Avatar billede hmann Nybegynder
01. maj 2007 - 19:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

GRUB bootloader spørgsmål

Hej,

jeg har en maskine med 4 diske - med windows xp på første partition af første disk

nu har jeg været ved at installere linux (ubuntu) på disk 4
under installationen ser jeg mine 4 diske som

sda
sdb
sdc
sdd

ubuntus filsystem (/) og swap (/swap) bliver installeret på de 2 første partitions af sdd altså henholdsvis sdd1 og sdd2

til slut i installationen af ubuntu kan man trykke på advanced og vælge på hvilken disk boot loaderen (GRUB) skal installeres. Jeg lod der stå "(hd0)" som var default.

Nu sker der bare det underlige at når jeg booter op flyver maskinen direkte ind i windows ligesom den altid har gjort.. ingen bootloader/menu eller noget som helst.

jeg booter lige maskinen på min ubuntu live-cd og smider min grub konfiguration herunder

hvad er der galt?
Avatar billede hmann Nybegynder
01. maj 2007 - 21:06 #1
menu.lst:

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic
root        (hd3,0)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=d62b61ea-86f9-4406-a472-1420e1b47677 ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic
quiet
savedefault

title        Ubuntu, kernel 2.6.20-15-generic (recovery mode)
root        (hd3,0)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.20-15-generic root=UUID=d62b61ea-86f9-4406-a472-1420e1b47677 ro single
initrd        /boot/initrd.img-2.6.20-15-generic

title        Ubuntu, memtest86+
root        (hd3,0)
kernel        /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title        Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sdb1
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd1,0)
savedefault
makeactive
map        (hd0) (hd1)
map        (hd1) (hd0)
chainloader    +1
Avatar billede hmann Nybegynder
02. maj 2007 - 10:06 #2
smider spørgsmålet over på et linux-forum.....