Avatar billede kourinsu Nybegynder
01. september 2007 - 11:45 Der er 2 kommentarer

Dynamisk listing udfra databasetabel

Jeg er helt ny i Filemaker, så jeg famler mig lidt frem. Jeg har en databasetabel med alle årets uger, hvoraf kun 8-10 skal være aktive ad gangen. Det regner jeg med, at ville gøre sådan, at aktive uger får et flag i databasetabellen, der hedder 1, når de er aktive, og 0, når de er inaktive. I min portal vil jeg gerne dynamisk udskrive de aktive uger, mens de inaktive ikke skal udskrives/være usynlige, men hvordan pokker/dælen gør jeg det?
Avatar billede zordesign Nybegynder
29. november 2007 - 18:38 #1
Må jeg foreslå en alternativ mulighed?  Jeg går ud fra, at du kører FileMaker 7 eller nyere.

Portalen vises på ent layout baseret på eén tabel (lad os kalde den "master"), og poster vises så fra den relaterede tabel (lad os kalde den "uger") i portalen.

1) Lav et beregnet felt (calculation) af typen number i master-tabellen. Kald det fx "Uge". Sæt dette felt til at være WeekOfYearFiscal( Get( CurrentDate ); 2 ). Det betyder, at feltet altid indeholder den aktuelle uge. Tricket med WeekOfYearFiscal er, at FileMakers uger med funktionen WeekOfYear starter på søndag. Med WeekOfYearFiscal kan du specificere en valgfristartdag. 2 er mandag.

2) Lav to beregnede felter mere i mastertabellen: UgeStart og UgeSlut. Kontroller, at værdien ikke gemmes (Storge Options: Do not store calculation results). Lad disse være hhv. Uge-4 og Uge+4.

3) Nu kan du bygge en relation mellem tabellerne master og uger. Relater på, at UgeFra i master skal være <= uge i ugetabellen og UgeTil i master skal være  >=  Uge i ugetabellen.

Nu vises ugerne korrekt.

Du kan vælge at  eliminere Uge-feltet i mastertabellen og blot indsætte beregningen direkte i UgeFra og UgeTIil
Avatar billede kourinsu Nybegynder
05. december 2007 - 23:50 #2
Hej

Jeg fandt sådan set en anden løsning for lang tiden siden, men smid et svar alligevel. Uanset, så kan jeg utvivlsomt bruge det i fremtiden. Tak