Avatar billede raos Nybegynder
24. januar 2006 - 22:05 Der er 7 kommentarer

Hvilken Dell server kan i anbefale for 10k

Jeg skal sammensætte en Dell server der skal fungerer som kombineret
webserver og databaseserver.
Men jeg synes Dells side er lidt svær at blive klog på, så jeg
søger lidt hjælp en en konkret model/konfiguration

- minimum 1GB Ram
- Budget 10.000,- incl moms

På forhånd tak
Avatar billede kasvad Nybegynder
25. januar 2006 - 12:41 #1
Du må lige uddybe lidt:
Hvilken database og webserver?
Hvad er dine krav til oppetid og sikkerhed (skal der være RAID-konfiguration af diske, redundant strømforsyning etc.)?
Forventet trafik?
Skal den være til rack-montering?
Hvorfor skal det lige være Dell?

/Kasvad
Avatar billede raos Nybegynder
25. januar 2006 - 15:43 #2
ok her lidt mere info:

MSSQL server
IIS
Mere vigtigt med performance end oppe tid, så hvis der skal være raid skal det være stripped og ikke mirrored.
Ikke rack monterings krav
Dell er ikke et krav
Avatar billede mrrius Nybegynder
25. januar 2006 - 15:58 #3
du skal nok bruge en cpu med masse af cache. f.eks intels dual core med 2x2mb cache
du skal bruge raid, og helst scsi raid...
masse af ram, måske endu mere
så skal du helst have en 25000 kr's computer for 10.000 kr.
Det finder vi lige..... Søger ..... Søger ..... Søgemaskine nede
har du forresten krav til at den skal være støjsvag , eller bliver den pladseret et sted , hvor ingen hører den aligevel?
Avatar billede raos Nybegynder
25. januar 2006 - 16:45 #4
Den må støje og bruge støm som en hårtørrer!

Anbefales det at vælge SCSI eller SATA?
Avatar billede kasvad Nybegynder
25. januar 2006 - 23:00 #5
Du skriver at den skal fungere som både web- og databaseserver. I mange miljøer placeres de to på forskellige maskiner, simpelthen fordi det giver en bedre performance. En SQL Server kan trække rigtig mange ressourcer, specielt hvis der er mange transaktioner og store data.

Jeg fristes til at foreslå to mindre maskiner...

Men... Inden en konfiguration kan besluttes er det vigtigt at have en god idé om mængden af brugere, antal hits på webserveren og hvad det betyder af transaktioner på databaseserveren.

Mht. SCSI vs. SATA så er sidstnævnte billigere, men er typisk langsommere. SCSI-diske kører typisk 15.000 RPM. Det er et års tid siden jeg sidst købte den slags diske, men en væsentlig forskel var også en større MTBF - Mean Time Between Failure.

Generelt bør du køre systemet som et RAID1, dvs. en disk samt spejlet (ialt to diske).
Mht. databaser så husker jeg ikke hvad der er optimalt. Besøg evt. www.miracleas.dk - de er virkelig dygtige mht. databaser.

I mine øjne er CPU'en ikke så vigtig som RAM og hurtige diske. Specielt SQL Server er RAM-hungrende!

Håber du kan bruge det.

/Kasvad
Avatar billede raos Nybegynder
26. januar 2006 - 20:15 #6
Et konkret dell model forslag?
Avatar billede kasvad Nybegynder
26. januar 2006 - 22:57 #7
Tjah, jeg har endnu ikke forstået behovet eller kravene, så et forslag er enten svært eller useriøst. Beklager.

/Kasvad