer og 1 løsning
Sammenkoble dokumenter
Hej,
Kan ikke gennensmue hvordan det laves har ellers kigget i mange databaser nu.
Men lad os sige jeg har købt en ny Computer, det registrerer jeg i mit hardware kartotek via min Hardware form. Nu tilkøber jeg 1 ekstra harddisk (Har jo selvfølgelig sin egen garanti osv.).
Hvordan kan jeg når jeg står på min oprindelige computer tilføje således at tilføjer en anden registreret hardware således at jeg i mit view kan se at de hører sammen ? Lige som når jeg har diskussionsdatabaser.
tja, der er man ge muligheder... i diskussionsdatabaser benytter man typisk et "response hieraki", hvilket kræver at dit "harddisk dokument" er et response dokument til dit "pc dokument". hvis dokumenterne allerede er oprettet, kan du lave hierakiet programmatisk. Alternativt kan du oprette pc dokumente tsom "main dokument" og tilbehør formen som en response dokument type, der kan oprettes i oversigten når du "står" på en pc en helt anden metode er at lave en ovesigt der blot viser de forskellige dokuemnter i et hieraki. Det kræver at du på "under dokumenter" laver et felt der indeholder kategori navnet, f.eks. "pcxxx\Tilbehøyyy".
Så opretter du bare alle dine "dokumenter" (dele) og kobler dem sammen efter behov ;-) Det kræver at du fra 2hovedenheden" kan vælge reservedele, at disse bliver koblet til hovedenheden i processe, at de forsvinder fra "lageret" og selvfølgelig, at du kan gøre det hele med omvendt fortegn.
Seriøst! Køb et færdigt Notes-produkt, der er skræddersyet til netop dette behov. Der findes utallige på marked.
Problemet er at du har valgt en af de mest vanskelige datamodeller der findes som læreekseempel :-) EDB-udstyr er en ret dynamisk sag at skulle holde styr på. Umiddelbart vil jeg give Christian ret i at det bedste ville være et færdigt system.
Men hvis du virkelig vil, så kan du prøve at starte med at registrere PC-er. Tildeler i PC-numre til jeres udstyr, som I mærker jeres maskiner med? Så kan du bruge dette som nøgle.
Dernæst bør du også opfinde tilsvarende numre for ALT andet udstyr, jeg mener ALT. Og du skal markere det. Hvis du ikke gør det, så har du næsten ingen chance for at gennemføre et sådant EDB-registreringsprojekt.
Når udstyret bliver markeret, så kan det også registreres. Hvis du er villig til det, så kan det gennemføres.
Jeg ville lave en formular til hver type udstyr du har. Spørg evt. mere når du vil gå videre.
jogii -> Man kan vel lige så godt springe ud i det ! Ej, har faktisk en lille database allerede til håndtering af Telefoni (En meget simpel en, 2 forms, og lidt views) Men man er altid klar til at lære noget mere !
For at komme med mine egne kommentarer til cdeligts kommentar. Den første version der omtales kan du læse mere om i hjælpen til designeren ved at søge på "Creating a response hierarchy". Det er et "fast" hireaki der gemmes i dokumenterne, at "Harddisk 432" ny er tilknyttet PC 14. Det gøres simpelt med Lotusscript, respdoc er harddisk dokumentet og casedoc er maskinen. Call RESPdoc.Makeresponse(CASEdoc) Call RESPdoc.Save( True, True,True )
Så skal du "blot" tilrette dine views, så din selections sætning også indeholde " | @IsResponseDoc" for at medtage alle responsdokumenter i dit view.
Og endelig skal du på view'ets egenskaber (propterties) under fane 2 sikre dig at der er et kryds i "Show responsdocuments in a hierachy"
--
Den anden løsning der omtales er mere dynamisk, der er dokumenterne ikke "bundet" sammen, men samles i viewet ved at kategorisere alle de dokumenter hvor "ejerpc" feltet er det samme.
Jeg håber dette hjælper dig videre - det er svært at vurdere hvor detaljeret du skal have det, så sig lige til hvis der er noget du ikke kan følge...
Det er en god introduktion til de 2 modeller af Lasse. Jeg vil dog mene at den anden model er nemmere at håndtere, da den giver bedre mulighed for at styre lageret (og tilknytnytningen/frakoblingen) udover at det vil være muligt at knytte noget udstyr til flere enheder. Forestil jer en printerdelingsboks med tilknyttet printer, som 2 pc'er deles om, eller en terminal switch-box. Response-hierarkiet tillader et dokument kun at være tilknyttet 1 hoveddokument, mens den anden model giver mulighed for at et udstyrs pc-relation ovenikøbet er "multi-value" og det kan fint vises i oversigter.
Som sagt har du valgt den sejeste virkelighedsmodel at lægge dig ud med. Men jo mere du starter med at beskrive dine relationer (og mest af alt de lidt mere specielle, som dem jeg brugte som eksempel foroven) jo bedre bliver din model.
Okay, jeg har fundet den løsning som jeg vil bruge (Tror jeg nok)
Jeg har valgt at ligge ud med den udgave som cdelicht lagde ud med at have et felt på mit tilbehør som viser ejerskabet.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.