Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Viewport-ramme - jeg kan ikke markere den.

Arbejder med ADT2007.
I layout kan jeg se viewport-rammen men ikke markere den. Jeg skal have ændret mål osv.
Den ligger ikke i et lag, der er frosset/låst/off eller andet.

Hvad kan være galt?

Mvh
Pernille
Avatar billede sorensfar Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:04 #1
Hej
Jeg kender jo ikke dit niveau, så undskyld, hvis min kommentar er for banal for dig. Allerførst lige et ? - du skriver, at du vil kunne markere viewporten for at kunne lave om på bla. nogle mål. Hvorfor? Laver du ikke dine mål mens du er i Paperspace. Gør du det, har du jo ikke behov for at kunne komme ind i viewporten (altså at kunne komme i modelspace). Hvis du derimod har lavet din dimensionering i modelspace, kan du jo bare skifte til model-fanebladet og ændre dine mål, istedet for at gøre det igennem viewporten. Men mht. at kunne markere viewporten - du ER vel i paperspace? Hvis du er i modelspace (kig lige under dit tegneområde om der står model eller paper i statuslinien), kan der nemlig være sket det, at du har en viewport inden i en anden viewport. Så kan det være svært (næsten umuligt at komme til at markere den inderste).
Du siger, at rammen ikke ligger i et lag, som er låst (skal det være, hvis man kan se den uden at kunne markere den) - men véd du, hvilket lag den ligger i. Kan du slå visningen af rammen til og fra, ved at fryse/tø dette lag? Prøv! Prøv evt. også at oprette et nyt layout og se om viewporten dér, opfører sig på sammen måde.
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:27 #2
hej og tak for svar.
jeg har arbejdet med programmet i mange år, men lige det her kan jeg ikke gennemskue.

i store tegninger arbejder jeg gerne i layoutet i de enkelte viewports, men det er nu meget afhængigt af arbejdets art.

jeg skal have låst viewporten/indstillet målforholdet, men når først den er sat ind på layoutet og jeg har flyttet lidt på den, kan jeg ikke længere markere rammen.

jeg kan godt "komme ind i" viewporten, det er jo bare at dobbeltklikke inden for rammen.

nå - har lige prøvet igen, og nu virker det. Jeg har ikke gjort det anderledes end tidligere, men måske jeg er ved at være træt.
Den nye viewport er ok, men det gamle kan ikke få markeret rammen. Kan ikke se hvilket lag, det ligger i (har tændt for dem alle, men den dukker ikke op).
Nu sletter jeg den og starter forfra.
men det er da lidt irriterende.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:41 #3
Bare et sidste indfald - det skulle vel ikke være fordi du har en tegningsramme liggende i dit layout, og viewporten ligger lige oveni så kanten af viewporten falder sammen med kanten af tegningsrammen? hmm... kunne være en mulighed :-)

- husk iøvrigt at lukke spørgsmålet, og god arbejdslyst c",)
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
01. november 2007 - 01:08 #4
hej igen.
nej det er heller ikke tilfældet.
tak for indsatsen.
mvh
pernille
Avatar billede fredeuhr Nybegynder
16. april 2008 - 19:24 #5
Lige en kommentar til viewport - når der ligger flere viewports inde i hinanden er det ganske rigtigt meget svært at komme til ModelSpace i et eller flere af viewportene. Det gør man i stedet for med Ctrl+R

Fredeuhr
Avatar billede nikkelheimer Nybegynder
17. april 2008 - 07:59 #6
Hej Frede.
Ctrl+R kendte jeg ikke. Når jeg har viewports, der ligger oven i hinanden, plejer jeg at trække rammen udover den primære ramme for på den måde at komme til den.
Du skal have tak for fif'et.
mvh
Pernille