Avatar billede karsberg Nybegynder
16. januar 2008 - 14:49 Der er 14 kommentarer

dvd-brænder og harddisk problemer

jeg har en sata-disk i maskinen som jeg køre windows xp på..
og så har jeg en ekstra 250 gb ide harddisk som jeg godt vil ha i maskinen også..

den skal sidde på samme fladkabel som min dvd-brænder- men ligemeget hvordan jeg sætter jumperne kan jeg enten kun se den nye harddisk eller dvd-drevet????

og jeg har kun plads til et fladkabel i maskinen- så harddisk og brænder skal køre på samme kabel..
Avatar billede jingles Nybegynder
16. januar 2008 - 14:57 #1
har du prøvt kabel select med jumperen ?
HD master, DVD-RW secondary ?
HD master, DVD-RW kabel selecet ?
osv.

evt prøv et andet kabel, hvor mange ledere er det på ? 40 eller 80 ?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 14:58 #2
Man skal se på tegningerne på diskene. HD skal være master og CD/DVD slave.
Hvis det ikke virker, så prøv at skifte kablet til et andet. Og se så efter
diskene i Diskhåndtering.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. januar 2008 - 14:59 #3
HD -> Jumber som master (primary)
DVD-brænder -> Jumper som slave (secondary)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 15:04 #4
Husk forresten, at det blå (eller grønne) stik, skal sidde på bundkortet.
Avatar billede karsberg Nybegynder
16. januar 2008 - 15:22 #5
hej..

nu har jeg prøvet det hele undtagen at skifte kabel- da jeg ikke har noget andet..

og det er stadig det samme- enten kan jeg se dvd-brænder eller HD..
Avatar billede karsberg Nybegynder
16. januar 2008 - 15:25 #6
jeg ved ikke om jeg har formuleret mig rigtigt..

jeg har en sata HD i maskinen allerede-som jeg kører windows på..

og så vil jeg tilslutte endnu en HD i maskinen- men det er en ide HD som kun kan sidde i samme kabel som min brænder sidder..
Avatar billede nva Praktikant
16. januar 2008 - 15:32 #7
Måske forvirrer dette mere end det gavner, men du kan læse lidt om jumper, problemer, osv. her http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confJumpering-c.html
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 15:34 #8
Jo det fremgår jo tydeligt, når den HD skal sidde på et bredklabel sammen med et
DVD drev. Prøv at gå ind i bios under advanced og se under Ide drev.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 15:44 #9
Du kan også, i bios, se om diskene står under "Main"
Avatar billede karsberg Nybegynder
16. januar 2008 - 16:51 #10
jeg har nu prøvet det hele uden held..

så enten er det kablet det er tosset med eller også vil min HD og brænder bare ikke arbejde sammen :(
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 17:14 #11
Hvis kablet ikke er i orden, kan du forsøge alt uden held. Derfor vil det
bestemt være bedst, at prøve med et andet. At en HD og brænder ikke kan sammen,
det har jeg aldrig hørt, når begge dele er i orden. Kan du ikke låne et kabel,
mange ligger inde med et ekstra. Det skal være 80 pins blåt eller grønt stik.
Avatar billede jingles Nybegynder
17. januar 2008 - 15:23 #12
Jeg har været udsat for at min brænder ikke ville samarbejde med mit andet dvddrev... Men det er lidt en anden historie :)
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2008 - 21:37 #13
Fik du prøvet med et andet kabel?
Avatar billede off-line Nybegynder
23. januar 2008 - 02:57 #14
Hvad blev resultatet?