Avatar billede futurama800 Nybegynder
27. marts 2006 - 21:46 Der er 11 kommentarer

Installation af Win XP UDEN CD!

Hej, mit spørsmål er i sig selv meget simpelt, jeg har en bærbar, og tro det eller la være, det er en IBM thinkpad uden cd drev. Jeg fik den med alt på, men har nu brug for at formatere den, men hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan smække en skive i?
Håber i kan hjælpe!
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 22:20 #1
hvor mange partitioner har din harddisk  en stor eller 2/flere ?
Avatar billede futurama800 Nybegynder
27. marts 2006 - 22:22 #2
1 stor!
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 22:23 #3
har du diskette drev i maskinen?
Avatar billede futurama800 Nybegynder
27. marts 2006 - 22:25 #4
Nej, heller ikke det eneste jeg har med at gøre er stort set mit netværk!
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 22:29 #5
har du en usb memory boot stik
Avatar billede futurama800 Nybegynder
27. marts 2006 - 22:30 #6
wow, det var mange ord på en gang ;) Ja, jeg har en 256mb USB flash stick...
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 22:41 #7
Det er ikke så let når du ikke har et cd-rom drev.

et bud kunne være, denne her http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/USBIDECO02.html hvor du kobler et alm cdrom drev til. Sætter din bios up til at boote fra usb (hvis muligt) med en xp cdrom.

ellers kunne et bud være. få din memory stik til at kunne boote køb usb til ide enhenden, koble bærbar harddisken til kablet over i en anden pcer. slette alt + kopiere xp cd-rommen over på harddisken. boot fra usb stikken og sæt instalationen igang fra harddisken
Avatar billede t-bee Novice
27. marts 2006 - 22:58 #8
Hvis du kan boote fra USB, kan du lave en win98 startdisk kopiere filerne til din USB nøgle, og starte op med netværk. Så kan du køre installationen over netværk fra en anden computers CD drev. Der skal muligvis gøres noget særligt for at gøre USB nøglen bootable, men det må kunne findes på nettet. Måske kan man formatere den og vælge "create MS-dos startdisk" prøv evt. men red de data du har på inden:)
Avatar billede levithan Nybegynder
27. marts 2006 - 23:00 #9
Avatar billede haverslev Novice
28. marts 2006 - 08:00 #10
Hvis du skal formatere/installere, er der så ikke en "skjult" partition på pc`en ?
IBM plejer at have et "acces/recovery" system, hvor der blot skal trykkes på en "blå" knap i opstarten eller på de ældre maskiner "F11" (såvidt jeg husker)
Avatar billede Mads Novice
30. marts 2006 - 11:26 #11
Din pc er gammel. Respekt for det. Når du ønsker at bruge tid på den, så invester med det samme i et eksternt drev, og foretag din installation herfra.

Du kommer jo alligevel til at skulle bruge den i fremtiden til det mest gængse medie - CD-rom, foruden blot at skulle foretage din installation af Win XP.

Når din bærbar ikke har cd-rom drev, kunne jeg forestille mig, at den har begrænset hukommelse. Hvorvidt den så kan køre XP, ja - jeg bilder mig ind, det er at presse citronen. Harddisken er velsagtens også begrænset i sin størrelse.

Er du sikker på, at du ikke skal afhænde den, og så købe en low-cost bærbar istedet?

Jeg har selv et eksternt drev, du kan låne i tilfælde af, at du absolut vil beholde din IBM Thinkpad.