Avatar billede cold_raider Nybegynder
28. august 2007 - 13:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skrive til XML.

Hej eksperter!

Jeg har en xml fil som ser sådan ud:

<?xml version="1.0" standalone="yes"?>
<playlist>
  <trackList>
    <track>
      <title>Noget</title>
      <creator>Noget Andet</creator>
      <location>FinSang.mp3</location>
    </track>
  </trackList>

</playlist>

Når jeg så skal skrive til den, bruger jeg denne kode:

        Dim doc As XmlDocument = New XmlDocument
        doc.Load(My.Request.PhysicalApplicationPath & "/playlist.xml")

        Dim title As XmlNode = doc.CreateElement("title")
        title.AppendChild(doc.CreateTextNode("Flot Sang"))
        Dim creator As XmlNode = doc.CreateElement("creator")
        creator.AppendChild(doc.CreateTextNode("Godt Band"))
        Dim location As XmlNode = doc.CreateElement("location")
        location.AppendChild(doc.CreateTextNode("FlotSang.mp3"))
        Dim track As XmlNode = doc.CreateElement("track")
        track.AppendChild(title)
        track.AppendChild(creator)
        track.AppendChild(location)
        doc.DocumentElement.AppendChild(track)

        doc.Save(My.Request.PhysicalApplicationPath & "/playlist.xml")

Problemet er så, at den skriver det, men den skriver det ikke ind i mellem <tracklist> </tracklist> men kun i mellem <playlist> </playlist>

Hvordan får jeg den til at skrive det ind i mellem <tracklist> </tracklist>??

På forhånd tak.
Stefan
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2007 - 13:56 #1
Du skal vel sige at den skal indsættes der. Kan ske det hedder:

doc.DocumentElement.FirstChild.AppendChild(track)

? Ellers skal du jo direkte be' om trackList knuden
Avatar billede kalp Novice
28. august 2007 - 16:13 #2
doc.SelectSingleNode("playlist/trackList").AppendChild(track)
hvis den ikke fanger noden så gør en af disse i hvertfald.
doc.SelectSingleNode("/playlist/trackList").AppendChild(track)
og helt sikkert
doc.SelectSingleNode("//playlist/trackList").AppendChild(track)

men du skal helst bruge en af de andre to:)
Avatar billede cold_raider Nybegynder
28. august 2007 - 20:13 #3
jeg kan ikke få nogle af eksemplerne til at virke, nok fordi jeg gør det forkert. Hvor skal jeg sætte det hen i koden?
Avatar billede windcape Praktikant
28. august 2007 - 20:20 #4
kalp

playlist er da root node, så den skal da ikke med ? :-) dvs. hvis det er klassisk DOM stil:

track = doc.ChildNodes[0].AppendChild(doc.CreateElement("track"));
Avatar billede cold_raider Nybegynder
28. august 2007 - 20:24 #5
track = doc.ChildNodes[0].AppendChild(doc.CreateElement("track"));

doc.ChildNodes[0] giver en fejl der siger at det ikke kan konvertes til XmlNode når det er en XmlNodeList
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2007 - 20:34 #6
Jeg vil da mene at mit forslag giver

<?xml version="1.0" standalone="yes"?>
<playlist>
<trackList>
<track><title>Noget</title><creator>Noget Andet</creator><location>FinSang.mp3</location></track>
<track><title>Flot Sang</title><creator>Godt Band</creator><location>FlotSang.mp3</location></track>
</trackList>
</playlist>

Eneste ændring i linien:
    doc.DocumentElement.FirstChild.AppendChild(track)
Avatar billede cold_raider Nybegynder
28. august 2007 - 20:44 #7
sådan så virker det, skulle bare lige åbne øjnene lidt. erikjacobsens eksempel virkede perfekt. Takker læg et svar så får du point. I andre skal selvfølgelig også have tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2007 - 20:54 #8
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede kalp Novice
28. august 2007 - 21:17 #9
windcape >> med xpath så skal root angives:)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2007 - 21:37 #10
Jeg vil også mene at alle 3 forslag fra kalp vil give det rigtige resultat.
Avatar billede cold_raider Nybegynder
13. maj 2008 - 10:35 #11
lukker