29. januar 2007 - 15:09Der er
7 kommentarer og 1 løsning
Rendering uden skygger
Kan jeg rendere i max uden at få skygger med overhovedet? Jeg har en cylinder som jeg har tilføjet en texture. Når jeg rendere, så tilføjer Max pr. automatik lys/skygge på cylinderen hvilket jo i de fleste tilfælde også er fint, men jeg skal denne gang kun have den "rene" bitmap på formen. Hvordan gør jeg det?
Mød en af Nordens fremmeste eksperter i adfærdsdesign – Morten Münster, der bl.a. har skrevet ” Jytte fra marketing er desværre gået for i dag” – på Computerworld Cloud & AI Festival.
Hvis det er standard max materialer du bruger så gør du blot følgende i material editor på dit materiale (jeg går ud fra at du har et materiale med textur i din material editor , hvis ikke så snup den med pipetten fra din cylender og til en slot i materiale editoren).
Gå nu ind under Blinn Basic Parameters sektionen på dit materiale og sæt Self-Illumination op til 100. Det svarer til at dit objekt bliver 100% jævnt belyst "indefra" og er en god måde at slippe af med shading, highlights osv. når du bare vil se dem med den "rene" bitmap på cylinderen.
(tqkdk: Det som du nævner er den skygge som selve cylinderen ville kaste f.eks. på jorden, og der er det rigtigt at den kan man slå det fra på selve lyskilden - General Parameters - Shadows On. Denne er dog typisk slået fra pr. default og påvirker ikke shadingen på selve cylinderen).
Fik du den "rene" bitmap på din cylinder? Kan godt være du samtidig med self-illumination metoden ovenfor lige skal sørge for at andre lights ikke kaster lys på din cylinder (det gør du ved at exclude cylinderen på selve lyskilden).
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.