Avatar billede grohnheit Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

farver i netkabel

hey.. har li fået en masse netkabel, men farverne er ikke dem jeg er vant til at se...

der er tale om disse 8 farver: hvid, grøn, brun, sort, gul, grå, blå, rød.

nogle der kan fortælle mig rækkefølgen på dem, hvis jeg bare skal lave et normalt kabel som kan kører 100mbps og 1gbps...
Avatar billede idle Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:52 #1
Jeg kan aldrig huske det selv, så derfor har jeg denne side bookmarked:

http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm
Avatar billede grohnheit Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:01 #2
ja, hvis det var hvid/grøn, grøn, hvid/orange osv... så kunne jeg også godt finde ud af det..

men her har jeg jo 8 farver hvor der ikke er blandet hvid i nogle af dem, udover den der er helt hvid.
Avatar billede antikat Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:08 #3
Nu er det vel et kabel med 4 par af 2 leder ik. `? og ikke  signal kabel af en eller anden art til alarm eller sådan noget.. for så vil det ikke være optimalt til netkabel

du skal selv omskrive.. et normalt kabel er snoet med en hel farvet og en halv farvet i hvert par...
Avatar billede idle Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:14 #4
Lige en lille tilføjelse: Hvis ikke det er med 4 snoede par, så vil kablet være meget mere støjfølsomt end et "rigtigt" net-kabel.
Avatar billede ierikk Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:27 #5
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#lige_kryds
god dansk vejl.
husk at afklippe i den rigtige længde
Avatar billede grohnheit Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:10 #6
Avatar billede idle Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:19 #7
Det er desværre ikke den rigtige slags kabel. :-/ For at have været et rigtigt kabel skulle lederne have været snoet sammen to og to. Som sagt, så vil netværkskabel lavet af det her være meget følsomt overfor støj...
Avatar billede grohnheit Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:22 #8
vil det så sige at det slet ikk kan bruges eller er det bare dårligere ??
Avatar billede idle Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:33 #9
Det har jeg desværre ingen erfaringer med. Det vil givetvis afhænge meget af omgivelserne - hvor tæt skal kablet ligge på andre kabler (signal/220v/...).

Hvis det var mig der havde en stor stak kabel liggende på gulvet, så ville jeg helt klart prøve at lave et stykke på f.eks. 10 meter og prøve det i praksis. Det kan ikke gå værre end at det ikke kan bruges.
Avatar billede grohnheit Nybegynder
24. oktober 2006 - 15:09 #10
det ser ikke ud til at virke.. har lavet 2 nu, og ingen af dem virkede...