Avatar billede henrike Nybegynder
14. august 2007 - 18:04 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

SUM.HVISER hvor en af flere kriterier skal være opfyldt

Jeg har Excel 2007 og her er en for mig ny formel, nemlig SUM.HVISER(sumområde,kriterieområde1,kriterium1,kriterieområde2, kriterium2…)

Jeg har to kriterier der skal være opfyldt for at Excel skal summere nogle tal.

Jeg vil gerne hvis kriterium 1 kan være flere kriterier, hvor den skal summere hver gang et af disse er opfyldt. Det samme er tilfældet for kriterium 2.

For at være lidt mere konkret så har jeg et regneark der er bygget således op:

Celle A4:D4 udgør forskellige varenumre som er kriterium 1.
Celle E4:H4 udgør forskellige lokationskoder som er kriterium 2.
Kollone K er kriterieområde til kriterie 1 (K4:K6932)
Kollone O er kriterieområde til kriterie 2 (O4:O6932)
Kollone P er sumområdet (P4;P6932)

Jeg kunne godt tænke mig at man kunne lave følgende formel:

=SUM.HVISER(P4:P6932;K4:K6932;A4:D4;O4:O6932;E4:H4)

Men i ovenstående tager Excel kun de første kriterier med i det interval jeg har angivet, dvs. K4 og O4.

Er der nogle der kan hjælpe - det vil være en stor hjælp!
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2007 - 18:48 #1
prøv at lave 4 SUM.HVISER med + imellem
SUM.HVISER(P4:P6932;K4:K6932;A4;O4:O6932;E4)+SUM.HVISER(P4:P6932;K4:K6932;B4;O4:O6932;F4)+ osv
Avatar billede henrike Nybegynder
14. august 2007 - 19:04 #2
Problemet er bare at det bliver en meget lang formel på denne måde. Herudover kan man ikke umiddelbart tilføje kriterier der skal medtaget i summen uden at skulle rette i hver enkelt formel.

Det er mange steder jeg har brug for at lave denne formel. Kan man evt. benytte matrix-formler. Det er ikke noget jeg har brugt før, så jeg ved ikke ret meget om hvordan det fungerer.
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2007 - 19:11 #3
nu har jeg ikke office 2007, så jeg kan ikke teste.
Du må vente til en der har det, som måske kan svare. ;-))
Avatar billede vejmand Juniormester
14. august 2007 - 19:15 #4
Jeg har heller ikke office 2007, så jeg ved ikke om følgende side kan hjælpe dig videre:

http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HA100475041030.aspx
Avatar billede excelent Ekspert
14. august 2007 - 19:29 #5
eller prøv at forklare hvad du vil opnå (har kun xl2003 meeen mon ikke)
Avatar billede henrike Nybegynder
14. august 2007 - 21:14 #6
Jeg har kigget på hjemmesiden http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HA100475041030.aspx, men her er ikke umiddelbart noget hjælp. Jeg tror dog det på en eller anden måde kan lade sig gøre.

Jeg kan evt. sende excel-arket hvis der er nogle der har lyst til at teste......

F.eks. følgende data:

Varenr    Lokationskode    Beløb i kroner    Skal med
100    L1            1.000
120    L2              500              500
110    L4            1.000            1.000
115    L1            1.500
116    L3              750
140    L2            1.250            1.250
Ialt                6.000            2.750

Så skal Excel summere f.eks. udfra 2 kriterier:
Varenr. 110 og 120 og 140 skal medtaget hvis kriterie 2 ligeledes er opfyldt.
Lokation L2 og L4 (resultat 2.750)

Jeg ved godt man godt kan lave det af flere omgange men konkret er der tale om optil 10 varenr. samtidig med optil 6 lokationer der skal summeres.

