Avatar billede rolfl Nybegynder
16. maj 2007 - 00:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Unix Permissions, folder, script access

Hej
Relativt ny i php, og er ved at lave en side til bl.a upload af billeder. De folk der uploader er ømme om deres billeder, så jeg har lavet login funktion osv. Men jeg kan ikke skrive kode i en mappe, så hvis folk gætter den rigtige sti, får de fuld adgang til datamappen, og det vil jeg ikke have. Hvis jeg sætter permissions så kun owner har read acces, kan mit php script ikke udføre de funktioner det skal kunne udføre (hent fil, print fil, slet fil, tilføj fil osv.).

Jeg kan forestille mig to løsninger, men ved ikke hvordan om de er realistiske.
1: mit script får på en eller anden måde read acces imens "everybody" ikke gør (hvordan gør jeg det ?)
2: Der laves en funktion der ændrer på stien hvis folk gætter rigtigt, så man ikke kommer til mappen med billeder.

Ved at det ville have været let at kode med en database, men det er til en opgave og jeg kan ikke nå at lære om databaser i tide.

På forhånd tak :)
Rolf
Avatar billede janpo Nybegynder
16. maj 2007 - 20:00 #1
Det er lidt svært at gennemskue om forskellige folk filer lander i nogle dirs under et fælles dir.
Men måske kan du komme ud af det med acl'er. Se setfacl og getfacl.
Avatar billede skau Nybegynder
16. maj 2007 - 21:33 #2
Har du overvejet en .htaccess fil i mappen så de styres individuelt ?

Se mere her: http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/htaccess/3
Avatar billede skau Nybegynder
16. maj 2007 - 21:34 #3
hvis du benytter .htaccess er det ligemeget om folk kan gætte stien
Avatar billede rolfl Nybegynder
17. maj 2007 - 15:47 #4
Dette sendte mig i den rigtige retnig me .htaccess, tak for hjælpen :)
Avatar billede rolfl Nybegynder
17. maj 2007 - 15:48 #5
Har jeg givet point rigtigt ?
Avatar billede skau Nybegynder
17. maj 2007 - 16:25 #6
Tror jeg ikke - mit svar er ihvertfald ikke accepteret ;)
Husk når du vælger accepter svar skal du lige markere mig i dropdrown boxen
Avatar billede rolfl Nybegynder
17. maj 2007 - 17:35 #7
Ok, prøver lige igen :)