Avatar billede torstein Novice
19. juni 2007 - 22:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

sekunder til HH:MM:SS

hej Eksperter,

har gemt et antal sekunder i en tabel, som hentes frem og behandles.
Bl.a. skal jeg have omskrevet sekunderne til h:mm:ss, hvilket jeg har fundet frem til flg metode:

date("G:i:s",$row[ipod_tid]-3600)

Oprindeligt havde jeg bare lavet i:s, men hvis jeg så kom over 1 time ville den ikke mere, så satte jeg hhv. H, g & G på men uden at trække 3600 sekunder fra i slutningen.

Jeg kan ikke se logikken i at skulle trække de 3600 sekunder fra for at få det rigtige resultat. Nogle gode forslag hvorfor?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2007 - 22:44 #1
Noget med sommertid sikkert. Du kan ikke bruge date-funktionen på den måde. Lav division og modulus med 60 og 3600 og regn selv dine sekunder, minutter og timer ud.
Avatar billede torstein Novice
19. juni 2007 - 22:57 #2
Snedigt! Så skal jeg vel ud i noget af dette her, som jakoba tidl. har lavet:

$sekunder_ialt = 60000; sekunder
$sekunder = $sekunder_ialt % 60;  // rest efter division med 60
$minutter_ialt = floor($sekunder_ialt/60); // 60 sekunder pr minut
$minutter = $minutter_ialt % 60;  // rest efter division med 60
$timer_ialt = floor($minutter_ialt/60);    // 60 minutter pr time
$timer = $timer_ialt % 24;        // rest efter division med 24
$dage_ialt = floor($timer_ialt/24);  // 24 timer pr dag
$dage = $dage_ialt % 7;            // rest efter division med 7
$uger_ialt = floor($dage_ialt/7);  // 7 dage pr uge.

Point til dig Erik for hurtig og god service og for noget godt sommer(tids)vejr
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. juni 2007 - 23:05 #3
Det ser rigtigt ud, specielt hvis jakoba har lavet det ;)
Ingen point til mig, tak. Samler ikke på dem. Svar selv, accepter eget svar.

Den lidt længere forklaring er, at date som andet argument tager en unix-timestamp, som er antal sekunder siden 1. jan. 1970. Og et unixtimestamp kender ikke noget til sommertid, men php forsøger at korrigere... resultatet har du set ;)
Avatar billede torstein Novice
20. juni 2007 - 12:25 #4
Tak for hjælpen.