Håber ovenstående er forståeligt.....
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. august 2007 - 10:03 #7
Læg mærke til at kriterierne i sum.hviser i følge forklarigen er med "og", hvilket vil sige at alle kriterier skal være sande for at en celles værdi tages med. Den formel du lægger ud med ville (hvis det virkede med et range af off-set værdi, hvilket det ikke gør) forudsætte et "eller" mellem kriterierne; at bare en eller en kombination skulle være sand. Derfor er løsningen med de fire +'er den rigtige, idet den adskiller de enkelte sande udsagn. Dog er de eventuelle kombinationer ikke med, så du ville ende op med 16 +'er istedet for fire.
En anden idé kunne måske derfor være at benytte autofilter og så sætte et custom filter ind for varenr og derefter for lokationskode. En subtotal i toppen =subtotal(9;C2:C6) vil derefter kun summere de synlige værdier. 2003 (som jeg har) har dog kun mulighed for to custom filtre, så man må være lidt kreativ med wildcards eller ranges af varenr. Kunne dog tænke mig at 2007 havde et udvidet antal af custom filtre ... forhåbentlig.
Om autofilter ikke er en mulighed ville jeg overveje en pivottabel, navnlig i dette tilfælde hvor du har et vist antal af off-set værdier, samt kombinationer heraf. Lotus123 havde en mulighed for at lave en LIST, som kunne indeholde en række off-set værdier - denne funktion har jeg dog desværre aldrig fundet i xl :o( Men en forsimpling af din liste, som jeg ofte benytter mig af, er at kombinere de enkelte off-set værdier til et. I dette tilfælde lav en ny kolonne med =A2&B2 og kopier der ned af. Så har du kun et off-set nummer du skal arbejde med istedet for to.
Håber du kan bruge lidt af ovenstående til inspiration.
Hilsen  Luffe
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 13:53 #8
Hej Luffe.

Tak for de gode forslag. Jeg tror dog desværre ikke helt de dur til mit konkrete tilfælde.

Jeg kopierer datamængden fra Navision til Excel - hvilket skal gøres månedsvis (ca. 7000 linier pr. måned). Herefter skal salgstal mv. fordeles på forskellige forretningsområder (består af bestemte varenr. afhængig af forretningsområdet) samt yderligere fordeles på lokationer.

Derved vil det være forskelligt fra område til område hvilket autofilter der skal bruges. Jeg mener derfor ikke umiddelbart det kan bruges. Det samme må være tilfælet for en pivot-tabel.

Jeg vil jo gerne have at man for hvert forretningsområde taster varenumre og afd. koder og så skal Excel summere udfra disse kriterier. Det kan godt ske det ikke kan lade sig gøre på den måde, men det kan evt. være nødvendigt at lave regnestykket ad flere gange.

Mvh.

Henrik
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 14:42 #9
Personligt ville jeg trække det over i Access fra Navision og derfra over i Excel, men det er vel smag og behag. Hvis man kan fra Navision via noget ODBC eller lignende, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

En anden løsning ville være at gøre det med et stykke kode og en lille knap.

Men det er måske fordi jeg læser din opgave forkert.
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 15:02 #10
Det bliver svært at lave uden en lang formel, især når man ikke har 2007 til sin rådighed :o)

Her er en funktion jeg tror gør det du eftersøger.
Den kaldes blot med formlen =bla(A4;B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4)

Function bla(a, b, c, d, e, f, g, h)
Dim s_lin, i As Integer
Dim vnr, lok As Variant
bla = 0
s_lin = Sheets("Ark2").Range("K30000").End(xlUp).Row
For i = 4 To s_lin
vnr = Sheets("Ark2").Range("K" & i)
lok = Sheets("Ark2").Range("O" & i)
Select Case vnr
Case Is = a, b, c, d
Select Case lok
Case Is = e, f, g, h
bla = bla + Sheets("Ark2").Range("P" & i)
Case Else
End Select
Case Else
End Select
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 15:07 #11
Jeg har jo 2007 til min rådighed, men derfor skal der nok alligevel bruges en lang formel.

Og hvad betyder det du har skrevet oventående? Koder og en lille knap er nok desværre ikke min stærke side.
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 15:21 #12
Hvis du trykker Alt+F11 skulle du gerne få Visual Basic kodevinduet frem.
Vælg insert module og kopier koden ind.
I en formel skriver du så =bla(A4;B4;C4;D4;E4;F4;G4;H4)

Men det virker naturligvis kun hvis jeg har forstået opgaven korrekt :o)
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 15:22 #13
I en formel = I en celle
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 15:36 #14
Og så skal du have hele koden også... Undskyld

Function bla(a, b, c, d, e, f, g, h)
Dim s_lin, i As Integer
Dim vnr, lok As Variant
bla = 0
s_lin = Sheets("Ark2").Range("K30000").End(xlUp).Row
For i = 4 To s_lin
vnr = Sheets("Ark2").Range("K" & i)
lok = Sheets("Ark2").Range("O" & i)
Select Case vnr
Case Is = a, b, c, d
Select Case lok
Case Is = e, f, g, h
bla = bla + Sheets("Ark2").Range("P" & i)
Case Else
End Select
Case Else
End Select
Next i
End Function
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 15:41 #15
Excel skriver #NAVN? i cellen hvor jeg har lavet formlen.

