Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 21:43 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

mangler drivere til hardisk ved boot på xp cd

Jeg er ved at lave multiboot med xp og vista på en bærbar med hvor der er præinstalleret vista. Når jeg booter på xp cd'en siger den at den ikke kan finde nogen harddiske. Jeg har læst på nettet at det er fordi xp, ikke kan se sata diske. kan jeg finde driverne under vista og bruge dem?
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 21:47 #1
du henter driveren på producentens hjemmeside, og laver en slipstreamed install cd (med f.eks nlite fra nliteos.com)
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 22:09 #2
Jeg kan bare ikke finde driveren på hp's hjemmeside. jeg kan ikke engang se dtaljeret info om hvad det er for en harddisk eller bundkort.  Er det driver til sata controlleren eller harddisk jeg skal have. Det er en hp dv9266ea
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. april 2007 - 22:27 #3
Fra Hp support under din model:
Jeg får en fejl, der meddeler mig, at den ikke kan finde harddisken, når der er installeret XP Pro.
Det skyldes, at din XP Pro CD ikke supporterer SATA kontrol. Vi yder ikke support til installation af XP Pro.

Du kan åbenbart ikke få XP Pro på den.
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 22:31 #5
Jeg opfatter det ikke som om jeg ikke kan få xp på den, blot at de ikke yder support på det. Det må jo bare være et spørgsmål om at få de rigtige drivere
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 22:32 #6
så skal man via sin vista install, finde du af hvilket chipset der er benyttet til sata controlleren, og prøve og hente en driver andetsteds til den chip.
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 22:33 #7
ja og yder de ikek support på det, har de heller ikke nogen derivere dertil.
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 22:47 #8
kan jeg bruge drivern som ligger i vista
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. april 2007 - 22:47 #9
Nej og så kan det blive en ret træls opgave at få XP installeret...
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. april 2007 - 22:48 #10
det tror jeg ikke XP vil tillade at den bruges.
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 23:03 #11
når jeg kigger i systemoplysningerne kan jeg se 2 controllere.
standard ahci 1.0 serial ata-controller
intel(r) 82801g (ich7 family) ultra ata storage-controllere - 27df ( intel)

Nogen ide om hvilken jeg skal finde driveren til og hvor...
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
25. april 2007 - 23:49 #13
hmmm, der kunne jeg ikke finde den, så hvis der er andre forslag
Avatar billede screem_brille Novice
25. april 2007 - 23:53 #14
selve filen er heller ikke der, men der står hvor du kan hente den. (bemærk jeg er IKKE sikker på det vil fungere, men jeg skulle nok få det til at virke på en eller anden måde)
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
26. april 2007 - 00:01 #15
ok, så kigger jeg en gang til. kunne ikke lige se det. er det i et af indlæggene
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
26. april 2007 - 00:02 #16
er det standard ahci eller 82801g driveren jeg skal bruge
Avatar billede screem_brille Novice
26. april 2007 - 00:12 #17
jeg ville integrere dem begge, så er der står sandsynlighed for det vil virke.
Avatar billede hjortby Nybegynder
26. april 2007 - 21:53 #18
Hej prøv her, han ved en frygtelig bunke..
http://www.helgec.dk
Avatar billede screem_brille Novice
26. april 2007 - 22:03 #19
LOL
Avatar billede gnuff Praktikant
26. april 2007 - 22:07 #20
Jeg har selv lige haft samme problem med en hp pavilion dv5149ea, men får man driveren integreret i bootcd´en så kan den finde harddisken, men så kommer der andre problemer derefter hvis det ikke bare er min maskine der skodder :)

Der er flere funktioner der ikke vil virke ved mig som jeg så skal have løst, som at jeg ikke kan bruge adresselinien som jeg sætte i menulinien for neden på skærmen, og hjælp og support virker heller ikke i tilfælde af at jeg skal styre den ved hjælp af fjernsupport
Avatar billede screem_brille Novice
26. april 2007 - 22:16 #21
der er bare den store forskel at til din maskine har HP bare offenliggjort en driver, det har de ikke i det her tilfælde.
Avatar billede gnuff Praktikant
26. april 2007 - 22:20 #22
Ja, til min ligger driveren til hentning på deres hjemmeside, men det kan da ikke passe at maskinen SKAL sættes op efter deres genoprettelses cd for at det hele virker.

Min xp pro er original, så derfor mener jeg også at jeg har ret til at bestemme hvordan jeg vil have maskinen delt op, og så burde det hele virke efter en ren install :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2007 - 22:23 #23
"men det kan da ikke passe at maskinen SKAL sættes op efter deres genoprettelses cd for at det hele virker.
Min xp pro er original, så derfor mener jeg også at jeg har ret til at bestemme hvordan jeg vil have maskinen delt op."

Det har du sådan set også, problemet opstår bare når hardware producenterne ikke laver drivere til andre styresystemer...
Avatar billede screem_brille Novice
26. april 2007 - 22:24 #24
selvfølgelig har du ret til at bestemme (såvidt det er muligt), men findes der ingen driver, så hjælper det jo intet (derfor vi prøver at løse det på andre måder) ;)
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
27. april 2007 - 21:32 #25
Nu fandt jeg ud af hvilket chipset det var, og fandt driveren på intels hjemmeside.
Nu kan den også finde harddisken, og installere xp, men xp virker ikke. Når man skal trykke på sin bruger går den bare i stå. Den siger også noget med nøglen ikke dur til den type medie?? Det er en original xp.
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
28. april 2007 - 23:31 #26
Nu fik jeg den til at starte xp, men der er flere problemer, med ting den siger den ikke kan finde, og den er utrolig sløv. Jeg tror jeg dropper xp, og håber nvidia snart kommer med en opdateret driver, så vista performer til spil også.

Screem Brille smider du et svar. Dine svar hjalp mig ihvertfald nærmere målet.
Avatar billede screem_brille Novice
28. april 2007 - 23:54 #27
det kommer her, men nvidia burde da have end driver der virker til vista?
Avatar billede kgpedersen Nybegynder
29. april 2007 - 00:43 #28
ja, men jeg har læst på nettet at de arbejder på at optimere deres drivere, pga performance problemer i flere spil
Avatar billede marmic Nybegynder
03. maj 2007 - 21:26 #29
Hej
Jeg sidder med samme problem men er kommet en del vidre.
For at boote XP CDen uden ekstra driver skal du i bios sætte "SATA Native Support" til Disabled.
Så kan der bootes og installeres XP-PRO og -HOME
Som i øvrigt kører en del hurtigere end (Astala)vista

MEN MEN. Er der nogle der har link til fungerende netkort drivere?
Avatar billede screem_brille Novice
03. maj 2007 - 21:44 #30
marmic 1 forventer du at vi kan gætte hvilken computer du har ? ;)

og 2 opret selv et spørgsmål, det er ikke god kotume at "hijacke" en andens spørgsmål ;)