Avatar billede blach Nybegynder
24. juli 2006 - 19:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Løkke som laver titel unikt

Har brug for en løkke, som laver titel unikt. Dvs. når denne streng returnerer 0, er titlen unik:

$forespLink = mysql_query("SELECT id FROM " . $db . " WHERE titel='" . $titel_navn . "'") or die(mysql_error());

Dvs. hvis:
mysql_num_rows($forespLink) == '1' --> $titel_navn er ikke unik, lav den om til f.eks. $titel_navn = $titel_navn.'_2'; (det er fint hvis den bare plusser 1 hver gang)

Hvis:
mysql_num_rows($forespLink) == '0' --> Den er unik, og der skal ikke gøres mere ved $titel_navn
Avatar billede nielle Nybegynder
24. juli 2006 - 19:53 #1
Et bud:

$sql = "SELECT id FROM $db WHERE titel='$titel_navn'";
$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());

if (mysql_num_rows($result) == 0)
    echo "Titlen $titel_navn er ikke brugt før.";
else
{
    $counter = 1;
    do
    {
        $counter++;
        $sql = "SELECT id FROM $db WHERE titel='{$titel_navn}_{$counter}'";
        $result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
    } while (mysql_num_rows($result) > 0)

    echo "Titlen {$titel_navn}_{$counter} er ikke brugt før.";
}
Avatar billede blach Nybegynder
31. juli 2006 - 19:31 #2
Det virker perfekt, tak for hjælpen!
Avatar billede nielle Nybegynder
31. juli 2006 - 20:36 #3
Svar :^)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 20:38 #4
nielle> det ser ud til at virke, men kan ikke lide din måde med din $variabler inde i din tekst streng, jeg bruger altid:
echo "Titlen ".$titel_navn." er ikke brugt før.";
Avatar billede hmortensen Nybegynder
31. juli 2006 - 20:43 #5
coldgate, men det er ikke nødvendigt. Strenge omgivet af "" oversætter selv $variabler. Man kan dog sætte {} som i gammelt bash scripting:
echo "Titlen {$titel_navn} er ikke brugt før.";
eller
echo "Titlen ${titel_navn} er ikke brugt før.";
Avatar billede nielle Nybegynder
31. juli 2006 - 20:50 #6
Det er jo ultimativt et spørgsmål om smag og behag.

Sommetider foretrækker jeg .-metoden og i andre sammenhænge foretrækker jeg den med indlejrede variable. De kan begge være med til at gøre koden lettere at læse alt efter sammenhængen.

Når jeg bruger .-metoden insistere jeg dog altid på mellemrum rundt om .-tegnene sådan at det bliver mere synligt hvad der sker:

echo "Titlen " . $titel_navn . " er ikke brugt før.";

I dette løsning brugte jeg den indlejrede version, og lige i dette tilfælde er {}-parenterne uundgåelige, idet PHP ellers ville undre sig over variablen "$titel_navn_" i:

echo "Titlen $titel_navn_$counter} er ikke brugt før.";
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2006 - 21:32 #7
okay ja du har ret i at det er smag og behag.