Avatar billede fixxxer Nybegynder
11. januar 2007 - 16:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Win32.RBot

Jeg forsøger at fjerne noget malware som XOFTspy Portable identificerer som Win32.RBot.

Jeg har læst lidt frem og tilbage, og RBot-familien skulle skyldes et hul i DCOM i Windows 2000/XP.

Min maskine er Windows XP med SP2, fuldt opdateret.

I Jobliste under Processer ligger der konsekvent en process med 5 karakterere/tal .exe. Lige nu hedder den SBC78.EXE
Filen ligger i C:\Windows\Temp

Afslutter jeg processen slettes filen automatisk. Genstarter jeg, kommer der en nu tilsvarende process.

Jeg har prøvet at køre hijackthis og kan ikke umiddelbart se noget suspekt.
Ad-aware, Spybot og Spy Doctor finder ikke den pågældende bot selvom den i processer-oversigten.

Hvordan får jeg has på denne standhaftige bot?
11. januar 2007 - 17:51 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/1021 - rul den procedure...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 11:04 #2
DrWeb fandt ingenting..

SAS fandt 7 tracking cookies

Ewido/AVG Anti-Spyware fandt 49 tracking cookies

Altså finder de ikke det program der ligger i C:\Windows\Temp

Så hvad så nu? Jeg har også prøvet hijackthis, den finder heller ikke noget suspekt.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2007 - 11:31 #3
Angående filen i windows\temp: Bruger du Trend Micro's antivirus?

Angående XOFTspy's fund af Rbot: Prøv at skrive de præcise oplysninger som du får (filnavn og placering).
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 11:48 #4
Ja jeg kører Trend Micro Antivirus Client/server.

Jeg finder lige de helt præcise oplysninger fra XOFTspy.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 11:52 #5
Vendor: Win32.RBOT
Type: File
Threat level: Servere Risk
Object: C:\Windows\TEMP\TOC5D4.EXE

Og TOC5D4.EXE ligger inde i Processor under Joblisten.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2007 - 11:56 #6
Den fil er med 99% sikkerhed en fil der hører til Trend Micro, og dermed altså en falsk positiv fra Xoftspy. Men for nu at være helt sikker så prøv følgende:

-- Hent Dr. Web, og gem det på skrivebordet:
ftp://ftp.drweb.com/pub/drweb/cureit/drweb-cureit.exe

-- Genstart i fejlsikret, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

-- Dobbeltklik på drweb-cureit.exe, den vil køre en expressscan, det siger du ja til. Lad den slette hvad den finder (say Yes to all). Undervejs i scanningen vil der dukke en grøn popup som tilbyder dig at købe Dr.Web, hvor du får mulighederne "Buy" eller "50% discount". Her skal du bare lukke popuppen, ved at klikke på krydset øverst til højre.

Når den skriver "Select object for Scanning" nederst til venstre, skal du klikke på Options->Change settings.
Skift til fanebladet Scan, fjern fluebenet ved Heuristic analysis.
Skift til fanebladet - File Types, prik i - All Files
Skift til fanebladet Actions, her skal alle punkter under Malware sættes til Move.
Fjern flueben ved "Prompt on action"
Ved "Move path", skriver du i tekstboksen "c:\" Så der kommer til at stå "c:\infected".
Skift til fanbladet Log File. Der fjerner du flueben ved: "Scanned objects" og "Archivers name".
Tryk på Anvend

Klik så på det eller de drev du vil have scannet, der kommer en rød prik for at vise det/de er valgt.
Tryk så på den grønne pil nederst til højre, så scanner den.
Lad den slette/move hvad den finder (Say yes to all)

Når scanningen er færdig, gå op i file – Tryk på- Save Report list. Så ligger der en en fil der her hedder "drweb.csv" på skrivebordet. Luk Programmet

-- Genstart til normal tilstand, kopier indholdet af drweb.csv herind, sammen med en ny hijackthis log.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 12:50 #7
Det er TrendMicro der gør det.

Men så er spørgsmålet, hvorfor? Jeg vil da lige se om jeg kan finde en forklaring, men hvis I har en, må I meget gerne skrive den her :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 12:52 #8
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2007 - 12:57 #9
Du fandt det selv ;-)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 12:58 #10
Smid et svar, du fik mig på rette spor
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2007 - 13:07 #11
Der kommer et svar her :-)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. januar 2007 - 13:11 #12
Tak for hjælpen og god weekend :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. januar 2007 - 13:12 #13
Du er velkommen, og tak i lige måde.