Avatar billede andersblarsen Nybegynder
14. marts 2007 - 10:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Powerbook G4 kan ikke starte

Hejsa,

I går indekserede jeg min mac - den blev dog afbrudt da systemet frøs.

Siden har jeg ikke kunne starte computeren. Når den booter op kommer den ikke videre end "loading-processen" hvor den så i kernel-panic beder om at blive genstartet.

Nogle der kan hjælpe mig med at komme videre?
Avatar billede sd8220 Seniormester
14. marts 2007 - 12:24 #1
Hmm.
Har du prøvet at starte den op "uden udvidelser"? Altså med skiftetasten ([shift]) hold nede?
Du kan også prøve at se, om du kan få den op i Enkeltbruger-tilstand. Hold [æble]+S nede under start.
Kan du boote den fra en installationsdisk? Så kunne du jo prøve at køre diskværktøj/reparation af tilladelser - ikke at det nødvendigvis hjælper, men skade burde det ikke kunne.
Kan du så stadig ikke starte fra din harddisk, så prøv at lave en installation "oven i"; men du må nok hellere tage backup af data først.
/Seb
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
14. marts 2007 - 13:18 #2
Jeg har prøvet dine forskellige forslag, men hvordan har jeg mulighed for at tage backup af data når jeg ikke kan tilgå OS?
Avatar billede sd8220 Seniormester
14. marts 2007 - 13:36 #3
Fik du den heller ikke startet med en systemCD/DVD?
En anden måde at få fat i dine data på  er at mounte den som eksterne enhed på en anden Mac gennem FireWire.

Det kræver et FW-kabel og gøres således:

Start den anden maskine almindelig op - sæt kablets ene ende i den og sæt den anden ende i din PowerBook, der stadig skal være slukket.
Nu tænder du så den, medens du holder [æble] + T nede (targetmode), så skulle din harddisk gerne dukke op på den andens skrivebord som en almindelig enhed.

Du kan teste det på forhånd, for hvis du starter på på den måde, skal der kommet et orange "roterende" FireWire-symbol på din skærm.

Når du skal have din maskine slukket, skubber du først dens enhed ud fra den andens skrivebord, hvorefter du slukker på tænd-knappen på PowerBooken.

Håber det hjælper.

/Seb
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
14. marts 2007 - 14:11 #4
Har du msn/skype eller andet? Så kunne vi lige lave lidt ping-pong? Er nemmere end at skrive her på forummet?
Avatar billede andersblarsen Nybegynder
14. marts 2007 - 18:24 #5
Hej Seb,

Jeg har nu fået købt et FW-kabel og kan nu tilgå mine data.
En lille bemærkning til dit svar er, at man kun skal holde 'T' nede for at få den i FireWire mode.

Mange tak for hjælpen, du har reddet min dag.

Anders