Det er nok også svært at få til at fungere når jeg ikke ved noget om koderne således jeg selv at tilføje og rette mv.

Kan man ikke bruge matrix-formler?
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 15:42 #16
Nå jeg så ikke du har skrevet igen....Jeg prøver lige på ny!
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 15:46 #17
Den skriver stadig det samme. Hvis jeg klikker på funktionen for at redigere kan jeg se den skriver #VÆRDI! udfor E4, som er den først celle der er en tekst istedet for tal.

Kan det have noget at sige?
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 15:47 #18
send evt arket til mail snabela allmall.dk så skal jeg se på det.
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 15:57 #19
Er der et @ efter snabela?

Du har ikke Excel 2007?

Så skal jeg nemlig omdøbe filen først
Avatar billede mikker Nybegynder
15. august 2007 - 16:07 #20
Byt snabela ud med @

Nej jeg har ikke 2007
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 19:09 #21
Prøv denne, kriterierne kan være et område, men kun på en række, gerne flere kolonner.
Data for området der kikkes på er:
Kollone K er kriterieområde til kriterie 1 (K4:K6932)
Kollone O er kriterieområde til kriterie 2 (O4:O6932)
Kollone P er sumområdet (P4;P6932)

Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, I As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:P" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For I = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, I)) Then
                If Find1(1, I) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If Find2(1, J) = Data(M, 5) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 6)
    Next
End Function
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. august 2007 - 20:21 #22
Nu er jeg ikke den store VBA ørn, så jeg kan ikke gennemskue om de ovenstående koder vil kunne løse dit problem. Men som jeg ville løse det tror jeg nu stadig en pivot ville være et brugbart værktøj. Hvis man skabte en kolonne som før nævnt med kombinationen af varenr og lokation og havde denne som unik nøgle, ville jeg i forlængelse skabe en hierarki liste i to eller flere kolonner, som f.eks:
120L2  Tyskland  Proffesional
110L2  Tyskland  Proffesional
105L1  Belgien    Consumer
en master data liste der indeholdt de forskellige kombinationer som du kunne uddrage og som du kunne tænkes at opsummere materialet i.
Herefter en lookup i data materialet til den eller de kolonner som du havde listet, hvorefter pivottabeller kunne bygges til alle dine forskellige opsummerings formål.
Master data listen skal selvfølgelig vedligeholdes hver måned for nye kombinationer af varenr og lokation, men dine pivottabeller skulle blot have en refresh.
Blot en idé (du har måske gættet at jeg synes pivottabeller er et fremragende værktøj :o))
Hilsen  Luffe
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 21:04 #23
Hejsa

Jeg går udfra det er den samme fremgangsmåde som ovenstående, nemlig Alt + F11 og så kopier ovenstående. Skal funktionen så hedde =public function findsum(A4:D4;E4:H4)

hvis kriterie 1 er i cellerne A4:D4 og
kriterie 1 er i cellerne E4:H4?

Den skriver stadig #NAVN?

Hvis jeg i cellen skriver =findsum(A4:D4;E4:H4) istedet giver det resultatet 0,00
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 21:50 #24
du skal kalde den sådan her
=findsum(A4:D4;E4:H4)
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 21:55 #25
har du dine data i
Kollone K er kriterieområde til kriterie 1 (K4:K6932)
Kollone O er kriterieområde til kriterie 2 (O4:O6932)
Kollone P er sumområdet (P4;P6932)

Er kolonne P og K rene talværdier og ikke tal som tekst
Er Kolonne O renset for uønskede mellemrum, så der kan sammenlignes, med det der står i E4:H4
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:07 #26
Ja det skulle jeg mene.

Række 1-3 er overskrifter og række 4 - 6932 er tal.

