Avatar billede andersdp Nybegynder
16. maj 2006 - 11:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

IE vertical scroll i div med 100% tabel

Hvorfor, hvorfor, hvorfor skal der altid være bøvl med IE....

Nå men, har en absolut positioneret div indeholdende en tabel med width 100%. I alt andet end IE, vises tabellen fint med en div padding på 5px, men i IE ligger scrollbaren henover tabellen. IE regner altså ikke scrollbaren som noget der fylder i designet - hvordan kommer jeg udenom dette på fornuftig vis, så padding regnes fra kanten af scrollbaren?

Tester i IE 7 beta 2.
Avatar billede andersdp Nybegynder
16. maj 2006 - 12:24 #1
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 16:00 #2
<ole>

Ja, det er vel i dette tilfælde IE, der opfører sig i overensstemmelse med sådan som W3C's CSS-rekomandation er skrevet, så deeeeeeeet ..............  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede andersdp Nybegynder
16. maj 2006 - 16:14 #3
Hvad satan, overholder IE standarden nu ;)

Det er vel formentlig ikke kun mig, der så finder standarden ulogisk så? Eller, der er måske en dybere mening?
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 16:48 #4
Jeg har svært ved at se det ulogiske - men det kan du måske forklare mig  :)

Hvis div'et har 'width:400px' og en 'padding:5px', er divets reelle bredde 405px. Tabellen er explicit bestilt til at være 400px bred - og så er der jo ikke rigtig plads til scrollbar.

Så er spørgsmålet, om man finder det logisk, at koderen tænker sig om - eller browseren skal udføre det arbejde for ham  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 16:50 #5
- og så er FF nu ikke væsentligt bedre til at overholde standarderne. Det er blot en trendy, 'nyreligiøs' påstand, der bunder i manglende kendskab til FF - og dens mange skandaløse fejl og mangler  =)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
16. maj 2006 - 16:51 #6
Øh sikkert mig der har mistforstået noget, men ligger padding ikke inden i elementet?
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 16:58 #7
Jo, men ifølge CSS's box-model skal den lægges til bredden - ligesom border  :)

Men det er meget muligt, du simpelthen disabler store dele af CSS i dine dokumenter.
Prøv at skrive:
    java script:alert(document.compatMode)
- i IE's adresselinje og tryk 'Return'. Hvis der returneres 'QuirksMode' kan IE ikke bruge CSS ordentligt ... læs:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

- under: The !DOCTYPE "Switch"

Hvad FF' katastrofale fejl angår så kradsede vi lidt i overfladen her:
    http://www.eksperten.dk/spm/708816#rid6255714
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2006 - 17:02 #8
Prøv f.eks. dette dokument i IE (det renderes, som det skal ifølge CSS):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorders {
    border: 50px solid red;
}
</style>

</head>
<body>

<div>Tekst</div>
<div class="withBorders">Tekst</div>

</body>
</html>

- og slet så linjen før <html>-tagget og test igen  =8-O
Avatar billede andersdp Nybegynder
17. maj 2006 - 08:17 #9
Indledningsvist så er min holdning til browsere ikke religiøs - jeg er bare efterhånden så stor modstander af folk der ikke gør deres arbejde ordentligt, og egentlig er ligeglade - og der ligger MS altså i toppen, når vi snakker browsere (5 år med stort set kun sikkerhedsrettelser). Ingen af de andre er skam perfekte, men åbenlyst at man får en præference for dem hvor der er mindst tidsspild i udviklingen. (udvikler iøvrigt mod safari først og fremmest).

Det ulogiske for mig består i, at browseren ikke automatisk tager højde for evt. interface elementer og tilpasser indholdet derefter. Men altså, hvis du har den gyldne løsning som uden diverse fuskerier fungerer på tværs af de gængse browsere så smid lige løsningen.
Avatar billede olebole Juniormester
17. maj 2006 - 19:08 #10
Hvis du har gjort, som jeg har skrevet, burde der ikke være problemer ... men det er jo ikke let at hjælpe, når du ikke viser den kode, der skaber problemer  :)

- og så må jeg lige rettet dig. Ifølge Symantec lå FF pænt foran IE den overvejende del af sidste år, hvad sikkerhedsfejl angår - men når folk bliver ved med at fortælle sig selv og hinanden noget andet, er det svært at trænge igennem med sandheden.

Tro er en ufattelig stærk faktor, man aldrig må undervurdere  :)
Avatar billede andersdp Nybegynder
17. maj 2006 - 20:03 #11
Tror du misforstod mig: jeg snakkede ikke om sikkerhed, men om MS arbejdsindsats med videreudvikling af IE.

Min anke med IE angår primært det designmæssige (png24, :hover på elementer bl.a.) - og når man stort set kun leverer sikkerhedsopdateringer igennem 5 år, er der altså andre ting der halter. Sikkerhedsmæssigt, er jeg godt klar over at ingen er perfekt, men problemet med IE er jo dens udbredelse og deraf følgende popularitet som angrebsmål. Opsummeret, er min mening at MS har været for ligeglade og arrogante omkring IE - først indenfor det sidste års tid, har de åbnet op og lyttet til udviklerne i forbindelse med IE 7.

Min mening har skam ikke noget med tro at gøre, men 5 års udviklingserfaring hvilket burde være nok til at danne sig en mening. De 4 har iøvrigt været på windows.