Avatar billede scaniav8 Nybegynder
10. maj 2006 - 21:54 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvad betyder ET ?

Hej, jeg er ved at kigge på nogle fælge til bilen....
Hvad betyder det når de skriver ET ?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
10. maj 2006 - 22:00 #1
Extra Terrestrial? hæhæ - nej:

"Indpresning på fælge
Indpresningsmålet benævnes med ET, måles i mm og er normalt i området fra ET15 til ET40.
Det er afstanden fra fælgens midte til fladen som skrues på bilens nav."

http://www.b1d.dk/daek/daek-faelge.html
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
10. maj 2006 - 22:02 #2
Prøv også at kigge hér:
http://www.hi-speed.dk/hjulguide.html
Avatar billede scaniav8 Nybegynder
10. maj 2006 - 22:06 #3
Okay tak.

Jeg er ved at købe nogle alu fælge der er ET 38 eller ET39, men dem jeg har på bilen nu er ET 45, tror i at de kan passe på vognen?
Avatar billede elkrog Nybegynder
10. maj 2006 - 22:07 #4
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
10. maj 2006 - 22:11 #5
Hmmm... det tør jeg faktisk ikke gisne om - jeg ved at man kan sætte en 'spacer' ind, men der er vist nogle regler for, hvor store de må være. Dækkene må ikke gå ud over skærmkanterne, men det er jo vist ikke noget problem når du sigter mod mindre ET. Jeg ville høre en dækmand ad for at være (ihvertfald lidt) sikker.
Avatar billede scaniav8 Nybegynder
10. maj 2006 - 22:12 #6
Okay vil det så sige at det absolut SKAL! være ET 45 og ikke kan være andet?
Avatar billede scaniav8 Nybegynder
10. maj 2006 - 22:13 #7
Den besked var til elkrog hehe..

Okay, jamen så må jeg jo prøve at få fat i en dækmand så :)
Det er nok også lettest...men tak for hjælpen da, kan du ligge et svar, så deler vi lige mellem dig og spif2001 :)
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 22:16 #8
Forskellen ligger hovedsagligt i for- og baghjulstrukne biler.
Navet på forhjulstrukne biler ligger længere ude end på baghjulstrukne.

Vil så lige tilføje at det går ofte til ET60. Kører selv med 60.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
10. maj 2006 - 22:17 #9
OK :-)
Avatar billede elkrog Nybegynder
10. maj 2006 - 22:17 #10
De må ikke gå ud over skærmkanterne som larsholmgaard siger, men heller ikke for langt ind for så går de på inderskærmene når du drejer skarpt.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 22:20 #11
..og for ikke at nævne belastning på lejerne. Derfor er der en bestemt ET til den enkelte bil.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 22:30 #12
Der er flere ting at tage hensyn til når du køber uoriginale fælge.
De skal prøves på bilen først. Og spænd endelig ikke i første omgang. Er der ikke plads til kaliber inde i fælgen koster det dig et par bremseskiver hvis du spænder det uden at checke det først.
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 22:48 #13
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 22:59 #14
Ok, nu går det vist over i spam det her. Sorry.  ;)
Der er ingen der siger at dine nye hjul skal sidde på til næste syn. Skift inden du køre til syn. Er det ikke volsomt sker der ikke noget ved at kommer lidt udenfor de tilladte mål. Men det går ud over lejerne.
Det behøver ikke være nøjagtigt ET45, men vær opmærksom på de ting der er sagt tidligere.

larsholmgaard_dk>> Spacere er slet ikke lovlige, og generelt en billig "Brian" løsning. ;)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
10. maj 2006 - 23:03 #15
Er spacere SLET ikke lovlige? Okay... det anede jeg sgu ikke. Tak for tippet! Det er da en ret væsentlig ting at vide...

scaniav8, du behøver ikke acceptere mit svar - der er i mine øjne kommet andre og mere uddybende kommentarer. Jeg daffer i seng nu. :-)
Avatar billede backside Nybegynder
10. maj 2006 - 23:06 #16
Tror næppe der ville ske det store hvis man blev stoppet, men til syn holder den bestemt ikke. Man skal så også lige tænke på boltlængden ved brug at spacere, det er der mange der ikke skænker en tanke. Har de ikke nok fat river du gevindet af hvis du er uheldig.
Avatar billede tronic1 Nybegynder
11. maj 2006 - 10:00 #17
Du kan køre med +/- 10 mm i ET uden at køre ulovligt.
Eks kan du køre med 35-55 i ET da du har ET45.

backside > spacere er ikke generelt en brian-løsning - man skal bare have fat i nogen der er af en ordenlig kvalitet :-)