Avatar billede hrc Mester
17. november 2007 - 20:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fuldtekstsøgning. Hvordan starter man?

På serveren har jeg oprettet et fuldtekst-indeks på en person-tabel.

Glad og fro forventede jeg derefter, at på en efternavnssøgning på "karlsen" ville finde de der "carlsen", "karlsson" osv.

- Men det kan jeg ikke - eller kan jeg?

I mit script bruger jeg CONTAINS, men jeg har også prøvet med CONTAINSTABLE
Avatar billede hrc Mester
17. november 2007 - 20:51 #1
Har det noget med de hersens "Word breakers" at gøre? Når jeg kigger på felterne jeg indekser, er de alle sat til US "word-breakeren". En dansk findes men er ikke registreret / installeret.

Google er min ven og jeg fandt en beskrivelse af hvordan man installerer den (KB 908441) - men det ser mig godt nok lidt speget ud.

Desuden er beskrivelsen rettet til SQL2005 og jeg kører på 2000'eren.
Avatar billede hrc Mester
17. november 2007 - 21:08 #2
Jeg har prøvet dette

SELECT ID FROM borger
  where CONTAINS(efternavn, 'karlsen')

og dette

SELECT ID FROM borger
  where CONTAINS(efternavn, ' FORMSOF (INFLECTIONAL, karlsen) ')

Intet kan lokke andre efternavne frem. Desuden kan jeg ikke angive "karl*" - men det er nok bare mig.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
18. november 2007 - 00:43 #3
FTI er ikke min stærke side, men for at lave wildcard skal du gøre sådan her:
SELECT ID FROM borger
  where CONTAINS(efternavn, '"karl*"')

En ting ved jeg dog, det er at karlsen ikke bliver indexeret som carlsen, så jeg kiggede lige lidt på google og fandt noget med THESAURUS

http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=2000973&SiteID=1

Well.. just my 2 cent, håber du kan bruge det til noget :)
Avatar billede hrc Mester
19. november 2007 - 09:28 #4
Fandt filerne - de danske mangler naturligvis. Har kopieret noise.eng til noise.dan og oversat ordne deri, men tsdan.xml er ikke sådan at støve op. Mon de har den i EL-Giganten? Skal man virkelig selv lave den fil?

janus: læg et svar, for det må være der min FTI-sko trykker.

Er der nogen der ved om tsdan.xml ligger på en MS-disk eller kan hentes på anden vis?
Avatar billede hossein Nybegynder
19. november 2007 - 10:37 #5
Avatar billede hrc Mester
22. november 2007 - 22:21 #6
hossein. Nej det har jeg ikke. Vil I dele points?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. november 2007 - 23:19 #7
Glad for du kunne bruge mit forslag.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. november 2007 - 23:19 #8
..
Avatar billede hossein Nybegynder
24. november 2007 - 00:18 #9
jeg skal ikke ha' noget point, tak.
Avatar billede hrc Mester
24. november 2007 - 00:40 #10
Tak for hjælpen begge to