Avatar billede askholme Nybegynder
15. januar 2007 - 15:37 Der er 2 kommentarer

styring af 230v solid-state relæer gennem digitale udgange

Jeg er igang med et projekt, hvor jeg gennem et usb interface board med digitale udgange (http://phidgets.com/index.php?module=pncommerce&func=itemview&KID=1168871183213.237.70.59&IID=116)
Gerne vil styre nogle 230v relæer. Boardet og resten af setup ligger i en kasse, hvortil der er trukket 230v og et usb interface til styring. I kassen er en usb-hub med strømforsyning af hensyn til signal styrke og andet.
Min umiddelbare tanke var et købe
nogle solid-state relæer og optokoblere med triac (umiddelbart passer Sharp S26MD02 og MOC3063 fra brinck vist godt) som så bliver sat så den digitale udgang aktivere optokobleren.
Til optokobleren forbindes en 5v DC strøm, trukket fra et ledigt stik i USB hub'en. Når den digitale udgang tændes aktiverer optokobleren strømmen som så aktiverer relæet.

Det kan muligvis lade sig gøre, at slutte relæerne direkte til de digitale udgang - dog har en enkelt bruger rapporteret om svingende spænding når udgangne er tændt, hvorfor jeg tænker denne løsning er mere stabil da de kun skal være effekt nok til, at aktiverer optokobleren (som har en følsomhed på 5mA)

Er ovenstående setup helt åndsvagt eller har det en chance for, at fungere ?
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 16:02 #1
velleman.be har et færdigt board der gør det samme,så tror du har fat i det rigtige.
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 16:11 #2
Hvis man er doven så kan man købe det færdigt :-P nej hehe men lige link til de ting jeg nævnte:

http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=9383
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=345892