Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 13:48 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra to excel filer og merge i et

Hejsa,

Jeg har brug for en automatisk funktion (evt. en makro) hvor man vælger to Excel filer der begge har et unikt ID (hvor nogle af dem matcher) og derefter får de steder ud hvor ID'erne matcher og med de andre poster der hører med.

Hvordan kan man gøre det smartest?

/J
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2007 - 14:31 #1
Via VBA kan det lade sig gøre - men du må beskrive spillereglerne lidt nærmere.

- Hvordan vælges filer?
- ID - er det i filnavnet?
- de andre poster?
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 14:35 #2
Jeg har to andre filer. Den ene er en excelfil med 1500 records og den anden er en semikollon sepereret cvs fil med 115000 records. I sidst nævnte (CVS) ligger der navne med et unikt ID. I forstnævnte ligger der navne på ting, som førstnævnte ejer - kædet sammen med samme unikke ID.

Jeg skal så finde ud af hvem der ejer hvilke ting. Det skal gerne være en nogenlunde simpelproces, hvor man kan skifte filerne ud med ny data og så få en opdateret oversigt...

Jeg har ikke meget forstand på VBA andet end lidt ASP VBA programmering tidligere - men intet i Excel...

/J
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2007 - 15:15 #3
Hvordan forestiller du dig resultatet af "sammenkædningen" skulle lagres?
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 15:24 #4
Min idé var, at det skulle være i et nyt excel ark evt. med en makro... Alternativt kunne det være en Access fil der trak på arkene...
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2007 - 15:27 #5
Nu nævner du Access - tænker du på at de 2 nævnte filer kunne indgår som tabeller - måske efter tilpasning, hvis nødvendigt?
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 15:30 #6
Jaah, har tænkt tanken - så kunne man bare lave et SQL kald... evt som en "visning" så vidt jeg forstår kan man det rimelig simpelt... Det var mest for at gøre det simpelt, da udtrækkende kommer i excel/CVS... Så skal man jo nemlig til at overføre data hver gang...:) Men ser du Acces måden som simplere?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. november 2007 - 15:47 #7
Database-tanken er jo fristende - da "Relationerne" netop kan udgøre sammenkædningen.

Når nye data kommer (Excel/CSV) - hvad så med de tidligere data?

Om Access er simplere - det kræver nok lidt mere analyse...

-

Du er velkommen til at sende et uddrag af de 2 filer til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 15:59 #8
Jeg skal sådan set selv lave filerne - det er til et skoleprojekt... Har jeg ikke gjort endnu dog...

Men jeg tænker, at den tidligere data så bare skal slettes - for idéen må være, at det er samme type data man få i et udtræk fra to forskellige databaser (hvor den ene er cvs og den anden er excel fil) og så kan man bare bruge en funktion i excel til at vælge de to filer (som evt. bare kan hedde noget specfikt - fx "navne" og "data") og så vælger excel filen der samler dataerne selv resten ud baseret på den kolonne der hedder uniktID...
Avatar billede jones279 Nybegynder
21. november 2007 - 16:00 #9
Kan man gøre det sådan?
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 10:17 #10
Nu er jeg gået tilbage til Access løsningen. Har sammenkædet to excelfiler ind i access som opdaterer automatisk - super smart... Men nu bliver jeg helt i tvivl om det så er en  "Formular", "Rapport", eller hvad der skal til?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2007 - 10:27 #11
Hvis formular - så skulle sammen kædningen kunne ses - men du skal nok opbygge en forespørgsel, hvor begge tabeller indgår og så basere formularen på denne.
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 10:32 #12
Uha... Jeg prøver lige... Jeg vender lige tilbage :)
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 10:45 #13
Jeg kan fandeme ikke få det til at spille, sådan at den viser de rigtige data...:( Selvom jeg har oprettet relationer etc...

Men jeg har lige fundet ud af, at listerne skal være mulige at redigere i... Så måske det er smartere at lave det ud fra et SQL kald - kan man gemme sådan et som standard? Og så lave det muligt at smide over i excel?
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 10:51 #14
Hov, nu lavede jeg en forespørgsel - der kan jeg sgu få en tabellignende oversigt der minder lidt om excel... Wuhuu!
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 10:51 #15
Ser ud til at virke!
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2007 - 11:13 #16
Fint - er vi færdige?
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 13:18 #17
Hmm... Nu kom jeg lige til at lege lidt videre med det - for at se hvor fleksibelt det var... Det er IKKE fleksibelt - man kan ikke bare bytte excel arkene ud og så virker det stadig, så den model duer ikke. Røv!

