Avatar billede lotte48 Nybegynder
24. august 2007 - 14:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel - Query - databaseforespørgsel

Jeg har problemer med nedenstående macro....
Jeg vil gerne opdatere en forespørgsel - med et nyt vilkårligt nummer i databasen dvs. ændre 4194 til et andet nummer - fx. med en msgbox eller blot få macroen til at læse det nummer jeg taster i celle A1.
Men...  hvad skal jeg ændre i koden, for at den virker??

Sub Macro4()
    With Selection.QueryTable
        .Connection = Array(Array( _
        "ODBC;DRIVER={Client Access ODBC Driver (32-bit)};COMPRESSION=0;LAZYCLOSE=1;CMT=0;PKG=QGPL/DEFAULT(IBM),2,0,1,0,512;LANGUAGEID=ENU;DF" _
        ), Array("TPKGLIB=QGPL;DBQ=DTDDAN;SYSTEM=10.128.59.11;"))
        .CommandText = Array( _
        "SELECT ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR, ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS, ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM, ZUFAPO.ZUFP_ARTBEZ, ZUFAPO.ZUFP_BMENGE, ZUFAPO.ZUFP_BERTST, ARTSTM.ASS1_LAGBST, ARTSTM.ASS1_REIH01, ARTSTM.ASS1_FACH01" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "FROM SERVER1." _
        , _
        "DTDDAN.ARTSTM ARTSTM, SERVER1.DTDDAN.ZUFAPO ZUFAPO" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "WHERE ARTSTM.ASS1_ARTNUM = ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM AND ((ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR=4194) AND (ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS>=100))" _
        )
        .Refresh BackgroundQuery:=True
    End With
End Sub

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
24. august 2007 - 14:57 #1
Sub Macro4()
    With Selection.QueryTable
        .Connection = Array(Array( _
        "ODBC;DRIVER={Client Access ODBC Driver (32-bit)};COMPRESSION=0;LAZYCLOSE=1;CMT=0;PKG=QGPL/DEFAULT(IBM),2,0,1,0,512;LANGUAGEID=ENU;DF" _
        ), Array("TPKGLIB=QGPL;DBQ=DTDDAN;SYSTEM=10.128.59.11;"))
        .CommandText = Array( _
        "SELECT ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR, ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS, ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM, ZUFAPO.ZUFP_ARTBEZ, ZUFAPO.ZUFP_BMENGE, ZUFAPO.ZUFP_BERTST, ARTSTM.ASS1_LAGBST, ARTSTM.ASS1_REIH01, ARTSTM.ASS1_FACH01" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "FROM SERVER1." _
        , _
        "DTDDAN.ARTSTM ARTSTM, SERVER1.DTDDAN.ZUFAPO ZUFAPO" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "WHERE ARTSTM.ASS1_ARTNUM = ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM AND ((ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR=" & Range("A1").Value & ") AND (ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS>=100))" _
        )
        .Refresh BackgroundQuery:=True
    End With
End Sub
Avatar billede lotte48 Nybegynder
24. august 2007 - 19:49 #2
Tak for input....

Run time error '1004'
SQL syntaksfejl
og denne linie er markeret:
.Refresh BackgroundQuery:=True

Den henter ikke data....

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
24. august 2007 - 21:40 #3
står du på en af cellerne med date, hvis du ikke gør det, kan du ikke opdatere.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
24. august 2007 - 23:34 #4
date ??  == data ??

Hvad skal tilføjes, for at nummeret kan indtastes i en msgbox ??
og for at man står et korrekt sted i arket vd start.

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
25. august 2007 - 12:20 #5
jeg går ud fra at din QueryTable, starter i A1, så skulle denne virke.

Sub Macro4()
Dim NR As Integer
Range("A1").Activate
NR = InputBox("Indtast nummer")
    With Selection.QueryTable
        .Connection = Array(Array( _
        "ODBC;DRIVER={Client Access ODBC Driver (32-bit)};COMPRESSION=0;LAZYCLOSE=1;CMT=0;PKG=QGPL/DEFAULT(IBM),2,0,1,0,512;LANGUAGEID=ENU;DF" _
        ), Array("TPKGLIB=QGPL;DBQ=DTDDAN;SYSTEM=10.128.59.11;"))
        .CommandText = Array( _
        "SELECT ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR, ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS, ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM, ZUFAPO.ZUFP_ARTBEZ, ZUFAPO.ZUFP_BMENGE, ZUFAPO.ZUFP_BERTST, ARTSTM.ASS1_LAGBST, ARTSTM.ASS1_REIH01, ARTSTM.ASS1_FACH01" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "FROM SERVER1." _
        , _
        "DTDDAN.ARTSTM ARTSTM, SERVER1.DTDDAN.ZUFAPO ZUFAPO" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "WHERE ARTSTM.ASS1_ARTNUM = ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM AND ((ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR=" & NR & ") AND (ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS>=100))" _
        )
        .Refresh BackgroundQuery:=True
    End With
End Sub
Avatar billede lotte48 Nybegynder
28. august 2007 - 16:22 #6
Tilbage igen....  det fungerer 'næsten'....
på den måde at det har udløst et par andre problemer.

