Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 12:01 Der er 12 kommentarer

Finde 1.2, 2. 3. plads i tabel

Hejsa

Jeg ved nogen af jer er så hårde til excel, at det grænser til det ulovlige, så derfor får I lige et skud fra hoften.

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har en tabel f.eks. A1 til B10. I den er der nogle tal. Jeg skal se om jeg kan få excel til at finde de 3 højeste. 1. plads skal så f.eks. have en gul farve og 2. sølv osv. Hvis der er lighed med nogle af talene, skal de så bare delen pladsen.

Kan dette lade sig gøre og hvordan. Gerne kode.
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 12:57 #1
Det vil sige hvis der er en delt 2. plads, så skal der stadigvæk være en 3. plads ?

f. eks

1.  5
2.  4,4
3.  2
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 13:07 #2
Kan du bruge?

Rank(1;A1:B10)
Rank(2;A1:B10)
Rank(3;A1:B10)

Farverne kan jo bare være konstante
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 13:07 #3
dansk
Plads = Rank
Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 13:09 #4
Nej, det er bare de 3 største værdier og hvis der er en fælles andenplads, så falder 3. pladsen væk.
Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 13:13 #5
jlemmings: Hvor skal det indsættes?

Uhh, dit navn minder mig om et kært gammelt computerspil :-)
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 13:33 #6
i f.eks celle A1: =Rank(1;A1:B10)
A2 Rank(2;A1:B10)

Men det duer ikke helt, da 3. pladsen også bliver besat
Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 13:39 #7
Så får jeg fejlen #NAVN?
Avatar billede jlemming Nybegynder
14. januar 2008 - 13:42 #8
Hvis din excel er dansk skal du bruge plads istedet for rank

arbejder lige videre på det med 3. pladsen
Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 13:43 #9
tusind tak
Avatar billede kcdk Juniormester
14. januar 2008 - 14:17 #10
Men hvordan viser den resultatet?
Avatar billede jkrons Professor
14. januar 2008 - 21:35 #11
Du kan gøre det med betinget formatering.

Marker hele dit område. Vælg formater - Betinget formatering.

I dialogboksen vælger du "Formlen er". Indsæt denne formel i ruden og vælg den farve, du vil have til 1. pladsen: =PLADS(A1;$A$1:$B$10)=1

Klik på Tilføj. Gentag ovenstående men ret til =PLADS(A1;$A$1:$B$10)=2

Kik på tilføj og gentag i gen, nu med: =PLADS(A1;$A$1:$B$10)=3

Husk at vælge nye farver til formel to og tre. Er der to ens på fx andenpladsen får de samme farve, og der kommer ingen 3. plads.
Avatar billede jlemming Nybegynder
17. januar 2008 - 20:59 #12
Kunne du bruge nogen af løsningerne, eller skal vi finde på noget andet. Der kan godt laves noget som klare det anderledes.