Avatar billede kittyhawk Novice
04. juli 2007 - 20:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

digitale og analoge modeltog

Hej

Hvis der er nogen, der har god indsigt i Marklin HO modeltog, vil jeg meget gerne have lidt hjælp.

Jeg har følgende konkrete spørgsmål:

1. Hvad er de eksakte forskelle på marklin M-skinner (metal) og de nyere C-skinner, samt fordele og ulemper.

2. Hvis man, som jeg, har en gammel marklin modelbane med M-skinner og analoge lokomotiver, og gerne vil kombinere den med nyere digital lokomotiver med effekter,kan det lade sig gøre og i bekræftende fald hvordan.

3. Kan digitale lokomotiver uden speciel decoder, køre på en analog bane og kan analoge lokomotiver køre på en digital bane.

Med venlig hilsen BT
Avatar billede ljm21 Praktikant
06. juli 2007 - 09:25 #1
ad 1: De nye skinner er mere robuste, har bedre forbindelse, er lettere at samle og skille ad og ser pænere ud. De nye C-skinner kan helt klart anbefales :-). Der kan også fåes overgangsskinner så C og M-skinner kan kombineres.

ad 2: Du kan godt køre digitale lokomotiver på de gamle skinner, men du er nødt til at vælge om du vil køre digitalt eller analogt. Dine gamle analoge lokomotiver kan forholdsvis let ombygges til digitale lokomotiver. Mere info om det her:
http://www.digitaltog.dk/digitale_Ombygninger.htm

ad 3: Digitale lokomotiver kan i de fleste tilfælde køre på en analog bane. Nogen gange skal der en omstilling til, men det er beskrevet i manualen. Analoge lokomotiver kan ikke køre på et digitalt anlæg.

Håber det opklarede lidt - ellers spørger du bare, så skal jeg uddybe.

Mvh
Lars
Avatar billede kittyhawk Novice
06. juli 2007 - 09:51 #2
Hej Lars

Tak for de fine oplysninger, de opklarede en del. Jeg har dog nogle supplerende spørgmål inden jeg beslutter mig endelig.

Med hensyn til C-skinner, er de beklædt med noget material så de er mere støjsvage end M-skinner, da der er en del ressonans i disse når togene kører.

Hvad skal der til for at et C-skinne skiftespor o.lign. er fuld elektrisk styret, udover selve det fysiske skiftespor.

Hvis man vælger et digitalt anlæg, hvilken mobilstyreenhed er at foretrække, og hvor stor en trafo skal man vælge.

Vil det ikke være end dødssynd, at ombygge f.eks. en brun MY fra 1966 til digital styring eller kan man bygge den tilbage uden de store problemer.

Der vil formodentlig dukke flere spørgsmål op, efterhånden som jeg tænker det igennem.

Med venlig hilsen BT
Avatar billede ljm21 Praktikant
06. juli 2007 - 10:02 #3
Med hensyn til C-skinner, er de beklædt med noget material så de er mere støjsvage end M-skinner, da der er en del ressonans i disse når togene kører.

- Jeg synes de er væsentlig mindre støjende. Jeg tror det er plasticen i sig selv, der er mere resonansdød en M-skinnerne. Underlaget for skinnerne betyder også meget. På et tæppe er siger det ikke meget, men på en plade runger det rimelig meget.

Hvad skal der til for at et C-skinne skiftespor o.lign. er fuld elektrisk styret, udover selve det fysiske skiftespor.

- Man køber et skiftespor. Det kan udstyres med et drev til ca. 100 kr. Derudover kan der evt. indbygges en dekoder, så det får styresignaler og strøm gennem skinnerne.

Hvis man vælger et digitalt anlæg, hvilken mobilstyreenhed er at foretrække, og hvor stor en trafo skal man vælge.

- Jeg ville købe et startsæt med en Mobile station. Senere kan man så købe enten en Central station eller en intellibox. Mobile Station kan så bruges som ekstra kørekontrol, så man kan være to der kører samtidig. Tranformatorstørrelse og booster afhænger af antal lokomotiver, skiftespor og andre forbrugere, men den der er i startpakkerne med Mobile Station kan godt trække fire lokomotiver. Hvis du har en gammel transformator kan de bruges til skiftespor og belysning.

Vil det ikke være end dødssynd, at ombygge f.eks. en brun MY fra 1966 til digital styring eller kan man bygge den tilbage uden de store problemer.

- Jeg synes ikke det er en synd. Det kan ikke ses udvendigt, og det øger brugsværdien meget - Der er jo ikke meget ved et tog der bare står på hylden eller ligger i en kasse. Det er heller ikke så vanskeligt at bygge tilbage igen, hvis du gemmer de originale dele.

Flere spørgsmål er meget velkomne
Avatar billede kittyhawk Novice
06. juli 2007 - 10:22 #4
Hej igen Lars

Jeg bliver bare klogere og klogere, for hver gang du besvarer mine spørgsmål, tak for det.

Jeg har i den sidste tid fulgt en del forskellige auktioner på QXL, vedrørende C-skinner og digitale styreenheder i håb om at kunne erhverve mig C-skinner og digital styring til fornuftige penge og måske sælge hele mit M-anlæg.

Har du føling med QXL og som følge deraf en erfaring med om de forskellige enheder der udbydes, hvorvidt den ene er bedre end den anden evt. i forhold til prisen, her tænker jeg på C-skinnesæt bl.a "nye fra startsæt" og de forskellige mobile enheder med forskellig tilhørende trafo.

Med venlig hilsen BT
Avatar billede kittyhawk Novice
13. juli 2007 - 13:55 #5
Tak for dine oplysninger, jeg lukker her.

Med venlig hilsen BT
Avatar billede Quinn654 Praktikant
21. januar 2019 - 11:51 #6
Fantastisk info til nye comers som mig selv. Forsøger at bestemme hvilken vej at gå. Jeg ved, at DCC er dyrt, og jeg har nogle ældre motorer, som måske ikke kan ændre sig. Kan jeg stadig køre disse på DCC.
https://ifacetimeapp.com/facetime-for-pc-download-app-windows-10-8-17-mac/
Avatar billede avi raj Praktikant
19. april 2019 - 15:12 #7
I have recently followed a number of different auctions at QXL, regarding C-rails and digital controllers in the hope of being able to acquire me C-rails and digital control for reasonable money and maybe sell my entire M-system.
https://facetimeforpcdl.com/
Avatar billede avi raj Praktikant
19. april 2019 - 15:12 #8
If you choose a digital system, which mobile control unit is preferable and how large a transformer is to be chosen.
http://wifikillapk.online/
22. maj 2019 - 10:15 #9
Hey thanks for sharing this knowledgeable article from here you will play  trouble tanks game which you will play online without any pay and signup.