Avatar billede pepperfar Nybegynder
26. august 2007 - 16:28 Der er 19 kommentarer

Live chat Danske symboler

Hej,
Jeg har fornylig købt et live chat system som bruges på vores hjemmeside. Det virker helt fint der er bare det problem at når man ikke er online og brugeren trykker på "Livechat" kommer der en boks frem, hvor der står, at medarbejder ikke er tilstede og kunden kan skrive en besked i stedet, via nedenstående felter. Det er fint og virker, bortset fra at den mail jeg så får ikke indeholder Æ, Ø og Å. men nogle mærkelige tegn istedet. Derudover er det heller ikke muligt at se Æ,Ø og Å bogstaver når man chatter med en kunde.

Hvad skal jeg gøre for at løse dette problem?

Skal lige siges at systemet er udarbejdet i PHP.
Avatar billede belloc Nybegynder
26. august 2007 - 16:44 #1
Jeg har ofte samme fejl på diverse hjemmesider når jeg browser dem med min FireFox, Internet Explorer har endnu ikke "svigtet" mig, men jeg løser problemet ved at gå op og vælge den som hedder Tegnsæt -> Vestligt(ISO-8859-1), så opdateres siden lige engang også virker det igen. Prøv og se om du har lignende problem :)
Avatar billede pepperfar Nybegynder
26. august 2007 - 17:09 #2
Nej, det er slet ikke det. Det må have noget med koden i selve PHP-systemet. Jeg kan sagtens læse æ,ø og å på selve min side. men live chat supporten viser ikke æ, ø og å.
Avatar billede belloc Nybegynder
26. august 2007 - 17:15 #3
hvilke tegn står der i koden for æ, ø og å ? aelig; (æ), oslash; (ø) og aring; (å) ? Eller?
Avatar billede pepperfar Nybegynder
26. august 2007 - 17:20 #4
Når jeg modtager en supportmail, ser den så ledes ud:
"Jeg ville meget gerne købe laptoptasken med produktkode 381g6f42. Da jeg har en 14" widescreen computer, ville jeg høre, hvad de indre mål i tasken er?"
Avatar billede belloc Nybegynder
26. august 2007 - 17:28 #5
Jeg mener jo i Klidekoden :o) Til selve sciptet.
Avatar billede pepperfar Nybegynder
26. august 2007 - 17:30 #6
jamen der er jo ikke nogle æ,ø og å i kilde koden? De æ,ø og å opstår jo når kunden skriver en online meddelse med et spørgsmål?
Avatar billede belloc Nybegynder
26. august 2007 - 17:33 #7
Tjaaee.. Spørgsmålet er jo bare om kunden ser dem som æ,ø og å, når han eller hun skriver meddelsen. Men ja jeg må ærligt indrømme at jeg så må melde pas.
Avatar billede pepperfar Nybegynder
26. august 2007 - 17:45 #8
Når kunden eller medarbejderen skriver i feltet vises æ, ø, å normalt. Men såsnart der er trykket "Send" vises de på skærmen som ovenstående eksempel. Har testet det frem og tilbage. Andre som ved noget?
Avatar billede olebole Juniormester
26. august 2007 - 21:10 #9
<ole>

Det skyldes, du arbejder med forskellige tegnsæt i din applikation. Du er nødt til at lægge dig fast på ét tegnsæt - og så bruge det konsekvent. Det betyder, at:

1) din server skal benytte det pågældende tegnsæt - og serve dokumenterne med det
2) din database skal benytte det pågældende tegnsæt
3) alle php-koder, du anvender, skal benytte det pågældende tegnsæt
4) du skal bruge en meta, der definerer det pågældende tegnsæt i dine HTML-dokumenter

/mvh
</bole>
Avatar billede pepperfar Nybegynder
27. august 2007 - 10:28 #10
okay, mange tak. Dvs. jeg skal sætte noget ligende dette ind i mine php koder:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Hvis jeg nu har en side som ser ud som nedenstående(dog kun et udpluk), hvor skal koden så sættes ind?:

<?
error_reporting(E_ERROR);

include("config.inc.php");
include("tracker.php");

    //department specific paging?
    if(!empty($dept_paging)){
        $pg_dept = $target;
    } else {
        $pg_dept = 'page';
    }

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
if(isset($begin))
{

    //if this is a proactive chat
    if($ST)
    {
        //define session as admin created it
        $session = session_track($log_dir,$ST);
        $FName="Guest";
        $Imessage = "Hej $FName. Hvordan kan jeg hjælpe dig?";
    } else {
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2007 - 14:31 #11
Jeg kan ikke vide, om det er, hvad du skal bruge. Hvad bruger din server og hvad bruger din DB?
Avatar billede pepperfar Nybegynder
27. august 2007 - 20:01 #12
Ved det ikke, men kan jeg ikke bare prøve mig frem? Hvor skal meta linien sættes ind?
Avatar billede -veile- Nybegynder
27. august 2007 - 20:36 #13
hvad hedder jeres hjemmeside ??
Avatar billede pepperfar Nybegynder
27. august 2007 - 22:10 #14
Det er http://www.hardware-store.dk - chat systemet befinder sig ude i siden, under menuen.
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2007 - 01:14 #15
Dine dokumenter serves som 'text/html' med 'iso-8859-1', så den meta, du har er korrekt. Der er heller ikke problemer med skandinaviske tegn på siden - hvilket igen betyder, at din DB også kører 'iso-8859-1' ... alt det er fint.

Det tyder på, problemet ligger i det dokument (eller den funktion), der afsender din e-mail
Avatar billede pepperfar Nybegynder
28. august 2007 - 21:54 #16
Prøv at kigger på: http://www.hardware-store.dk/problem.htm - der har jeg angivet dette spørgsmål med billede anvisning. evt. dette hjælper for forståelsen.
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2007 - 22:53 #17
Prøv at læse min seneste kommentar - der har jeg skrevet forklaringen. Der er vist ikke nogen, der er i tvivl om, hvad det er, du oplever  :)
Avatar billede pepperfar Nybegynder
29. august 2007 - 13:11 #18
Det var nu også det jeg var kommet frem til inden jeg stillede spørgsmålet - Der er jo ikke noget galt med tegnsættet på selve http://www.hardware-store.dk. Det som er problemet er chatten, men hvordan kan det løses? Jeg har prøvet at angive tegnsættet ind i <head> i den php-kode hvor chatten viser. men virker stadig ikke.
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2007 - 17:52 #19
Det er der ingen andre end dig, der kan vide. Du er den eneste, der kender koden  :)