Avatar billede HiACE Praktikant
07. november 2006 - 17:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Svindel med nethandel

Jeg har købt nogle blækpatroner på nettet samt en chipresetter. Efter et par uger hvor jeg rykkede for varerne, fik jeg så blækpatronerne. Chipresetteren fik jeg aldrig, men på følgesedlen stod der at der var ingen bemærkninger til ordren!! Jeg har været i dialog med firmaet, men efter 8 uger er der stadig ikke sket noget. Er der nogen som har et bud på hvad man skal gøre? Firmaet er dk-ink.dk og jeg vil advare mod at bruge det på det kraftigste.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2006 - 17:25 #1
Jeg kan ikke se noget navn paa ejeren paa siden.

Ejeren af domaenet har ogsaa hemmelig adresse hos dkhostmaster.

Betaling via bank overfoersel (eller paypal eller efterkrav) - ikke
med Dankort.

Ingen omtale af lovpligtig fortrydelsesret paa siden.

Og foelgende formulering "Alle aftaler indgås i henhold til dansk aftalelov og dansk købelov medmindre der er undtaget herfor i ovenstående.".

Jeg ville ikke handle der.
Avatar billede apo Praktikant
07. november 2006 - 17:37 #2
Jeg vil heller ikke handle der. Der oplyses ingen adresse og ejeren vil åbenbart ikke stå frem med navns nævnelse (faresignal #1 - jeg handler aldrig over nettet med firmaer, jeg ikke hvem hvem er).

Når jeg klikker på 'Forside' i topmenuen, får jeg en directory listing - hvilket får mig til at stille spørgsmål ved sikkerheden omkring hvordan mine private data opbevares (hvordan er sikkerheden på serveren?).

Ligeledes kan jeg heller ikke finde et SE-nummer, så er firmaet overhovedet registreret, som firma?

Gad vide hvad forbrugerstyrelsen/datatilsynet har at sige om firmaet...
Avatar billede old-faithful Praktikant
07. november 2006 - 18:20 #3
Generelt kan du kigge på denne side om e-handel: http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/00/

Du kan evt. true med at gå til forbrugerombudsmanden, ligesom du gratis kan skrive til forbrugerombudsmanden der så kan vælge at tage sagen op eller blot give dig gode råd: http://www.forbrug.dk/markedsforing/fo/00/

Generelt om dit køb, kan jeg sige:
Har du ikke modtaget eller mulighed for at læse visse oplysninger (evt. på hjemmesiden) - bl.a. oplysninger om fortrydelsesret - har du stadig fortrydelsesret. Fortrydelsesfristen er på 14 dage og løber fra det tidspunkt hvor 1) du har modtaget oplysningerne *og* 2) varen er modtaget. Så længe disse 2 krav ikke er opfyldt har du som udgangspunkt ret til at fortryde dit køb. Om du har modtaget de nødvendige oplysninger kan du bedst selv vurdere (brug Forbrugeraftalelovens kap. 3 samt § 11.

Forbrugeraftalelovens § 11. Inden der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om
  1)  den erhvervsdrivendes navn, erhvervsmæssige hovedaktivitet, fysiske adresse samt, hvis der er tale om en udenlandsk erhvervsdrivende, der har en repræsentant her i landet, eller hvis leverandøren i øvrigt er repræsenteret af en anden, relevante oplysninger om denne repræsentant, herunder dennes fysiske adresse,
  2)  varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,
  3)  den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer, omkostninger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, moms og alle andre afgifter, herunder afgifter eller omkostninger, der ikke betales af den erhvervsdrivende eller pålægges af denne, eller, hvis en nøjagtig pris ikke kan oplyses, grundlaget for beregningen af prisen,
  4)  vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen, en eventuel uopsigelighedsperiode samt eventuel adgang for parterne til at bringe aftalen til ophør før tiden eller ensidigt, herunder oplysning om eventuelle betingelser herfor,
  5)  hvorvidt der er fortrydelsesret efter denne lov,
  6)  eventuelle specifikke ekstraomkostninger for forbrugeren ved anvendelse af den pågældende kommunikationsteknik, hvis sådanne ekstraomkostninger pålægges, og
  7)  hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.

Navnet fremgår hvis du søger på CVR-nummeret (nummeret fremgår faktisk af firmahjemmesiden): http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28456190

Forbrugerklagenævnet vil som regel ikke behandle sager omhandlende køb for under 800 kr. værd.

// Old-Faithful™
Avatar billede HiACE Praktikant
04. september 2011 - 22:41 #4
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
05. september 2011 - 01:33 #5
Og du tog selv point fordi?
Avatar billede HiACE Praktikant
05. september 2011 - 18:04 #6
for at lukke.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. september 2011 - 19:04 #7
Var det ikke en bedre maade at lukke paa at have uddelt de point?