Avatar billede des_84 Nybegynder
27. juni 2006 - 00:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fryser når den skal bruge grafikken?

Hejsa allesammen.

Jeg har nu i nogle måneder levet med at min computer ikke er helt funktionsdygtig.
Den fryser simpelthen så snart den skal til at arbejde lidt med grafik i spil.
Ikke fordi jeg har sindsygt meget brug for at den kan spille, men det ville nu stadig være rart med et kvalificeret bud på hvorfor den gør det.
Min konklusion var til at starte med at chipsettet blev for varmt da min blæser stod af.
Nu har jeg så sat nogle kølerribber på fra et soltek MB så den burde holde sig nedkølet.
Det hjalp ikke!
Så prøvede jeg at flytte min 120mm frontblæser til omme bag mine harddiske for at se om det måske var dem der blev for varme og ikke kunne klare mosten - det lader heller ikke til at det er det.
Grafikkort blæseren er stadig fuldt funktionsdygtig, så det kan ikke være den der er problemet.
Måske skal der bare en blæser på chipsettet for at køle det ned, men jeg ville lige høre jeres mening først inden jeg går ud og bruger penge på sådan en.

/Søren
Avatar billede c-holst Novice
27. juni 2006 - 09:22 #1
prøv dette
find nyeste driver til dit grafikkort, eller den du vil bruge

genstart i fejlsikret
afinstaller driveren via tilføj fjern...

genstart normalt
installer driveren
Avatar billede des_84 Nybegynder
27. juni 2006 - 13:46 #2
Har jeg prøvet, og det hjælper ikke.
Som sagt tror jeg det er et varme problem, men spørgsmålet er på hvilke af komponenterne.
Avatar billede c-holst Novice
27. juni 2006 - 15:36 #3
everest kan måske fortælle dig om temp på dine forskellige komponenter.

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

er du fuldt opdateret hos M$
opdateret direct x
Avatar billede larsenj Nybegynder
27. juni 2006 - 15:52 #4
hvis din skærm "fryser" så kunne det jo tyde på dit gfxkort der bliver varmt ;)

sjovt som alle poster om dette pt :) ja, det er varmt udenfor, ja der er støv i maskinerne :o) det skal fjernes, især fra de små blæsere der sidder på gfx kort ;)
Avatar billede des_84 Nybegynder
27. juni 2006 - 21:56 #5
Jeg har lige gjort alle mine blæsere total ren for støv, men det hjælper ligesom stadig ikke.
Prøver med everest for at se om det kan fortælle mig noget nyttigt.
Avatar billede des_84 Nybegynder
27. juni 2006 - 21:57 #6
Min GPU core ligger på 51 grader, så det burde ikke være den der er noget i vejen med.
det er Nvidia egen driversoftware der viser det, så går ikke ud fra at det er meget forkert.
Avatar billede des_84 Nybegynder
27. juni 2006 - 22:09 #7
CPU: 56 Grader.
MB: 40 Grader.
GPU: 51 Grader.
GPU omgivelse: 43 Grader.
HDD1: 37 Grader.
HDD2: 39 Grader.

Systemet er ikke overophedet, så det kan nok ikke være nogen af disse ting.
Det eneste der ikke er med på målingen er mit chipset, med mindre de mener chipset når de skriver motherboard.
Så chipsettet kan godt være for varmt.
Har bestilt en ekstra 120 mm blæser til at fylde et hul ud i mit kabinet, og en ny køleprofil til mit chipset.
Håber det hjælper på det.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 22:06 #8
CPU på 56C; er det under load eller når maskinen idler? Hvis det er sidstnævnte har du et varmeproblem med cpu'en. Motherboardet burde heller ikke blive 40C, men det ligger stadig inden for tolerancetærsklen.

Hilsen,
Marc
Avatar billede c-holst Novice
28. juni 2006 - 22:31 #9
prøv at køre en eller anden test som pcmark eller 3dmark, de burde presse maskinen, hav everest kørende i baggrunden og hop over under testen.
Avatar billede azrael Nybegynder
28. juni 2006 - 22:34 #10
Hvis det *er* varmeproblemer med cpu'en og du siger at cpukøleren kører fint, så kunne problemerne skyldes manglende kontakt mellem blæseren og cpu'en, evt. fordi kølepasten er udtørret eller af andre grunde ikke skaber optimal kontakt.

Hilsen,
Marc
Avatar billede des_84 Nybegynder
29. juni 2006 - 23:44 #11
Ja, det er muligt.
Det var da værd at undersøge.
Men CPU´en var ikke under press i løbet af testen.
Omvendt har det aldrig været et problem hos mig eller andre at den har været så varm.
Avatar billede azrael Nybegynder
30. juni 2006 - 02:21 #12
Kunne du uden problemer køre en test á la 3DMark, som c-holst foreslog? Det er jo rimeligt tæt på et "spil" uden alligevel at være det. Måske kunne det hjælpe os videre.

Hilsen,
Marc
Avatar billede des_84 Nybegynder
03. juli 2006 - 00:10 #13
Jeg har arbejdet hele weekenden, så har ikke fået kigget på det endnu.
Regner med at jeg kører den nu eller i morgen.
Avatar billede des_84 Nybegynder
08. juli 2006 - 17:14 #14
I løbet af 3DMarken røg temperaturen op på omkring 65 grader og systemet frøs.
Jeg har nu prøvet at skille mit GFX kort ad og renset det samt kommet noget nyt kølepasta på under GPUen.
Godt nok så holder den sig stadig omkring de 65 grader når den skal lave noget krævende, men den fryser da ikke længere.
Det er mærkeligt at den stadig bliver varm, men ikke fryser længere, eller hvad?
Avatar billede c-holst Novice
08. juli 2006 - 19:09 #15
prøv at køre med åbent kabinet en rum tid, evt skaffe lidt mere køling til grafikkortet fx ved at sætte en blæser til at blæse den vej, evt flytte pcikort som sidder lige under hvis det er muligt. sørg for, at der ikke er unødige kabler og lignende omkring gfx

Ved ikke lige om der er blæser på dit grafikkort, ellers ville det være oplagt at finde på noget i den retning
Avatar billede des_84 Nybegynder
08. juli 2006 - 23:23 #16
Det er nemlig der det undrer mig.
Som sagt har jeg lige købt en ny 120mm blæser til kabinettet som gerne skulle give meget mere udluftning.
Der er blæser på mit GFX kort samt store køleribber, så tror ikke det kan findes meget bedre.
Mit kabinet står altid åbent.
Men man kunne selvfølgelig godt sætte en blæser mere i til at blæse mod grafikblæseren, spørgsmålet er bare lige hvordan det skal konstrueres.
Tror ikke der er meget mere at gøre ved dette end hvad der er blevet sagt.
Tak for de nyttige råd.
Her har du dine points c-holst.
Avatar billede c-holst Novice
09. juli 2006 - 09:56 #17
hvilket gfx er der tale om, måske kan vi finde lidt konkret info om emnet?
Avatar billede larsenj Nybegynder
11. juli 2006 - 17:31 #18
hvis dit kabinet altid står åbent, er det ligegyldigt med xtra kabinet blæser, den vil jo bare nappe luft fra omgivelserne, og ikke fjerne luft fra kabinettet ...

Er det fordi du sidder i et meget lille rum eller noget ?!? eller står PC'en i et skab?