Avatar billede in2designs Nybegynder
16. december 2007 - 16:43 Der er 9 kommentarer

Ibook Ny harddisk Hjælp!!

Min harddisk er gået ned på min i book g4 og har så fået sat en ny harddisk i fra en pc bærbar. Men jeg kan ikke finde ud af at formater den så jeg kan køre mac os x på den..

nogle som ved hvad man skal gøre?

jeg har holdt C nede og kommer frem til install disk men så siger den at der er ikke nogle harddisk i og at jeg skal trykke på start disk

Det hjælper bare ikke når den ikke kan finde harddisken.'
'

Hvis jeg ikke holder C nede kommer den frem med et logo af verden og så bagefter en harddisk..

What to do?
Avatar billede kado Nybegynder
16. december 2007 - 17:01 #1
Du skal sætte din system-CD i og genstarte maskinen, mens du holder C-tasten nede.
Så skulle den gerne starte op på CDen.
På CDen skal du klikke på installer og når du i nederste venstre hjørne kan vælge indstillinger, skal du vælge slet og installer.
Kan du ikke det skal du i stedet i menuen File/Arkiv vælge DISKVÆRKTØJ, så kan du herunder formatere disken.

/kado
Avatar billede in2designs Nybegynder
16. december 2007 - 17:04 #2
hvad gør jeg hvis den slet ikke finder en disk ?
Avatar billede kado Nybegynder
16. december 2007 - 17:21 #3
Hvis den ikke kan se disken, når du starter op på systemCDen, så er der flere muligheder:
1. harddisk defekt
2. harddisk fejlinstalleret
3. harddisken har en form for jumber, der skal placeres rigtigt

/kado
Avatar billede in2designs Nybegynder
16. december 2007 - 17:25 #4
har fundet den i Diskværktøjet, men hvordan skal jeg nu formaterden.. skal jeg vægle Mac os Udvidet eller ?
Avatar billede kado Nybegynder
16. december 2007 - 17:28 #5
Ja, du skal vælge Mac OS Udvidet og hvis der står (Journaled) er det fint.

Du behøver ikke at navngive disken, men kan gøre det bagefter

/kado
Avatar billede in2designs Nybegynder
16. december 2007 - 17:33 #6
Så har jeg gjort det og har startet den igen, men den kommer op i nu og siger Advarsel Softwaren Kan ikke installers på denne computer..

Fatter ikke lige hvorfor den ikke kan , disse cder hørte med computeren! Men synes også det er underligt at der høre 12 diske med?

MAC OS X INSTALL DISK 1
MAC OS X INSTALL DISK 2
MAC OS X INSTALL DISK 3
MAC OS X INSTALL DISK 4
MAC OS X INSTALL DISK 5
MAC OS X INSTALL DISK 6
MAC OS X INSTALL DISK 7
MAC OS X INSTALL DISK 8
MAC OS X INSTALL DISK 9
MAC OS X INSTALL DISK 10
MAC OS X INSTALL DISK 11
MAC OS X INSTALL DISK 12
Avatar billede kado Nybegynder
16. december 2007 - 17:44 #7
Det ser også meget mærkeligt ud.
Når det er system 10.x, så er der normalt kun een Install-CD, men 2-3 andre til andet brug.

Hvilken systemversion havde du på den gamle disk?

/kado
Avatar billede in2designs Nybegynder
16. december 2007 - 17:48 #8
Tror jeg har fundet problemet!!

Jeg har nemlig købt disse cder igår fra en fra dba.dk og DER STÅ EMAC PÅ DEM!! TYPISK MIG IKKE AT KIGGE EFTER!!

tak for hjælpen i hverfald!

ved du om man kan køre den helt nye Mac os Leo på en G4 ?
Avatar billede kado Nybegynder
16. december 2007 - 17:51 #9
Hvis det er minimum G4 933Mhz, så skulle det virke.

/kado