Avatar billede pimpz Nybegynder
27. juli 2007 - 12:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

HiFi til hjemmebio

Hej Eksperten,

Håber der er nogen som kan være behjælplig med rådgivning af indkøb af HiFi udstyr.

Det hele skal kobles op via mit Media Center og kommende fladskærms tv.
Prislejemæssigt ligger vi omkring middel gerne under 7 – 10.000 ”Best Value for money” :-)
Jeg har fået anbefalet Marantz SR 4001 + Marantz DV 4001 DVD afspiller af en kollega. Men har slet intet at sammenligne med.
Det er vigtigt at der er mulighed for HDMI og hvad der nu ellers følger tidens trend af HD osv.
Derfor sørger jeg anbefalinger i forbindelse med indkøb og valg af forstærker / Receiver
Mht. højtalere er jeg ligeledes total på bar bund, skal primær bruges til Tv og film lyd og må gerne være diskrete af udseende (Damevenlige) – håber i forstår hvad jeg mener.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
27. juli 2007 - 12:47 #1
Avatar billede pimpz Nybegynder
27. juli 2007 - 12:51 #2
har faktisk oprettet et lign. post på recodere =)
Men nogen gange gælder det om at skyde med sprayhagl før man rammer de rigtige mennesker ..
Avatar billede bleze Nybegynder
27. juli 2007 - 14:57 #3
Receiver (1080p HDMI, konvertering af signal, HD lydformater):

http://pioneer.dk/dk/products/42/98/405/VSX-LX50/index.html

Ang. højtalere kan jeg ikke anbefale dig noget som er "damevenligt". God lyd kommer fra en gulvhøjtaler :P
Avatar billede nikolan Nybegynder
30. juli 2007 - 13:11 #4
Hehe - bleze. God lyd kommer fra en tovejs-højttaler. Det kan der vist ikke være tvivl om. Store gulvhøjttalere er kun lavet for at spille højt. Prøv at give Vienna Acoustic's Haydn Grand et lyt. Så er jeg sikker på du bliver overbevist om hvad god lyd er :D

http://www.vassagohifi.com/products/vienna/vienna_haydn.html
Avatar billede dytti Novice
30. juli 2007 - 14:24 #5
Hehe - nikolan.
"God lyd kommer fra en tovejs-højttaler. Det kan der vist ikke være tvivl om. Store gulvhøjttalere er kun lavet for at spille højt."

Store gulvhøjtalere er bestemt ikke kun beregnet til at spille højt.
De er netop lavet for at spille perfekt - også ved lav styrke.
Bevares - hvis du mener cervin wega med 18" basenheder, så er du inde på noget af det rigtige.
Men jeg vil gi dig ret, Acoustic's Haydn Grand er en super ht.

Man kan sagtens få ht'er med høj WAF (wife aproovel factor).
De skal bare vælges med basser som ikke er over 8", og i en farve som falder ind i omgivelserne. Lyst træ f.eks.

Men - træerne vokser jo ikke ind i himlen, så når der skal være råd til både forstærker og ht for det nævnte beløb, er du nok nødt til at gå lidt på kompromis.

Du skal heller ikke være bange for at købe brugt, bare du får lov til at lytte først.

Skal jeg anbefale en ht til prisen, må det blive JBL, Dali, B&W, eller pro arc.
Forstærker vil jeg lede efter Yamaha, gerne brugt.
Avatar billede nikolan Nybegynder
30. august 2007 - 07:59 #6
Det bliver vi nok aldrig enige om. Men jeg har nu aldrig oplevet en trevejs (eller over) ht'er gengive stemmer lige så godt som en tovejs. Heller ikke hvis vi kommer over 50-60.000 kr klassen. Instrumenter fungere fint nok - men en stemme igennem et trevejs filter synes jeg ikke om. Men så er det jo godt at god lyd er individuel :D
Avatar billede dytti Novice
30. august 2007 - 08:54 #7
Jeg giver dig til dels ret :-)

Problemet med 3vejs er at der deles i et kritsk område af mellemtonen. Netop det område hvor stemmerne (især kvindestemmer) har alle deres nuancer.

Det kræver bla. et utroligt godt designet delefilter at få has på det problem, men jeg mener dog at de bedste højtalere jeg har hørt, er 3 vejs gulvhøjtalere.

Men - Du har helt ret i at god lyd er individuel ;D

(gud ved om han nogensinde fandt et anlæg :-)