Avatar billede foxwell Nybegynder
11. maj 2006 - 22:21 Der er 14 kommentarer

ikke-gennemsigtigt materiale som lys kan skinne igennem

Hej Experter,

jeg sidder og laver en model i Max8, og har brug for et sort glas-agtigt materiale som man ikke kan se igennem, men som jeg kan skinne lys igennem så det kan ses...

Forestil jeg displayet/interfacet på et B&O anlæg. Overfladen er sort glas, og man kan ikke se knapperne når anlægget er slukket, men når man tænder skinner de røde lysende knapper igennem.

Jeg prøver at lave noget lignende - har en sort overflade med et display under med noget tekst. Når displayet ikke lyser kan man kun se den sorte overflade, men når det er tændt skinner bogstaverne igennem.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at komme på rette spor (hvis det overhovedet kan lade sig gøre)?

På forhånd tak =)
//Foxwell
Avatar billede mash Mester
11. maj 2006 - 23:01 #1
øhh nu er jeg ikke 3d haj ,well 3ds4 til dos har jeg leget en del med, men kan man ikke stadig exclude obj. fra at modtage / reflektere lys fra bestemte kilder ?

hvis man kan erdet jo bare at exclude alt lys forfra ,og lade "display" lys komme igemmen ?
Avatar billede t-johansen Juniormester
17. maj 2006 - 11:06 #2
er det ikke bare sætte det til 80 procent gennemsigtigt, dvs så man næsten ikke kan se igennem.?

Men ellers kan du animere dig ud af det.
ved at lave gennemsigtigheden justerbar når lyset tændes.

evt kan du jo lave "felter" i glaspladen ved lyset som er mere gennemsigtige.
Avatar billede foxwell Nybegynder
17. maj 2006 - 12:37 #3
tgkdk > har prøvet at finde frem til den form for funktionalitet du snakker om, men er ikke støt på noget endnu...

t-johansen > har prøvet, men man kan stadig se for meget igennem materialet, selv ved 99%. Har prøvet at lave "felter", men de ødelægger reflektionerne i overfladen.
Avatar billede t-johansen Juniormester
17. maj 2006 - 13:05 #4
Hvad så med at animere lyset (objektet) til at "gå igennem" glasset når det er tændt. Det behøver jo ikke være ret meget. Du kan også bare skjule det når det et slukket.
Avatar billede foxwell Nybegynder
17. maj 2006 - 13:29 #5
har jeg også prøvet, men det ser ikke så fedt ud. sært at man ikke kan få lys til at skinne igennem ting. Det svarer vel næsten til at jeg havde en tynd hvid overflade af plast og placerede en lampe bagved som så kan lyse igennem plastikken, selvom jeg ikke kan se igennem den.q
Avatar billede t-johansen Juniormester
17. maj 2006 - 13:37 #6
Det du faktisk ønsker er subsurface scattering, hvilket kun kan opnåes med en Global Illumination render, såsom brazil, vray og lign.

Dette tager lang tid at rendere i en god kvalitet så derfor er det lettest at fake det.

Evt kan du ligge en noise i transparency og derved opnå et mindre gennemsigtigt glas som lys stadig kan lyse igennem.

Husker du at bruge raytrace?
Avatar billede osborne Nybegynder
17. maj 2006 - 18:49 #7
Hvilken render bruger du?
Avatar billede chrbah Nybegynder
24. maj 2006 - 15:38 #8
Prøv at tænke på hvordan B&O har klaret den i virkeligheden.
Glasset er jo ikke sort men tonet den eneste grund til at det virker sort er at der umiddelbart under det er en sort flade, prøv også at gøre knappen sort når den ikke er tændt.
Avatar billede chrbah Nybegynder
24. maj 2006 - 15:43 #9
Nu jeg tænker over det er ingen gang sikker på om glasset over den matsorte overflade overhoved er tonet
Avatar billede foxwell Nybegynder
27. maj 2006 - 16:18 #10
osborne - bruger standard max8 render, men burde kigge på hvad mulighederne er med Brazil. Sub-surface scattering lyder som et fornuftigt sted at starte.

chrbah - kan være du har ret - prøver at finde et B&O anlæg og ser efter =) Der må vel dog stadig være en tynd sort film eller noget over lysene...
Avatar billede osborne Nybegynder
27. maj 2006 - 21:49 #11
Ok, med standard Scanline ville jeg nok eksperimentere lidt med at simulere denne effekt, evt. med noget self illumination materiale på de røde dioder og så sætte noget glow på, og afhængig af hvad du skal bruge det til så composite det ind så du kan fjerne det helt når den er slukket.

Men ellers jo, så er det en god ide at se på SSS i en render som Brazil, Vray, Final Render, Maxwell. Kunne være interessant hvis du postede dit resultat på f.eks. imageshack.us og lagde et link her når du er kommet lidt videre med det.
Avatar billede osborne Nybegynder
08. juni 2006 - 17:58 #12
Spændende. Luk spørgsmålet og du må meget gerne skrive en note her om hvordan det lykkedes at lave denne effekt engang.
Avatar billede foxwell Nybegynder
08. juni 2006 - 21:29 #13
Det er ikke lykkedes endnu. Men hvis det er vigtigt for dig at få lukket spørgsmålet så smid da endelig et svar, så får du points for at foreslå at jeg ser nærmere på SSS.
Avatar billede osborne Nybegynder
09. juni 2006 - 01:40 #14
Ok, håber det lykkedes for dig - jeg vil se om jeg kan få tid til at lidt med det på et tidspunkt (så skal jeg nok kommme tilbage her). Mht. at lukke spørgsmål så er det mere for at det er nemmere at overskue hvike spørgsmål der er besvaret her på eksperten hvis de lukkes, det er selvfølgelig op til dig om du stadig vil have det åbent (kunne være andre havde en ide der var bedre). Hvis nogen skal have point for SSS så er det vist t-johansen, men da alle her har lagt kommentarer og ikke svar så kan du evt. også blot selv lægge et "Nu lukker jeg" svar og give dig selv pointene.