Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vise html-koder?

Hvis man vil forklare/vise html-koderne, man f.eks. skal bruge i et tekstfelt på en debat el. lign, hvor man manuelt skal kode teksten fed, kursiv, lave aktive links osv. hvordan kan man så gør disse synlige i en slags vejledning, uden at de samtidig opfattes som kodning og derfor ikke vises?

Nogen foreslag?

Pft :-)
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 20:32 #1
I et tekstarea kan man godt vise html-koder =)
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:35 #2
Åbenbart ikke alle steder. Hvis jeg f.eks. vil forklare nogen, et sted hvor man selv skal kode formatering; f.eks. hvis man vil skrive med fed, så bliver mit eksempel jo blot med fed.

<b>eksempel</b>
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 20:40 #3
Nå ja, det afhænger helt af, om programmøren af siden har slået HTML fra eller ej. Nu forstår jeg dit spørgsmål.

Skriv bare:
&lt;
i stedet for <
og:
&gt;
i stedet for >
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:40 #4
I det her tilælde bliver ovenstående eksempel ikke fed, men nogen steder vil det udløse fed skrift. (som jo er meningen) Mit problem opstår så når jeg gerne vil give eksempler på kodningen for f.eks. denne fede skrift.
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 20:45 #5
Hvis programmøren har valgt at slå HTML fra, vil <b>Fed<b> blive vist som det står her. Hvis programmøren ikke har slået det fra, vil det blive fed skrift.

Men hvis du kun vil vise det som tekst, altså som et eksempel på en HTML-kode, kan du eks. skrive:
&lt;b&gt;Fed skrift&lt;/b&gt;
som så vil vises som <b>Fed skrift</b>
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:46 #6
Ahh... nice :-)

Stik mig lige et svar.
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 20:48 #7
Svar kommer her! :)
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:53 #8
Kan du ikke lige stikke mig et eksempel på en linkhenvning også. feks.

a href="http://information.dk/138617">Artikel</a>
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 20:55 #9
Du erstatter bare < med &lt; og > med &gt;
Avatar billede oersted-pedersen Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:56 #10
C'føli' :-D

Endnu engang tak.
Avatar billede showsource Seniormester
10. oktober 2007 - 21:07 #11
Du kan også bruge <xmp></xmp>

<html><head><title>Html koder</title>
</head>
<body>
Her er et ex. på html kode:

<xmp>
<html><head><title>Html koder</title>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css_style.css">

</head>

<body>

HTML kode ex.

</body></html>
</xmp>

</body>
</html>
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 21:09 #12
Det har jeg aldrig nogensinde set før. Hvordan kan det virke, hvis programmøren replacer alle < og >, når der gemmes?
Avatar billede showsource Seniormester
10. oktober 2007 - 21:21 #13
? replacer??

Det virker som vist i ex.
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 21:51 #14
Ja, hvis man slår html fra med ASP, skriver man som regel:

strTekst=Replace(strTekst,"<","&lt;")
strTekst=Replace(strTekst,">","&gt;")

Hvordan undgås det så ved at skrive xmp??
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2007 - 21:55 #15
<ole>

xmp-elementet er IE-only, men du kan bruge pre-elementer. Dog skal du stadig udskifte '<' med '&lt;' ('>' giver faktisk ikke problemer og behøver ikke udskiftes) - men pre bevarer kodens white-space (herunder tabs)

/mvh
</bole>
Avatar billede showsource Seniormester
10. oktober 2007 - 22:04 #16
w13 ja, så virker det jo ikke! :O)
Spm. var jo hvordan man kunne vise html kode, uden at den blev afviklet. ( dhtml kategori )

<xmp> virker fint nok i IE, FF og NS.
at det så ikke er en kodestandard, er en anden snak.
Den har virket siden "tidernes morgen"
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2007 - 02:23 #17
Sorry ... det har faktisk engang været valid kode, men blev deprecated allerede for mere end 10 år siden:
    http://www.w3.org/TR/REC-html32#xmp

Font-tags og layout i kæmpe tabel-helveder virker også, meeeeeeeeen ....  :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2007 - 02:26 #18
- og faktisk virker det både i min gamle Mozilla 1.5 og seneste FF. Det viser sig tilmed, at Opera har understøttet xmp fra og med version 7.5(!?!!??)
Avatar billede showsource Seniormester
11. oktober 2007 - 10:41 #19
Ja, det virker også i lynx browseren :O)