Så den nye quiz hedder:
"Hvor let kan du lave en makro der sammenligner en csv og en excel fil - og tager alle de rækker ud fra de to filer hvor der er et match på et unikt id?"

:) Kan du hjælpe mig med det?
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 13:19 #18
Det skal være en proces som kan simplificere det at gøre det, så selv en idiot kan klare det hurtigt...
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2007 - 13:40 #19
Ja - alt kan lade sig gøre (næsten - det er det mit firma beskæftiger sig med hver dag).

Du må have nogler filer, som du så kan sende mig - en .CSV (reduceret) og .XLS.

Kan sendes til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 13:49 #20
You've got mail :)
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 14:38 #21
TIl at finde ud af? :)
Avatar billede supertekst Ekspert
22. november 2007 - 14:53 #22
Har ikke fået nogen mail - endnu! - så derfor ??
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 14:54 #23
weird... den er afsendt... prøver lige igen!! :)
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 14:54 #24
Sendt igen
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 15:04 #25
Got it?
Avatar billede jones279 Nybegynder
22. november 2007 - 15:05 #26
Ah, det kan jeg se du gjorde :)
Avatar billede supertekst Ekspert
23. november 2007 - 11:16 #27
Dim gemSti                      'PT.: samme mappe som SystemFlet-filen

Dim trans                        'objekt
Dim aRækTRANS
Dim linFelter(10)              'dimensioneret efter antal felter i STAM
Dim stamFil, transFil

Private Sub workbook_activate()
    hentSti

    MsgBox ("Vælg stam-fil")
    stamFil = Application.GetOpenFilename

    MsgBox ("Vælg TRANS-fil")
    transFil = Application.GetOpenFilename

    If stamFil = False Or transFil = False Then
        MsgBox ("Fil(er) ikke valgt - kørsel afbrydes")
        Exit Sub
    Else
        åbnTRANSfil transnavn
        udførFletning
        gemTRANSfil
        lukTRANSfil

    MsgBox ("Fletning er afsluttet")
    End If
End Sub

Private Sub hentSti()
    gemSti = ActiveWorkbook.Path
    If Right(gemSti, 1) <> "\" Then
        gemSti = gemSti + "\"
    End If
End Sub

Private Sub åbnTRANSfil(filnavn)
Rem trans-fil defineres og åbnes som Object
    Set trans = CreateObject("Excel.Application")
    With trans
        .Workbooks.Open transFil
        aRækTRANS = .ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    End With
End Sub

Private Sub gemTRANSfil()
    trans.ActiveWorkbook.SaveAs gemSti + "Opdatering.xls"
End Sub

Private Sub lukTRANSfil()
    trans.ActiveWorkbook.Close
    trans.Application.Quit
    Set trans = Nothing
End Sub

Private Sub udførFletning()
Dim linie, tæller

    tæller = 0

    Open stamFil For Input As #1
    While Not EOF(1)
        Line Input #1, linie
        If tæller > 0 Then
            adskilLinie linie + ";"
            opdaterTRANS linFelter(0)
        End If
        tæller = tæller + 1
    Wend
    Close #1
End Sub

Private Sub adskilLinie(lin)
Dim p, slutFlag As Boolean, fCount
    slutFlag = False
    fCount = 0

    While slutFlag = False
        p = InStr(lin, ";")
        If p > 0 Then
            felt = Left(lin, p - 1)
            linFelter(fCount) = felt
            fCount = fCount + 1

            lin = Mid(lin, p + 1)
        Else
            slutFlag = True
        End If
    Wend
End Sub

Private Sub opdaterTRANS(kNr)
Rem søg efter KNR i trans-filen
    fundetræk = findID(kNr)
    If fundetræk > 0 Then
        overførTilTrans fundetræk
    End If
End Sub

Private Function findID(kNr)
Dim id2
    id2 = Mid(kNr, 2, 6)

    With trans.Sheets(1).Range("a1:a" + CStr(aRækTRANS))
        Set c = .Find(id2, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            findID = c.Row
        Else
            findID = 0
        End If
    End With
End Function

Private Sub overførTilTrans(ræk)
    With trans
        For kolonne = 2 To 10
            .Cells(ræk, kolonne) = linFelter(kolonne - 1)
        Next kolonne
    End With
End Sub
Avatar billede jones279 Nybegynder
23. november 2007 - 11:30 #28
tusind tak for hjælpen! Det er satme nice :)
Avatar billede supertekst Ekspert
23. november 2007 - 11:43 #29
Selv tak