Avatar billede wicked Juniormester
08. juni 2006 - 11:45 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Difinér sport?

Hey eksperter vi har en heftif diskusion i min klasse som går ud på at definere sport? For eksempel: Kan man definere et PC Spil som en sport? Eller er det mere en hobby? Skal man udøve fysiks aktivitet for at kunne kalde det en sport? Hvad er jeres mening?
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
08. juni 2006 - 11:52 #1
Sport defineres som en fysisk aktivitet der indeholder et element af konkurrence.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3Asport&meta=
Avatar billede cpufan Juniormester
08. juni 2006 - 11:54 #2
skak er også sport ?
Avatar billede wicked Juniormester
08. juni 2006 - 11:57 #3
jae hvad med PC Spil? skydning er også en sport, ikke så fysiks jo...
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2006 - 12:12 #4
...jeg mener også at have hørt, at sport indeholder begreber som "sportmanship", "Fairness", "fairplay", "tab og vind med samme sind" osv., - men jeg kan godt komme lidt i tvivl, når jeg ser visse tilskuers/spillers opførsel i visse sportsgrene... ;-)
Avatar billede cpufan Juniormester
08. juni 2006 - 12:18 #5
pc spillere vil mene at de udøver en sport, når der trænes til konkurrencer og deltages i samme.

folk der ikke har den lidenskab, vil nok vrænge på næsen og sige - det er fan'me ikke sport.

men sådan er det jo egentlig med så mange ting....

men det er vel også ligegyldigt hvad man kalder det, blot man kan lide at dyrke sin sport/lidenskab, så må andre vel mene hvad de vil.

Det er jo lidt ligesom transvestitter - vi andre syn's de er latterlige, mens de selv får et kick af at have bh og nylons på :D
Avatar billede cpufan Juniormester
08. juni 2006 - 12:23 #6
afholdes der konkurrencer? så er det en sport.

så er det en sport at dyrke den højeste solsikke...

spise 30 negerboller på korteste tid....

whatever...

men man får nok ikke del i tipsmidlerne...
Avatar billede pehory Nybegynder
08. juni 2006 - 12:56 #7
Jeg mener godt at man kan kalde det sport.
Skak blev for nogle år siden anerkendt som en sport, og det kan vel egentlig sammenlignes meget godt med computerspil? Minimal fysisk aktivitet og konkurrence baseret.
Avatar billede proviben Novice
09. juni 2006 - 09:13 #8
Sport = fysisk aktivitet = impulser i en nervetråd?
Avatar billede mobius6 Juniormester
11. juni 2006 - 12:41 #9
Absolut en Sport!
Kan dyrkes på mange niveauer
Sportmanship
Fairness
Fairplay
Tab og vind med samme sind
Hold/teams
Konkurrencer (i asien er der fx flere stadion tilskuere til CS end til fodbold)
¨konomi (proff. spillere kan leve af det)
Sponerships (professionelle sponseres)

Hvis Hestev¿del¸b, Skak, Curling, Drageflyvning er sport er COM.spil vel også :-)
Hvor sundt den er kan vel diskuteres (men det kan alle sportsgren vel)
Avatar billede trophymanager Nybegynder
14. juni 2006 - 11:28 #10
Jep.

Vi må helt sikkert skelne mellem hvad der er ombefattet af begrebet sport (skak, dart, billard, pool, hestevæddeløb etc) og hvad der er RIGTIG sport (altså sportsgrene hvor man får sved på panden :P)

CS vil jeg sige man godt kan definere som værende sport pga de mange turneringer, hold og konkurrencer. Men at sige man dyrker sport fordi man lige sidder og spiller computer er nok en anden ting.