1) Opdatering medfører at der kan være færre linier end i foregående
opdatering....  hvordan sletter man uden at gøre ravage ?

2) Hvordan markerer man det område, der indeholder data, og kopierer til en
anden fil med 'pæn' formatering.

3)og hvordan gemmer man denne formaterede fil med et nyt navn, som
indeholder &NR plus dags dato. ??

Jeg er klar over, at spørgsmålet er udvidet - og det skal nok blive belønnet, men jeg synes at der er sammenhæng i spørgsmplene her - som jeg gerne vil kunne anvende i en senere opgave af samme salgs.

Tak for din hjælp

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2007 - 17:00 #7
1. Hvis den starter i A1, må du gerne slette fra række 2 og nedad, men aldrig række 1.

2. Jeg er i tvivl om du mener manuelt eller via kode, sådan her manuelt:
  Hvad mener du med 'pæn' formatering, som det står i din query.??
  marker området, vælg kopier, gå over i den nye fil(ark), vælg sæt ind. så skulle den
  være i orden.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
29. august 2007 - 11:37 #8
1)  OK, var nervøs for om jeg kom til at slette "bindinger" til
opslaget.

2) Ja, jeg mener Via koden - dvs. kopier til slags skabelonfil, som er præ-formateret
som et skema (dvs. skal ikke kodes), men "kaldes" fra en skabelonmappe....  og efter kopieringen skal skabelonen gemmes med nyt filnavn == &NR-dags-dato.

Det, der er mit problem her er, at få koden åbne skabelonen,
og at finde/markere området, som kun indeholder A1:[den sidste celle med data], fordi hver opdatering har variabelt antal rækker....

og så at gemme skabelonfilen med et navn, som består af [&NR og DagsDato]

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
29. august 2007 - 23:24 #9
prøv at tjekke denne

Dim NR As Integer
Sub Macro4()
    Range(Range("A2"), Range("A65536")).Rows.ClearContents    ' tømmer arket fra A2 og ned

    Range("A1").Activate
    NR = InputBox("Indtast nummer")
    With Selection.QueryTable
        .Connection = Array(Array( _
                            "ODBC;DRIVER={Client Access ODBC Driver (32-bit)};COMPRESSION=0;LAZYCLOSE=1;CMT=0;PKG=QGPL/DEFAULT(IBM),2,0,1,0,512;LANGUAGEID=ENU;DF" _
                            ), Array("TPKGLIB=QGPL;DBQ=DTDDAN;SYSTEM=10.128.59.11;"))
        .CommandText = Array( _
                      "SELECT ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR, ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS, ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM, ZUFAPO.ZUFP_ARTBEZ, ZUFAPO.ZUFP_BMENGE, ZUFAPO.ZUFP_BERTST, ARTSTM.ASS1_LAGBST, ARTSTM.ASS1_REIH01, ARTSTM.ASS1_FACH01" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "FROM SERVER1." _
                    , _
                    "DTDDAN.ARTSTM ARTSTM, SERVER1.DTDDAN.ZUFAPO ZUFAPO" & Chr(13) & "" & Chr(10) & "WHERE ARTSTM.ASS1_ARTNUM = ZUFAPO.ZUFP_ARTNUM AND ((ZUFAPO.ZUFP_AUFTNR=" & NR & ") AND (ZUFAPO.ZUFP_AUFPOS>=100))" _
                    )
        .Refresh BackgroundQuery:=True
    End With
End Sub

Public Sub Gem()
    Dim Sti As String
    Sti = "C:\data\"    ' ret til hvor du vil gemme
    ActiveSheet.Copy
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
                          Sti & NR & "_" & Date & ".xls", FileFormat:=xlNormal, _
                          Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
                          CreateBackup:=False
    ActiveWindow.Close
End Sub
Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. december 2007 - 23:55 #10
kabbak - jeg vil gerne takke - vil du lægge et svar

/Lotte
Avatar billede kabbak Professor
02. december 2007 - 09:26 #11
et svar ;-))
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. februar 2008 - 00:27 #12
Undskyld, jeg glemte at slutte af....