Avatar billede johan.o Nybegynder
01. april 2007 - 11:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

App. på mobil telefon

Så er beslutningen taget :), jeg vil kaste mig ud i Java efter mange års tro tjeneste i HTML, PHP og Javascript.

Katalysatoren for denne beslutning er hustruens indkøb af ny mobil telefon som har åbnet op for en ny verden af muligheder...ja okay, ny for mig ihvertfald :)

Nå men jeg skal ikke tage alt for meget af jeres tid på historier fra de varme lande, istedet vil jeg forsøge at formulere mit spørgsmål.

Da min interesse foreløbig kredser omkring applikationer til mobiltefoner har jeg installeret J2SE med NetBeans og så suppleret med Wireless Toolkit 2.5. Installationerne lader til at virke ok, men nu har jeg så forsøgt at lave en lille test applikation (Copy-paste fra tut. side) for at se om jeg har fattet nogle af grundstenene, og på PC'en, i mobil emulatoren virker den fint, men når jeg prøver at overfører applikationen til mobil telefonen, får jeg en besked om at 'Programmet er ikke kompatibel med telefonen'... ?

Telefonen er en Nokia 5500 med MIDP 2.0

Koden til applikationen ser således ud -->

import javax.microedition.midlet.*;

public class zzz extends MIDlet {
public void destroyApp(boolean unconditional)  {
  }

public void startApp() {
  }

public void pauseApp() {
  } }

<-- Så mit spørgsmål er altså hvorfor installationen fejler på telefonen, når applikationen lader til at virke fint i mobil telefon emulatoren i Wireless Toolkit ?

Mvh. Johan
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
01. april 2007 - 11:34 #1
Hvad er det du overfører til mobilen? Jeg har ikke meget erfaring med J2ME, men jeg mener at det er en .jad fil der skal overføres til din telefon.
Avatar billede johan.o Nybegynder
01. april 2007 - 11:35 #2
He he...fantastisk nu har jeg siddet hele dagen igår og bokset med det her...og så skriver jeg næsten årsagen til problemet selv :)

Når jeg starter Wireless Toolkit op og laver et nyt projekt, vælges MIDP 2.1 som default til det nye projekt. Så nu prøvede jeg naturligvis at ændre det til MIDP 2.0 og vupti så installerede programmet sig uden problemer...nu skal jeg så bare lige finde ud af hvordan jeg starter programmet på telefonen, men det er jo en helt anden snak :)

Så jeg lukker og slukker foreløbigt igen, men lur mig om ikke jeg kommer tilbage senere med flere spørgsmål :)

Mvh. Johan
Avatar billede johan.o Nybegynder
01. april 2007 - 11:37 #3
Wireless Toolkit danner både en .jar og en .jad fil, men Nokia PC-suit genkender kun .jar filen i program overførsels delen. Så det er den jeg overfører.

Tak for din opmærksomhed :)

Mvh. Johan