Og jeg har skrevet formlen som du har skrevet. Jeg har lavet det hele i samme ark - på en fane der hedder Salg

Er det underordnet hvor på arket jeg indsætter funktionen =findsum(A4:D4;E4:H4)?
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:10 #27
Ja, bare det er på samme ark, som data
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:12 #28
prøv at sende arket til mig, jeg sidder her alligevel i den næste time.

kabbak snabela tiscali dot dk
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:13 #29
Så er det jo ikke godt at vide hvorfor det ikke fungerer!?

Det kan dog også fra måned til måned være forskelligt hvor mange linier data mængden fylder (pt. 6932 linier)
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:15 #30
funktionen finder selv antal linjer, den tjekker fra linje 30000 og opad
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:22 #31
Hvad kan så være problemet?

Vil du evt. have arket tilsendt? Format 2007 / 97?
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:24 #32
format 2003
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:29 #33
Det må så være det der hedder Excel 97 - 2003 projektmappe!?

Må jeg prøve at sende det til dig?

Så skal jeg lige have mailadresse
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:30 #34
kabbak snabela tiscali dot dk
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:32 #35
Er hermed afsendt!

Hvad er det for en måde i skriver Jeres mail adresse på herinde??
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:34 #36
det er for at undgå spam, der er net robotter der kan læse mailadresser.
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:42 #37
Ok så lærte jeg også noget idag! Har du modtaget filen?
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:44 #38
ja
Du skal skrive med stort ligesom i kolonne O, der er jo forskel på store og små bogstaver, det SKAL være ens, men jeg laver lige koden om, så den laver alt med stort,
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:45 #39
ublic Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:P" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 6)
    Next
End Function
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:46 #40
Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:P" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 6)
    Next
End Function
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:50 #41
Skal jeg kopiere en af ovenstående?

- erstatte det jeg kopierede ind i module før?
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:50 #42
ja
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:52 #43
Er det kun den sidste jeg skal bruge?

Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:P" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 6)
    Next
End Function
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:52 #44
bemærk, den opdaterer kun hvis du retter, ændrer i cellerne med kriterier
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:53 #45
ja det er den sidste
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:55 #46
Ja så er der kommet et tal frem. Det er jo fantastisk!!!

Så skal jeg lige teste om den regner rigtigt!

Det er første gang jeg nogensinde har oprettet et spm. herinde, men jeg kan se der er noget med nogle point.

Jeg siger i hvertfald mange tak for hjælpen, og så må du lige sige til hvordan jeg kan give dig nogle velfortjente point!

Mvh.

Henrik
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 22:58 #47
Og det virker! Jeg har lige prøvet at lave 16 sum.hviser sammentællinger. Og det giver samme resultat - men er unægteligt lidt mere besværlig!
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 22:58 #48
jeg smider et svar ;-))

du skal markere mit navn i boksen til venstre og så trykke accepter, hvis du vil give mig point.

hvis der er flere man vil give point, så kan man vælge flere navne, hvis de har svaret.
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 23:01 #49
Så skulle du gerne have gået nogle point!
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 23:01 #50
du skal vide at det kaldes en brugerdefineret funktion, og den er programmeret specielt til det ark den virker på.
Men du lærer jo nok at ændre koden, så du kan bruge den andre steder også.

hilsen Holger
Avatar billede henrike Nybegynder
15. august 2007 - 23:04 #51
Ja jeg kan jo prøve mig lidt frem.

Det kunne være man skulle overveje et kursus i området på et tidspunkt. Jeg arbejder meget i Excel på mit arbejde, men VBA mv. har jeg aldrig lært noget om så det kunne være spændende!

Har du fået point?
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2007 - 23:05 #52
ja tak, jeg har fået ;-))
Avatar billede mikker Nybegynder
16. august 2007 - 09:17 #53
Hej Henrik

Hvis du er seriøs omkring kursus vil jeg anbefale PeopleNet.
Jeg har selv været på et kursus med Roland Greger og ham kan jeg kun anbefale.
Det er jo ikke gratis, men hvis der er nogle stykker på dit arbejde der er interesserede så ved man aldrig.

Og velkommen til den fantastiske VBA verden :o)

- Mikker
Avatar billede henrike Nybegynder
16. august 2007 - 09:27 #54
Hvordan kan jeg redigere i nedenstående således den tager sum i kollone Q i stedet for P?

Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:P" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 6)
    Next
End Function
Avatar billede kabbak Professor
16. august 2007 - 09:55 #55
Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:Q" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 7)
    Next
End Function
Avatar billede henrike Nybegynder
16. august 2007 - 10:23 #56
Hej igen Kabbak

Det er godt at høre fra dig igen. Jeg har lige snakket med min chef og vi har aftalt at jeg snart skal på kursus i ovenstående.

