Avatar billede orca Nybegynder
11. september 2007 - 13:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med OleDbProvider

Jeg får følgende fejl idet jeg kalder .Open() på en OleDbConnection:
The 'Microsoft.Jet.OLEDB.4.0' provider is not registered on the local machine.

Min connection string er korrekt og lyder:
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=xxx.mdb

Det har virket tidligere på maskinen, jeg er ikke klar over nogle miljøændringer som er blevet foretaget. 100% samme kode virker på en tilsvarende maskine.

Jeg kører en Server 2003 Web edition på en x86 maskine. Jeg har forsøgt følgende:
Reinstallation af MDAC - alt er installeret korrekt.
Tvunget IIS til at køre x86 mode via adsutil.vbs.
Tilføjet codedom elementet for at specificerer /platform:x86 til compileren så jeg er sikker på der bliver compilet x86 kode.
Verificeret at de autocompilede DLL'er i Temp ASPNET files rent faktisk er x86.
Geninstalleret ASP.NET, både runtime og SDK.
Installeret alle updates til Windows.
Kørt filemon, databasen bliver ikke kaldet, så det er et provider issue - den får 100% ikke fat i provideren.
Lave et web deployment project, samme resultat.

Finden er at fuldstændig samme simple connection forsøg kører perfekt i en konsol applikation, men ikke i web site projects - uanset hvilke.

Alle de ting jeg kan Google mig frem til tyder på enten MDAC problemer (som det ikke er), eller at IIS'en kører x64 hvor den skulle køre x86 for at snakke med MDAC, men det er heller ikke problemet - alt bliver compilet til x86.

Jeg er på bar bund. Format C: er ikke en option.
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 13:33 #1
Et ukvalificeret bud: måske reregistrering ?
http://support.microsoft.com/kb/278604
Avatar billede orca Nybegynder
11. september 2007 - 13:55 #2
Desværre, been there, done that. Har både haft reinstalleret MDAC, manuelt registreret MDAC/JET DLL'erne, samt forsøgt at kopiere DLL'er fra den fungerende maskine over, intet har haft nogen effekt. Jeg tror ikke issuet ligger i MDAC/registreringen i og med at jeg fint kan bruge provideren fra en konsol applikation. Det må næsten ligge i IIS/.NET compileren, men jeg er ikke sikker på noget længere.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 03:18 #3
Hvilken MDAC har du installeret ?

De nyeste indeholder ikke Jet driver, så du skal faktisk først installere en gammel
og derefter den nyeste !
Avatar billede orca Nybegynder
12. september 2007 - 13:34 #4
Jeg kører MDAC 2.8 SP2, jeg har verificeret at der er JET driver, ligesom disse DLL'er også har været registreret manuelt - det må der også være siden jeg kan connecte via en konsol applikation.
Avatar billede orca Nybegynder
24. november 2007 - 21:09 #5
Lukker, ingen løsning fundet.