Avatar billede offerlam Nybegynder
13. august 2007 - 00:01 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Optælling af ord

Hejsa Eksperter!

Jeg står med et excel regne ark hvor jeg importere en CFV file ind i. Denne CFV file indeholder nogle rækker hvor den ene række skal tælles op lodret. Rækken indeholder ord i 3 varianter så jeg skal ha den til at lave en optælle på en lodret række, som ekemple kunne ordet være allow

altså en lodret række hvor der skal tælles hvormange forkomster der er af ordret allow.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 00:20 #1
Om jeg forstår problemstillingen ret så er det en følgende formel du skal bruge:
Om ordet "allow" forekommer otte gange fra celle A1 til A17 vil formlen =COUNTIF(A1:A17;"allow") give svaret 8.
Du kan også vælge at angive "criteria" som i dette tilfælde er "allow", som en cellereference ... men om du bare har tre ord er det måske nok ligegyldigt.
Du kan også angive formlen som =COUNTIF(A:A;"allow"), hvis det er forskellige antal rækker i den fil du importerer.
Jeg mener at formlen hedder =tæl.hvis i den danske udgave.
Hilsen Leif
Avatar billede mugs Novice
13. august 2007 - 08:06 #2
i dansk udgave:

=TÆL.HVIS(A1:A17;"allow")
Avatar billede offerlam Nybegynder
13. august 2007 - 11:05 #3
SUPER mange tak, lige kun en ting :)

Rækkens længde kan variere, den kan snilt være over 17 felte som i jeres udemærkede eksempler, er det muligt at tweake koden så man kan få den til at tælle hele rækken? måske bare pege på en lodret række og tælle alle allow forekomster i den?
Avatar billede mugs Novice
13. august 2007 - 11:17 #4
=TÆL.HVIS(A:A;"allow")
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 11:23 #5
Som nævnt tidligere vil formlen =countif(A:A;"allow") tage hele kolonnen og således være uafhængig af hvor mange rækker du har eller om der er forskellige antal rækker næste gang du importerer filen. På samme måde kan du også definere et større område, som f.eks. =countif(A:D;"allow") - det behøver ikke være en enkelt kolonne.
Hilsen  Leif
Avatar billede offerlam Nybegynder
13. august 2007 - 12:16 #6
TAK det virker supert! :)

lige et tillægs spørgsmål: hvis jeg nu ville tælle alle vandrette linjer hvordan gør jeg så det?

Vil gerne give jer begge point, men kan sku ikke huske hvordan :)
Avatar billede mugs Novice
13. august 2007 - 12:27 #7
Tæller området A1 til G1:

=TÆL.HVIS(A1:G1;"allow")

Du kan dele point ved at markere alle svar og trykke på accepter.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 12:35 #8
Du kan male et hvilket som helst område op - ligesom eksemplet jeg gav med flere kolonner - =countif (A:D;"allow") tæller således op for "allow" i fire kolonner, men du kan også definere en område - =COUNTIF(B7:C15;"allow"), som så tæller i de 18 celler der her er defineret. Sluttelig (og det er måske det du mener med vandrette linjer) kan du også definere området ud fra rækker - =COUNTIF(1:10;"allow"), vil således tælle fra række 1 til 10; eller beskrevet på en anden måde: fra celle A1 til celle IV10.
Man kan splitte point til svarene, som du ønsker det, men man kan ikke give alle svarene det fulde antal point.
Ellers tak :o)
God dag
Avatar billede offerlam Nybegynder
13. august 2007 - 12:40 #9
ah kan se der er dukket nogle muligheder op for at give jer point nu :) skal i som svarer gøre et eller andet for at jeg kan give jer point?

Leif rammer plet med =COUNTIF(1:10;"allow")

men nu skal jeg ikke søge på ordet allow men bare tælle hvormange vandrette linjer der er i mit excel dokument, så jeg kan så hvormange entries der er :)

kunne forstille mig det er noget med =COUNTIF(1:x;"") men jeg ved ikke hvad der skal stå i x eller om "" er korrekt
Avatar billede mugs Novice
13. august 2007 - 12:42 #10
Vi skal ikke gøre noget. Du skal blot markere den eller de svarere du mener skal have point. Du kan først afgive point når der ligger et svar. Kommentarer kan ikke tildeles point.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#content
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 13:20 #11
Den til at tælle "entries" med hedder =counta(A:A), hvis du til eksempel har dine data i kolonne A; alternativt kan du benytte den i rækker: =counta(1:5000).
Den du har fat i med countif der skal kigge efter "", gør faktisk mere det modsatte, nemlig kigger efter tomme celler. Den hedder forøvrigt =countblank, men ville gøre det samme som din formel.
Hilsen  Leif
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 13:24 #12
Læser lige din kommentar igen ... =counta tæller antallet af benyttede celler i en range. Benyt derfor =counta(A:A) til dit formål.
// Leif
Avatar billede offerlam Nybegynder
13. august 2007 - 16:07 #13
jeg har prøvet at lege lidt rundt med den her: =counta(A:A) bare hvor den hedder TÆL.HVIS(A:A) uden held.

=counta(1:5000)skulle vel så hedde TÆL.HVIS(1:5000) men hvad nu hvis jeg har flere en 5000? Det kan svinge fra gang til gang hvormange entries der er
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 23:07 #14
Med hensyn til antal rækker kan du jo altid definere en formel der siger (1:65536) som er max i xl 2003, ligesom max columns kan være (A:IV).
Countif som er lig tæl.hvis kræver et kriterie som allow eller "" som var blanks i dit tilfælde, hvorimod counta tæller ikke tomme celler. Derfor skal du bruge =counta(A:A) for at tælle antal af entries og kun hver entry én gang. Om du benytter rækker som =counta(1:65536) vil de tælle ALLE fyldte celler i dette område.
Ved ikke hvad counta hedder på dansk, men prøv at se i listen under Tæl... og i forklaringen vil der stå noget som: "tæller antal af celler som ikke er tomme ..." Den vil ligge i kategorien af statistiske formler. ... Men du kan altså ikke bruge countif til dette formål.
Håber du kan finde den :o)
Leif
Avatar billede offerlam Nybegynder
14. august 2007 - 10:02 #15
mange tak til jer begge, har vist fået de svar jeg ville ha :)