Jeg har en ekstra udfordring til dig! Jeg kan evt. oprette et nyt spørgsmål så du kan få nogle point hvis du kan løse det.

Jeg skal kunne bruge begge funktioner med sum-område i kollone P OG Q. Det har jeg vist selv løst ved at kalde den "gamle" for Findsum1.

Problemet er at det nye beløb i kollone Q der skal summeres er beløb excl. afgift. Beløbet skal tillægges afgift som afhænger af hvilket varenr. der er tale om. Jeg har en liste med varenumre og tilhørende afgift som varierer fra 0 - 2750 kr. pr. 1000 l.

Kan det lade sig gøre at indbygge det i den nye Findsum formel?

Alternativet er at lave en ekstra kollone R hvor man på hver linie laver følgende formel:

=(SUM.HVIS($U$2:$U$21;K28;$V$2:$V$21)/1000*-P28)+Q28

Hvor varenumre er U2:U21 og tilhørende afgift er V2:V21 - afgiften divideres med 1000 og ganges med literbeløbet og tillæges salgsbeløbet excl. afgift.

Er det besværligt at lave så kan ovenstående metode anvendes.
Avatar billede henrike Nybegynder
16. august 2007 - 11:19 #57
Jeg har fået ovenstående vedr. afgift til at fungere så her kan jeg godt klare mig med det.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvor det er defineret at:

Kollone K er kriterieområde til kriterie 1
Kollone O er kriterieområde til kriterie 2

Jeg kan se hvor du har rettet vedr. sum - dette har jeg selv rettet til R som er den nye kollone inkl. afgift.

Jeg kan f.eks. ikke se at der står "O" nogle steder.
De data der er i K4:K6932 + O4:O6932 er tal for en bestemt periode.

Jeg skal også have nye tal med andre perioder hvor den skal summere udfra de samme kriterier, men istedet for kollone K kan det f.eks. være T og O kan f.eks. være X og sumområde kan være Y og AA (liter og beløb inkl. afgift).

På forhånd tak........
Avatar billede kabbak Professor
16. august 2007 - 12:07 #58
Public Function FindSum(Kriterie1 As Range, Kriterie2 As Range)
    Dim Find1 As Variant, Find2 As Variant
    Dim Data As Variant, i As Integer, J As Integer, M As Long, RW As Long
    RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:Q" & RW)

    For M = 1 To UBound(Data, 1)
        For i = 1 To UBound(Find1, 2)
            If Not IsEmpty(Find1(1, i)) Then
                If Find1(1, i) = Data(M, 1) Then' 1 tallet i Data(M, 1) er Kolonne K
                    Data(M, 1) = "+"

                    Exit For
                End If
        Next

        For J = 1 To UBound(Find2, 2)
            If Not IsEmpty(Find2(1, J)) Then
                If UCase(Find2(1, J)) = UCase(Data(M, 5)) Then' 5 tallet i Data(M, 5) er Kolonne O
                    Data(M, 5) = "+"
                    Exit For
                End If
        Next
        If Data(M, 1) = "+" And Data(M, 5) = "+" Then FindSum = FindSum + Data(M, 7)
    Next
End Function
Avatar billede henrike Nybegynder
16. august 2007 - 12:12 #59
Jeg prøver lige at rode med det så vender jeg tilbage...
Avatar billede henrike Nybegynder
16. august 2007 - 12:34 #60
Ja det virker godt.....nu har jeg i første omgang flyttet alle data fra kollone K til A

Så har jeg rettet følgende:

RW = Range("K30000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("K2:Q" & RW)

til

RW = Range("A750000").End(xlUp).Row
    Find1 = Kriterie1
    Find2 = Kriterie2
    Data = Range("A2:F" & RW)

Og resten fungerer stadigvæk.

Jeg har endvidere rettet Range til 750000 for at være på den sikre side (alle tal kommer med). Det skulle vel være ok?

Endnu engang tak for hjælpen.

Hvordan gør jeg vedr. point - opretter jeg bare et nyt spm. som du svarer på?
Avatar billede kabbak Professor
16. august 2007 - 12:37 #61
det er ok med dem, som jeg har fået ;-))