Avatar billede tjay8 Nybegynder
30. april 2007 - 18:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

registrer enter tryk og ændre text i textarea

Hej
Jeg ved ikke om java er det nemmeste men det var umiddelbart det jeg ville formode, hvis i kender andre måder så programmere jeg i asp. Det jeg gerne vil have lavet er at det registreres når man trykker enter i textareaet og så laver et linebreak til når jeg skal hive informationerne ud fra databasen, så det ikke bare bliver skrevet ud på en lang linie.
Ligesom hvis jeg trykker enter her når jeg laver spørgsmålet.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2007 - 21:33 #1
Tror du tænker på JavaScript og ikke Java.

Java er et selvstændigt programmeringssprog i ligehed med for eksempel C++, og bruges kun til større applikationer på hjemmesider.

JavaScript bruges til hjemmesider hvor der skal tjekkes diverse ting.
Men det du søger, kan godt laves i ASP med følgende:

text = replace(request.form("TEXTAREANAVN"),VbCrLf,"<br>")

Så indsætter du blot variablen text i din database

VbCrLf er et mellemrum i textarea, mens <br> er mellemrum i html.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
30. april 2007 - 23:23 #2
Og husk at besvare JavaScript spørgsmål i den rigtige kategori!
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2007 - 23:27 #3
mikkelbm:
Det er skam derfor jeg skrev til ham at han tænker på JavaScript og IKKE Java. Har jeg så besvarede spørgsmålet her, var blot for at han ikke skulle oprette et nyt spørgsmål i JavaScript kategorien når jeg alligevel kunne svaret.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
30. april 2007 - 23:43 #4
Jeg er med på at du har gjort ham opmærksom på det. Jeg er bare af den holdning at hvis spørgsmålene oprettes i den rigtige kategori kan andre også få glæde af det. Det kan de ikke hvis spørgsmål ligger spredt ud i alle kategorier.
Derfor beder jeg altid folk om at lukke og flytte spørgsmålet så andre eventuelt kan drage nytte af det senere.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
30. april 2007 - 23:47 #5
Og en lille rettelse og note til dit forslag:

1) VbCrLf er et mellemrum i textarea, mens <br> er mellemrum i html.
- Du mener selvfølgelig linjeskift :) ?

2) Jeg vil foreslå at man gemmer i det format som tekstfeltet leverer og replacer når man skal vise det. På den måde kan man også bruge data fra databasen i andre programmer hvor html ikke bruges.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2007 - 23:53 #6
mikkelbm:
der er jeg enig..

1) Jo selvfølgelig :)

2) Tjo, det er der så delte meninger om hvad der er nemmest, normalt gør man det inden det bliver lagt ind for at skabe mindst mulig kode når man hiver det ud igen. Men det kommer altid an på hvad man skal bruge systemet til. Så i bund og grund er det en smags sag, hvor intet er bedre end det andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. maj 2007 - 01:59 #7
det er ikke en smagssag - det er absolut ikke godt at gemme data i et format der
er koblet til et bestemt præsentations lag
Avatar billede tjay8 Nybegynder
04. maj 2007 - 15:00 #8
undskyld det er selvfølgelig bare mig der har siddet og tåget lidt rundt det må i undskylde det skulle selvfølgelig være posted i javascript kategorien så jeg opretter lige et spørgsmål derovre med samme title og et link men kunne i evt. hjælpe med en lille ting mere. nu da jeg har erstattet det første her vil jeg også gerne sikre mig at brugeren ikke kan bruge ' i det det laver fejl i databasen men hvordan erstatter jeg to ting fra samme textarea.?
Avatar billede tjay8 Nybegynder
04. maj 2007 - 15:01 #9
eller sørger for at databasen kan læse det uden at lave fejl. egentlig tror jeg det er i insert sætningen det går galt men ja... hjælp?..
Avatar billede tjay8 Nybegynder
04. maj 2007 - 15:12 #10
bare streg den sidste kommentar jeg har ordnet det
Avatar billede softspot Forsker
04. maj 2007 - 15:18 #11
Når du gemmer data i din insert, skal du sørge for at erstatte apostroffer med 2 af slagsen, så opfatter databasen det som én. Altså

text = replace(replace(request.form("TEXTAREANAVN"),VbCrLf,"<br>"),"'","''")

Hvis ellers du vil fastholde at gemme teksten med HTML-linjeskift (mod de flestes anbefalinger)...