Avatar billede timkl Nybegynder
29. august 2006 - 13:28 Der er 5 kommentarer

Video til vektor

Jeg skal lave en film a la følgende ipod-reklame: http://www.apple.com/ipod/ads/

Jeg har noget film-materiale optaget på greenscreen som jeg har fikset så personerne der optræder på filmen fremstår som silhuetter.

Mit spørgsmål er: hvordan laver jeg filmen om til en vektoriseret udgave? Altså hvor silhuetterne står helt skarptskåret. Det virker som om man ikke kan benytte "Trace Bitmap"-funktionen på video-materiale, jeg har prøvet at bruge den på stills og jeg synes ikke at resultater spiller 100%.
Måske er det bedre at lave det i Illustrator med en Action-batch?

Alt i alt er jeg i vildrede ;)
Avatar billede mobius6 Juniormester
29. august 2006 - 16:18 #1
Avatar billede sprutnik Nybegynder
30. august 2006 - 08:13 #2
Jeg er ikke sikker på, at lave det om til vektor er vejen frem. Min erfaring er, at sådan noget som hår og lidt løst tøj ofte bare forsvinder eller kommer til at se meget mærkeligt ud, når det bliver lavet til vektor.
Den film fra Apple, tror jeg heller ikke er vektor. De har sikkert bare fjernet baggrunden i f.eks. Adobe Premiere og lagt et simpelt filter over personen der danser, så vedkommender fremtræder som en sort silhuet.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. oktober 2006 - 21:56 #3
?
Avatar billede hbach Nybegynder
28. februar 2009 - 19:10 #4
Hej,

Ads'ne er keyet greenscreen materiale. Du kan key'e dit materiale After Effects (brug Keylight plugin'en, den er rimelig nem og effektiv). Så får du en alpha kanal der kan bruges til siluetten.

Nu skriver du film-materiale. Hvis dette betyder at materialet er skudt på film, så skal det nok gå fint med at keye. Hvis materialet er skudt på noget på video (HDV/DV/AVC el.), så vil du sikkert opleve at det er svært at få rene kanter. Her er det vigtigt at deinterlace materialet først, hvis det er interlaced, ligeledes kan det hjælpe at komme lidt blur på før du keyer.

En måde hvormed man kan redde lidt af kanten er at blurre efter keying og så benytte curves filteret til at kontraste kanten.
Avatar billede hbach Nybegynder
28. februar 2009 - 19:14 #5
Lige en tilføjelse: Hvis man kører en batch med live trace (Creativecow.com, har en tutorial på det), vil det give meget levende streger, selv under rimeligt optimale forhold (prof studie, belyser, filmcamera) og vil ikke give looket du leder efter. Film som A Scanner Darkly, som bruger dette look er fx lavet i hånden.