Avatar billede blach Nybegynder
21. juni 2006 - 14:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Imageresize problemer med absolutte urls og nogle formater

Jeg har hentet et Resize script her: (GDlib)
http://www.netcoders.dk/sources.asp?mode=view_source&tech_id=2&forum_type=1&id=1800

Gør brug af funktionen example.rezise.php:
--script--
    # include the imageresize() and imagethumbnail() classes
    include("class.imageresize.php");

    # instantiate the class imageresize()
    $rz = new imageresize();

    # set source image
    $path = $_GET["pic"];
    $rz->source("../../billeder/$path");

    # width and aspect ratio of image
    if($_GET["ratio"] == '0') {
      $rz->maintain_aspect = 0;
      $rz->new_width = $_GET["width"];
      $rz->new_height = $_GET["height"];
    } else {
      $rz->new_width = $_GET["width"];
    }

    # resize the image and output it directly to the browser
    $rz->resize();
--/script--

Det virker fint, men jeg har 2 problemer:

1) source("../../billeder/$path") vil jeg gerne kunne angive som f.eks source("http://domæne.dk/billeder/$path"); eller source("/billeder/$path");
--> Altså en absolut url!

2) Jeg har et billede der fylder ca. 100.000 Bytes, 1092x1456
Dette billede vil den ikke vise i 223 (vil gerne op i 250) pixels bredde.
Men den vil gerne hvis jeg sætter bredden til 222 (eller f.eks. 200) !!
Avatar billede blach Nybegynder
21. juni 2006 - 15:55 #1
Scriptet kan generelt ikke tage større billeder.. Hvad kan jeg gøre ved dette?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2006 - 21:29 #2
Større billeder - kører du på en hosted server? Så kan det godt skyldes at der ikke er afsat nok hukommelse.

Bredden er formentligt en fejl i funktionen resize(). (formentligt at højden ikke bliver afrundet)

Du skal have øje for, at du arbejder med to stier når du programmerer til web "server stien": /home/mappe1/mappe2
Og "client stien": http://

Du kan finde en fil placering ved hjælp af en række forskellige funktioner og konstanter - prøv med __FILE__ og getcwd() - selv foretrækker jeg at arbejde med to konstanter: _WEBROOT (http:// )og _ROOT (/home/mappe1/mappe2).

Prøv eventuelt dette script: http://www.reginscorner.dk/eng/index.php/PHP_Scripts/Image_Class
Avatar billede blach Nybegynder
21. juni 2006 - 22:46 #3
Du havde ret i det med hukommelsen, som bestemmes i php.ini..
Det gør at billederne kan vises!

Du skriver om 2 former for stier, kan godt følge dig. Vil du mene at jeg til dette script skal bruge server stien, altså /home/ osv?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 11:04 #4
Til dette script skal du bruge server stien. Når du så bagefter skal vise billedet i browseren bruger du "client stien". Ideen med _WEBROOT og _ROOT er at:
_WEBROOT.'dir/fil.txt'; //henviser til filen fil.txt for http-requests (browser).
_ROOT.'dir/fil.txt'; //henviser til filen fil.txt internt på serveren.
Avatar billede blach Nybegynder
22. juni 2006 - 14:14 #5
Så hvis jeg skal implementere dette i mit script, bliver det:

$rz->source(_ROOT."billeder/".$path);

(og grunden til at jeg spørger, er at det selvfølgelig ikke virker)
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2006 - 16:41 #6
du skal først sætte _ROOT et andet sted...
define('_ROOT','/home/www/'); //stien til din rod!
Avatar billede blach Nybegynder
26. juni 2006 - 19:53 #7
Det virker :) Tak for hjælpen...

Ved du om det er normalt at bruge thumbnails-script når man viser billederne, eller når de uploades?

Det script du sendte:
http://www.reginscorner.dk/eng/index.php/PHP_Scripts/Image_Class
Er det ikke til at indsætte et vandmærke i billedet?
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2006 - 21:25 #8
Hvis du bruger funktionen tag kan du indsætte et vandmærke.
noget i stil med:
$img = new rgImage();
$img->byStr('sti/til/billede.jpg');
$img->tag('sti/til/tag.jpg');
$img->gif('sti/til/billede-med-vandmaerke.jpg');
//Synes selv det ser skide smukt ud!

Det smarteste er nok at gøre det når billederne bliver oploadet - så bliver serveren kun belastet af det EN gang...

SMider også selv et svar
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2006 - 21:27 #9
$img = new rgImage();
$img->byStr('sti/til/billede.jpg');
$img->tag('sti/til/tag.jpg');
$img->jpeg('sti/til/billede-med-vandmaerke.jpg');
//Virker bedre
Avatar billede blach Nybegynder
26. juni 2006 - 22:06 #10
OK tak! Men hvad så hvis vandmærket skal være i bunden?

Kunne godt bruge en lækker upload hvor man kan tilknytte disse ting.. Har du et link?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2006 - 17:31 #11
Har desværre ikke noget link...

Tror ikke det er så svært at ændre funktionen tag så du selv kan placere vandmærket...